آریا بانو
یک جامعه شناس:
سن اعتیاد کمتر شده است/ آثار مخرب روانگردانها قابل درمان نیست
يکشنبه 13 اسفند 1396 - 11:43:15
بانو نیوز - استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با ابراز تاسف از اینکه برای مبارزه با مواد مخدر هجمه سیاسی بسیاری علیه کشورمان انجام می‌شود، گفت: در جامعه امروز سن معتادان پایین آمده است و برای جلوگیری از این هجمه سیاسی باید عزم و بسیج ملی برای مبارزه با اعتیاد در جامعه بوجود آید.

به گزارش ایسنا، آزاده راشید افزود: تخریب‎های جا مانده از مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی به‎نحوی است که قابل درمان نیست و آثار تخریبی این مواد مخدر به ویژه روانگردان ها به دلیل تاثیر در عملکرد مغز قابل برگشت نیست.
وی اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر را بهترین راهکار برای مقابله با آن دانست و ادامه داد: برای مقابله با مواد مخدر باید از کمک همه مردم استفاده کرد تا با مشارکت جمعی و اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر این معضل در سطح جامعه کاهش یابد.
راشید با بیان اینکه برای ایجاد عزم و بسیج ملی علیه مواد مخدر صنعتی و شیمیایی باید نقش خانواده پررنگ‌تر باشد، تصریح کرد: نقش خانواده به عنوان واحد اصلی و عنصر تاثیرگذار بر روابط، رفتارها و خصوصیات ذاتی و اکتسابی اعضا، واضح و غیرقابل تردید است.
وی افزود: تاثیرگذاری و تاثیرپذیری افراد این نهاد کوچک اجتماعی از یکدیگر، باعث شده خانواده همواره عنصر اصلی مطالعات و پژوهش های اجتماعی قرار گیرد و تاثیر آن بر موفقیت ها یا آسیب های فردی و اجتماعی در موضوعات مختلف سنجیده شود.
به گفته این استاد دانشگاه، خانواده سالم بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی و بالندگی اعضای خود فراهم می‌کند و در حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی آنها تاثیر فراوان و غیرقابل انکاری دارد.
راشید در عین حال اظهار کرد: خانواده ناسالم زمینه را برای ایجاد اختلاف در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی فراهم کرده و افراد را به سمت بزهکاری سوق می‌دهد.
وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت و نقش پررنگ خانواده و اینکه درمان اعتیاد امری دشوار و پرهزینه است و احتمال بازگشت فرد معتاد به سمت مصرف مواد مخدر در اغلب موارد وجود دارد، پیشگیری از این بلای خانمان سوز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، این جامعه شناس با بیان اینکه بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید از سالهای دور در کنار اقدامات انتظامی ، قضایی و برخوردی مطرح و شکل می‌گرفت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بر اساس گزارش‌های موجود، سن اعتیاد پایین تر آمده و این زنگ خطری برای خانواده ها،جامعه شناسان ، کارشناسان و صاحبنظران است، باید در یک فراخوان عمومی همه آحاد مردم را از طریق رسانه‌ها، فضای مجازی و سایر وسایل ارتباط جمعی برای گردهمایی و بسیج ملی علیه مواد مخدر دعوت کرد.
راشید تاکید کرد: نباید از مسئله مبارزه اجتماعی با مواد مخدر صنعتی و شیمیایی به سادگی و با طراحی چند برنامه، اقدام و عمل عبور کرد، این رویکرد نیاز به همفکری ، برنامه ریزی و عملیات گسترده دارد.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/36651/سن-اعتیاد-کمتر-شده-است--آثار-مخرب-روانگردانها-قابل-درمان-نیست
بستن   چاپ