آریا بانو
هشدار کارشناس مواد غذايي درباره استفاده دوباره از روغن در غذاهاي آماده
fiogf49gjkf0d
شنبه 27 شهريور 1395 - 1:13:10 PM
ايرنا
وحيده شايگان گفت: متأسفانه دريافت اسيدهاي چرب اکسيد شده از طريق مواد غذايي در روغني که بارها مورد استفاده قرار مي گيرد ، افزايش يافته و به تهديدي براي سلامتي مصرف کنندگان تبديل شده است .
وي تصريح کرد: عرضه کنندگان اينگونه مواد غذايي به دليل افزايش قيمت جهاني روغن هاي خوراکي به منظور صرفه جويي و سودجويي به استفاده نادرست از روغن هاي خوراکي در سطح عرضه مبادرت مي کنند.
اين کارشناس مواد غذايي خاطرنشان کرد: استفاده از روغن سرخ کردني در دماي بالا موجب تشکيل مواد و ترکيبات سمي از جمله هيدرو پراکسيد ها و آلدئيدها مي شود و اين مواد سمي به سهولت جذب غذا و نهايتا پس از جذب در دستگاه گوارش وارد سيستم گردش خون مي شود.
شايگان يادآور شد: پژوهشگران در گزارش هاي علمي به افزايش قابل ملاحظه فشارخون پس از مصرف غذاهاي سرخ شده با روغن هايي مانند سويا و پالم که چندين بار مورد استفاده قرار گرفته اند، اشاره کرده اند که اخيرا تغييرات ماده ژنتيکي و غير طبيعي شدن ژن ها و نيز اختلالات بافت شناسي نيز در اين رابطه گزارش شده است.
وي ادامه داد: غذا و تغذيه يکي از ابعاد اساسي زندگي، سلامت و رفاه جامعه است و تامين غذاي کافي ، سالم و مطمئن از ديدگاه توسعه ملي ، عدالت اجتماعي و رشد اقتصادي، محور اصلي در بستر حرکت انسان محوري است و بيمارهاي ناشي از غذا ، نيروي بازدارنده، قوي و موثر برفرآيند توسعه ملي به شمار مي آيد.
کارشناس مواد غذايي گروه روغن هاي خوراکي اداره کل نظارت بر فرآورده هاي غذايي سازمان غذا و دارو، اضافه کرد: بر اساس شواهد موجود، جامعه به سرعت دوران گذر تغذيه اي را پشت سر مي گذارد که نشانه هاي هشدار دهنده آن، گسترش بيمارهاي قلبي و عروقي به عنوان اولين عامل مرگ و مير ناشي از بيماري هاي غير واگير دار و نيز ديابت، انواع سرطان ها و چاقي در سطح کشور به ويژه شهرهاي بزرگ است.
شايگان افزود: از عوامل مهم زمينه ساز اين مهم مي توان به سبک زندگي شهر نشيني، عدم تحرک، استرس ها و نيز عامل مهم ديگر يعني فرهنگ و عادات نادرست غذايي، تمايل مردم به مصرف غذاهاي آماده به مصرف چرب به ويژه فست فودها اشاره کرد.
وي خاطرنشان کرد: اين عوامل در کاهش سن سکته نيز بي تاثير نبوده است؛ از اين رو در جامعه امروز، مرگ و مير افراد ميان سال و جوان ناشي از سکته هاي قلبي و بروز بيماري هاي مزمن اصلا دور از انتظار و شگفت انگيز نيست.
شايگان خاطرنشان کرد: فقدان يا ناکار آمدي افراد متخصص، درست در زماني که هزينه هاي سنگين براي تحصيلات آنها به اتمام رسيده و زمان خدمت به ميهن فرارسيده است، خسارات جبران ناپذير اقتصادي بر پيکره دولت تحميل مي کند و بار مالي و رواني زيادي براي خانواده ها به همراه دارد.
به گفته شايگان، تمايل و گرايش جوانان به صرف غذاهاي آماده ، چرب و يا سرخ شده در روغن هاي خوراکي وضعيت جديدي را رقم زده به گونه اي که مصرف روغن هاي خوراکي در دهه اخير چندين برابر شده است و به تبع آن توليد جهاني اينگونه محصولات همچنان رو به افزايش است.
اين کارشناس مواد غذايي خاطرنشان کرد: روغن هاي گياهي در مقايسه با روغن هاي حيواني به دليل عاري بودن آنها از کلسترول و همچنين پائين بودن ميزان اسيدهاي چرب اشباع و بالا بودن اسيدهاي چرب غير اشباع براي مصرف سالم تر و قابل توصيه است.
وي افزود: با اين وجود امروزه مصرف غذاهاي سرخ شده در سرتاسر دنيا به ويژه در کشورهاي در حال توسعه به شدت رو به افزايش است.

http://www.banounews.ir/fa/News/3738/هشدار-کارشناس-مواد-غذايي-درباره-استفاده-دوباره-از-روغن-در-غذاهاي-آماده
بستن   چاپ