آریا بانو
خارجي هاي بي نام و نشان در سوپرمارکت ها
fiogf49gjkf0d
شنبه 13 شهريور 1395 - 9:32:02 AM
ايرنا
بانونيوز- اين بي توجهي در حالي صورت مي گيرد که اغلب مواد غذايي خارجي بدون نشان غذا و دارو، تقلبي و قاچاق بوده و هيچ نظارتي بر ايمني و سلامت و حتي حلال بودن آنها نمي شود.
سمي بودن ، رنگ هاي شيميايي ، وجود الکل، فاسد بودن ، تراريختگي ، طعم دهنده هاي غيرمجاز و تاريخ گذشته بودن از احتمالاتي هست که براي اين فرآورده هاي غذايي خارجي بدون مجوز بهداشتي و علامت غذا و دارو – که به شکل سيب هست- انتظار مي رود.
آبميوه ، آدامس و پاستيل، انواع ژلاتين، شکلات، قهوه هاي پودري ، کاپوچينو، چاي و برخي از اقلام ديگر از جمله اجناسي به شمار مي روند که با مندرجات خارجي اما بدون پروانه بهداشتي و مجوز غذا و دارو، گاه و بي گاه در فروشگاه هاي سطح شهر ديده مي شوند.
يکي از مشتريان اين اجناس خارجي مي گويد: وارد يک سوپرمارکت شدم و به خاطر گرماي تابستان و تشنگي به طرف يخچال فروشگاه رفتم تا آبميوه بخرم.
وي مي افزايد: از بين قوطي ها و بطري هاي مختلف ، آبميوه بسيار خوشرنگ خارجي در طبقات يخچال، چشم من را گرفت و آن را که اتفاقا گران تر از آبيموه هاي معمولي بود خريدم و نوشيدم اما متاسفانه بعد از نوشيدن اين آبميوه پالپ دار که نمي دانم مربوط به کدام ميوه بود، زبان من رنگي شد و يک روز باقي ماند و بعد از آن هم، لايه سفيدي روي زبانم نشست که اصطلاحا به آن «بار زبان» مي گويند که شايد ناشي از شيرين کننده هاي مصنوعي غيرمجاز آن آبميوه باشد.

**برخي کالاهاي سوپرمارکتها غيرمجاز است
مدير کل آزمايشگاه هاي مرجع سازمان غذا و دارو در اين باره مي گويد: مواد غذايي موجود در سوپرمارکت ها براساس مجوزهاي صنفي فروخته مي شود اما گاهي فروشگاه ها و سوپرمارکت ها کالاهايي مي فروشند که غيرمجاز بوده و اجازه مصرف ندارند.
دکتر حسين رستگار مي افزايد: اجناس خارجي بدون نشان غذا و دارو و مجوزهاي بهداشتي ممکن است که از مواد بي کيفيت و رنگ هاي غيرمجاز استفاده کرده باشند.
وي تصريح مي کند: اينگونه اجناس به احتمال زياد در شرايط دمايي نامناسب نگهداري شده و حمل و نقل آنها استاندارد نبوده و احتمال به کار بردن مواد مضر و آسيب رسان نيز در آنها وجود دارد.
وي تاکيد مي کند: فروش کالاي قاچاق در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها، تخلف محسوب مي شود.

**مخفي ماندن برخي موارد تقلب از چشم بازرسان
دکتر خسرو صادق نيت رئيس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيز در اين باره مي گويد: کارشناسان وزارت بهداشت به سلامت فرآورده هاي غذايي عرضه شده در بازار نظارت دارند و اگر از تخلف فروش ماده غذايي بدون مجوز بهداشتي باخبر شويم ، بازرسان بهداشتي با عرضه کننده آن ماده غذايي ، برخورد خواهند داشت.
وي با اشاره به نقش گزارش هاي مردمي در جمع آوري سريع مواد غذايي بدون مجوز بهداشتي، خاطرنشان مي کند: با توجه به حساسيت اين موضوع و عوارض احتمالي اين اجناس به سرعت نسبت به اين موارد اقدام خواهد شد.
رئيس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت، مي گويد: بطورمثال در تماس با سامانه 190 طي هفته گذشته ، سه تن موادغذايي غيراستاندارد جمع آوري و معدوم شد.
صادق نيت مي افزايد: مواد غذايي عرضه شده در بازار به طور تصادفي آزمايش مي شوند و در صورت نداشتن مجوز بهداشتي با آنها برخورد و به مراکز قضايي معرفي مي شود.
وي در عين حال تصريح کرد: متاسفانه برخي از موارد فرآورده هاي تقلبي يا تاريخ گذشته از چشم بازرسان بهداشتي مخفي مي ماند.
وي يادآور مي شود: تمام مردم از سراسر کشور مي توانند در صورت مشاهده تخلفات بهداشتي در حوزه فرآورده هاي غذايي از جمله عرضه مواد غذايي فاسد، تاريخ گذشته ، غيرمجاز و بدون مجوز بهداشتي و نشان غذا و دارو، آن را به سامانه پيگيري شکايات از تخلفات بهداشتي به شماره 190 ، اطلاع دهند.
هرچند وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ، تمام تلاش خود را براي عاري بودن بازار از مواد غذايي تقلبي و قاچاق انجام مي دهند اما در حقيقت تا زماني که تقاضا وجود داشته باشد ، سودجويان از اين نياز بازار استفاده خواهند کرد زيرا اين باور که اجناس خارجي بهتر و باکيفيت تر هستند ، در فرهنگ مردم ريشه دوانده است.
از سوي ديگر به خاطر ضعف صنعت بسته بندي ، فرآورده هاي غذايي و حتي بهداشتي و آرايشي تقلبي و قاچاق از آن سوء استفاده کرده و تلاش مي کنند بطورمثال فرآورده هاي غذايي و آشاميدني مانند آبميوه ها يا روغن ها و آدامس ها را در پوشش بسته بندي هاي رنگين ، فانتزي و جذاب به مشتري ها عرضه کنند.
متاسفانه حجم مواد غذايي و به ويژه لوازم آرايشي و بهداشتي قاچاق آنقدر زياد است که جمع آوري آنها زمانبر بوده و بيش از برخورد قضايي ، نيازمند رعايت مردم ، توجه به نشان سيب غذا و دارو و چراغ راهنماي تغذيه اي و برچسب اصالت روي اين فرآورده ها دارد.

http://www.banounews.ir/fa/News/3697/خارجي-هاي-بي-نام-و-نشان-در-سوپرمارکت-ها
بستن   چاپ