آریا بانو
تشکیل انجمن فرهیخته زنان ایران و فیلیپین
دوشنبه 21 اسفند 1396 - 06:22:10
بانو نیوز - کوالالامپور - سفیر جمهوری اسلامی ایران در فیلیپین در مراسم میلاد باسعادت حضرت زهرا(س) و روز جهانی زن از تشکیل انجمن مشترک زنان فرهیخته ایران و فیلیپین به منظور گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، محمد تنهایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در این مراسم که در در محل رایزنی فرهنگی ایران در مانیل برگزار شد، ضمن تبریک روز زن گفت: در سالجاری روز تولد حضرت فاطمه (س) دختر گرامی پیامبر اسلام با روز جهانی زن همزمان شد .
وی با بیان اینکه تفاوتی بین زن و مرد نیست و این دو مکمل یکدیگر هستند،گفت: هر چند در حال حاضر بحث حضور در در صحنه های اجتماعی است اما این حضور باید همراه با عدالت باشد و به عدالت نیاز مندیم .
تنهایی همچنین اعلام کرد ایران آمادگی انتقال تجارب خود در موضوع حضور زنان به فیلیپین را دارد.
سفیرایران در مانیل ابرازامیدواری کرد: فعالیت انجمن زنان فرهیخته ایرانی و فیلیپینی منجر به آشنایی بیشتر هر دو کشور با فرهنگ های یکدیگر و تقویت مودت و دوستی دو جانبه باشد.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فیلیپین نیز دراین مراسم گزارشی از روند ثبت اساسنامه انجمن زنان فرهیخته ایران و فیلیپین را برای حضار ارائه کرد .
محمد جعفری ملک دربخشی از سخنان خود به بررسی وضعیت زنان قبل از ظهور اسلام و بعد از ظهور اسلام پرداخت و گفت: با ظهور اسلام کرامت انسانی زن احیا شد و زن در کنار مرد به عنوان نیمی از پیکره حیات بشری مطرح شد.
وی افزود: اسلام دخترکشی را ممنوع کرد و به جامعه آموخت که به دختران و زنان احترام بگذارند. زنان صدر اسلام در امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و کارهای دیگر مشارکت داشتند.
رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین با اشاره به برخی از دیدگاههای امام خمینی (ره)در باره زنان گفت: بنیانگذار انقلاب تاکید کردند که «در حقوق انسانی، تفاوتی بین زن و مرد نیست؛ زیرا که هر دو انسان هستند و زن حق دخالت در سرنوشت خویش را همچون مرد دارد.
وی افزود:هیچ مکتبی به اندازه اسلام نسبت به هویت واقعی زن و تغییر نگرش و تبیین قوانین حقوقی و انسانی که در سرنوشت زنان تأثیر مثبت داشته باشد، اهتمام نورزیده است. نظام حقوق زن در اسلام بر اساس تساوی حقوق زن و مرد است، نه تشابه. در اسلام، برای افراد بشر از جمله میان جنس زن و جنس مرد، برابری در حقوق مطرح است. اما در برخی جاها ممکن است احکام زن با احکام مرد متفاوت باشد، همچنانکه طبیعت زن با طبیعت مرد در برخی از خصوصیات متفاوت است .
خانم بلمونته رئیس پارکهای فیلپین و رئیس انجمن دوستی زنان فرهیخته ایران و فیلپین نیز در این مراسم ضمن تبریک روز زن گفت : حضور زنان درجوامع سبب پیشرفت خواهد بود. فعالیت های زنان در امور اجتماعی باید همه جانبه باشد و با توجه به حضور اعضای انجمن دوستی ایران و فیلپین چنین نشست هایی باید عامل شناخت مردم دو کشور و سبب دوستی و مودت بیشتر دوجانبه باشد.
وی ادامه داد: نظر به اینکه هیئت حاکمه جدید فیلیپین برای حضور زنان در جامعه فرصت های مناسبی را مهیا کرده این فرصت پیش آمده است تا بتوانیم فعالیت این انجمن را توسعه دهیم.
تندیس تقوی معاون انجمن دوستی زنان ایران و فیلپین نیز دراین مراسم ضمن بر شمردن آیاتی از قرآن مجید در خصوص مقام زن گفت: زن در قرآن کریم اغوا گر و وسوسه گر نیست و مظهری از اسماء خداوند است. مریم آسیه خدیجه و فاطمه (س) در قرآن هم الگوی زنان و هم مردان هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت فاطمه وارث کوثر دختر پیامبر همسر علی (ع) در دوران کوتاه زندگی اش دختری را پرورش داد که کربلا را زنده نگه داشت .
وی درخصوص صفات حضرت زهرا(س) گفت: ام ابیها منشاء و اصل مظهر نبوت، ولایت ،هندسه خلقت و شریعت نسخه تمام نمای انسانیت است.
تقوی ابراز امیدواری کرد: نشست های بعدی این انجمن با موضوعاتی در خصوص حضور زنان در اجتماع و زنان برگزیده ادیان ابراهیمی برگزار شود .
"زینب هاویر" از پژوهشگران حوزه علوم انسانی و عضو ارشد انجمن زنان فرهیخته نیز دراین مراسم گفت: به عنوان تبعه جهانی گرد هم آمدیم تا با یکدیگر سخن بگوییم .
وی با اشاره به پیشرفت های جهانی تکنولوژیک گفت در حال حاضر جهان بسیار کوچک شده است.
این پژوهشگر فیلیپینی خطر ایجاد انحراف در جامعه توسط فیلمهای هالیودی را بسیار جدی دانست و گفت در حال حاضر حتی برای تبلیغ سیگار از تصاویر بانوان استفاده می شود که این برای شان و منزلت زن بسیار بد است.
وی افزود: حضرت فاطمه (س) مظهر تکامل و شان و مقام زن است و فرزندانی تربیت کرده است که به جای منافع خود به منافع دیگران و جامعه توجه داشته اند. او نمونه و الگوی کامل یک زن و مادری کامل برای تمام زنان جهان است .
"دومیا" همسر سفیر سابق فیلیپین در تهران و عضو انجمن زنان فرهیخته ایران و فیلپین هم در سخنانی ضمن بر شمردن خاطراتی از زمان حضور خود در تهران, ایران را کشوری زیبا بیاد ماندنی و بی نظیر توصیف کرد.زیبایی هایی که باید با دیدن آن را درک کرد.
خانم "آبایا" عضو ارشد جمعیت کاتولیگی فوکولاره شعبه فیلپین و عضو انجمن دوستی زنان فرهیخته ایران و فیلپین درسخنانی گفت: گرد همایی زنان ایران و فیلیپین نشانه اهمیتی است که همگان برای زنان بزرگی همچون مریم (ع) و فاطمه (س)دختر پیامبر بزرگ اسلام قائل هستند که بنا به گفته مسسلمانان قرآن نیز این زنان بزرگ را ستوده است. وی این نشست را گامی درخور برای نزدیکی زنان مسلمان و مسیحی دو کشور دانست و اظهار امیدواری نمود که اینگونه اجلاس هر چه بیشتر برگزار شود.
آساق **1599

http://www.banounews.ir/fa/News/37223/تشکیل-انجمن-فرهیخته-زنان-ایران-و-فیلیپین
بستن   چاپ