آریا بانو
استرس؛ ورزش و استرس کاری
شنبه 12 اسفند 1396 - 12:03:44
بانو نیوز - پیش‌از‌این از تأثیر فشار شغلی بر سلامتی نوشته بودیم. در این متن می‌خواهیم از نسبت میان ورزش و استرس کاری بنویسم: چگونه ورزش از استرس (فشار) کاری شما می‌کاهد؟
ورزش و استرس کاری
ورزش بهترین روش پیشگیری از عواقب مضر سلامتیِ ناشی از استرس کاری است. استرس برای سلامتی مضر است و به عوارض متعددی، از فشار خون بالا گرفته تا حالت تهوع، منجر می‌شود. اخیراً، محققان موفق شدند میزان استرس را در بزرگ‌ترین منبع آن، یعنی شغل‌مان، به صفر برسانند؛ نتایج پژوهش این محققان حاکی از آن بود که احتمالاً ورزش روش مؤثری برای تسکین مشکلات سلامتی است که گهگاه از استرس کاری ناشی می‌شوند.
در گزارشی جدید که در مجلۀ پزشکی و علم در تمرین و ورزش [1] به چاپ رسیده است، محققان با نظارت بر 200 کارگر سوئدی، میزان استرس آن‌ها را با استفاده از پرسشنامۀ نوردیک عوامل روحی‌روانی و اجتماعی در محل کار[2]، ارزیابی کردند. سلامت قلب افراد از طریق کنترل فشارخون، وزن و میزان کلسترول خون‌شان بررسی شد. به‌علاوه، سطح آمادگی جسمانی افراد نیز ارزیابی گردید.
ورزش و استرس کاری
محققان دریافتند افرادی که تحت استرس بیشتری بودند، بیشتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. اما افرادی که از‌لحاظ جسمانی آمادگی بیشتری داشتند، کمتر به بیماری قلبی دچار می‌شوند. به بیان دیگر، افرادی که استرس بیشتری دارند، میزان کسترول ناسالم آن‌ها در مقایسه با افرادی که از آمادگی جسمانی خوبی برخوردارند، بالاتر است. محققان استدلال می‌کنند که ورزش سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. از‌آنجایی‌که علاوه بر استرس کاری، استرس عمومی افراد نیز بررسی شد، پس طبق نتایج، ورزش تأثیرات کلی استرس را نیز می‌کاهد.
از دست ندهید: کنترل استرس، این غول بی شاخ و دم!
محققان از افراد موردبررسی نپرسیدند که آیا ورزش استرس آن‌ها را کم می‌کند یا نه، اما مطالعات دیگر نشان می‌دهند که ورزش چنین نقشی ایفا می‌کند. محقق این مطالعه، مارکوس گربر[3]، از دانشگاه بازلِ[4] سوئیس می‌گوید: «در واقع، پارادوکس نتایج از این قرار است که مردم پس از روزی پراسترس، بیشتر مستعد فعالیت‌های بی‌تحرک می‌شوند؛ چون چنین فعالیت‌هایی، در مقایسه با ورزش، به منابع خودتنظیمی کمتری نیاز دارند». «بنابراین، گرچه ورزش احتمالاً درمان خوبی برای استرس به‌شمار می‌رود، فقط هنگامی تأثیرگذار است که عملی شود».
تعیین زمان ایده‌آل برای ورزش به‌منظور کاهش استرس مستلزم مطالعات بیشتری است، اما گربر می‌گوید برخی شواهد نشان می‌دهند که فرصت چهارساعته پس از ورزش، هنگامی‌ست که آمادگی جسمانی بیشترین تأثیرگذاری بر استرس را دارد.
منبع
[1] Medicine and Science in Sports and Exercise
[2] Nordic Questionnaire for Psychological and Social Factors at Work
[3] Markus Gerber
[4] University of Basel

http://www.banounews.ir/fa/News/36588/استرس؛-ورزش-و-استرس-کاری
بستن   چاپ