آریا بانو
ايرانيان در مقايسه با اروپايي‌ها چقدر مواد غذايي دور مي‌ريزند؟
fiogf49gjkf0d
شنبه 24 مهر 1395 - 3:06:03 PM
خبرنگاران جوان
سيد محسن طباطبايي مزدآبادي در گفتگويي با اشاره به بند 8 سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي مبني بر «مديريت مصرف با تأکيد بر اجراي سياست‌هاي کلي اصلاح الگوي مصرف»، گفت: متاسفانه همانطور که پيشتر عنوان کرده بوديم وضعيت اسراف در مواد غذايي به ويژه در شهرهاي کشور به شدت اسفناک است و هيچ سنخيتي با الگوي جامع اقتصاد مقاومتي ندارد.
 
وي با تاکيد بر اينکه پديده اسراف آثار منفي در دو حوزه اقتصادي و فرهنگي براي شهرها دارد، گفت: البته بايد به اين امر نيز اذعان کنيم که اسراف به يک بيماري جهاني و مسري تبديل شده است که روز به روز شکاف فقر و تبعيض را تشديد مي کند.
 
دبير انجمن علمي اقتصاد شهري ايران با تاکيد بر اينکه در سطح جهان قريب به 870 ميليون نفر غذاي کافي براي خوردن ندارند، خاطرنشان کرد: فقر تغذيه اي در هر سال منجر به مرگ 2.6 ميليون کودک کمتر از 5 سال مي شود که برابر با يک سوم جمعيت کودکان جهان است.
 
مدرس دانشگاه خوارزمي به وضعيت ايران در زمينه دورريز مواد غذايي نيز اشاره کرد و با بيان اينکه متاسفانه بر خلاف آئين و سنت ديني، جامعه ما از شاخص هاي مطلوب فاصله گرفته است، افزود: ايراني ها برابر با 10 کشور اروپايي دور ريز مواد غذايي دارند.
طباطبايي با اشاره به اينکه ضايعات مواد غذايي در ايران سالانه قريب به 35 ميليون تن است،  افزود: اين آمار در حالي است که کل اتحاديه اروپايي 90 ميليون تن مواد غذايي را دور ريزمي کنند!  
 
اين کارشناس شهري در زمينه کاهش دور ريز مواد غذايي اشاره کرد و گفت: براي مثال در کشور ايتاليا رستورانها ظرف هايي به نام «کيسه خانواده» در اختيار مشتريان قرار مي دهند تا افراد غذاي اضافه را همراه خود ببرند.
 
وي با اشاره به اينکه فرانسه نيز قانوني براي ممنوعيت دورريز مواد غذايي فروخته نشده در سوپرمارکت ها تصويب کرده است، يادآور شد: در اين کشور اگر مالکان فروشگاه هايي که مواد غذايي را به فروش مي رسانند با بنگاه هاي خيريه قرارداد همکاري براي اهداي مواد غذايي در آستانه انقضا نداشته باشند جريمه خواهند شد!
 
دبير انجمن علمي اقتصاد شهري ايران به فروشگاه هاي زنجيره اي ماد غذايي «وال مارت» آمريکا نيز اشاره کرد و گفت: در اين فروشگاه ها ميوه و سبزيجات لکه دار با قيمت به صرفه اي به فروش مي رسد که با استقبال شهروندان نيز مواجه شده است.
 
مدرس دانشگاه خوارزمي با تاکيد بر اينکه براي يک جامعه اسلامي ناپسند است که 35 درصد از محصولات کشاورزي آن تبديل به ضايعات شود، گفت: چه طور مي توانيم ادعا کنيم در مسير اجراي الگوي اقتصاد مقاومتي قرار داريم وقتي غذاي 15 ميليون ايراني دورريز مي شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/3814/ايرانيان-در-مقايسه-با-اروپايي‌ها-چقدر-مواد-غذايي-دور-مي‌ريزند؟
بستن   چاپ