آریا بانو
تبليغ داروي ضد ريزش مو و لاغري در تلويزيون مورد تاييد وزارت بهداشت نيست/ تذکر کتبي وزير بهداشت
fiogf49gjkf0d
چهارشنبه 5 آبان 1395 - 1:09:14 PM
ايرنا
مدتي است نوع جديدي از تبليغات کالاهاي مرتبط با سلامت در صدا و سيما و تقريبا در تمام شبکه هاي تلويزيوني رايج شده است، در اين نوع تبليغات يک زن به عنوان مبلغ کالا براي مدت طولاني در حدود 10 دقيقه ادعاهايي را در مورد يک کالا که حتي نام آن هم اعلام نمي شود، مطرح مي کند. ادعاهايي مانند درمان قطعي ريزش مو، رويش مجدد مو و درمان قطعي طاسي يا درمان قطعي لاغري و امثال آن.
اين تبليغات مدتهاي طولاني است که از صدا و سيما پخش مي شود. شيوه فروش اين کالاها که حتي نام آنها نيز برده نمي شود نيز مانند تبليغات ماهواره اي به صورت فروش از طريق پيامک و تحويل به در منزل است.
با توجه به اينکه اين نوع تبليغات به صورت بسيار گسترده از صدا و سيما پخش مي شود و با توجه به ادعاهاي بزرگ آنها و نيز معلوم نبودن نام و برند برخي از اين کالاها که نوعي تبليغ خاکستري و مبهم محسوب مي شود براي روشن شدن موضوع به سراغ رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو رفتيم.
رسول ديناروند تبليغ هر نوع کالايي که ادعاي درماني دارد را به طور کلي ممنوع اعلام کرد و گفت: هيچکدام از کالاهاي دارويي و حتي آرايشي، بهداشتي و مکمل ها حتي اگر مجوز توليد از وزارت بهداشت داشته باشند حق تبليغ ادعاي درماني ندارند.
با هم مشروح اين گفت و گو را مي خوانيم:

*اخيرا تبليغات گسترده اي از شبکه هاي مختلف تلويويون پخش مي شود که به عنوان مثال کالايي براي درمان قطعي ريزش مو را معرفي مي کند و ادعا مي کند که اين کالا با مجوز وزارت بهداشت است، نظر وزارت بهداشت در مورد اين تبليغات چيست؟ آيا مورد تاييد هسنند.
ديناروند: به طور کلي تبليغ هر نوع دارو که براي درمان يک عارضه باشد، در کشور ممنوع است، تبليغات ساير کالاها مثل فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي، غير قانوني نيست و مجاز است اما هيچکدام از اين کالاها نيز حق ادعاي درماني ندارند.
هر کالايي که ادعاي درماني کند،تبليغش ممنوع مي شود، حتي اگر يک کفش که اصلا کالاي سلامت نيست، ادعا کند که براي درمان ديسک کمر کاربرد دارد و موثر است، تبليغ آن ممنوع مي شود، براي اينکه اين ادعا ثابت نشده است و بايد در مراجع ذي صلاح اين ادعا ثابت شود و حتي اگر اين ادعا ثابت شود و خاصيت درماني داشته باشد، حق تبليغ ندارد.

*نظر شما در مورد تبليغات اخير صدا و سيما چيست؟
ديناروند: وزارت بهداشت مخالف تبليغات اخير صدا و سيما و تبليغ کالاهايي است که متاسفانه ادعاهاي درماني عجيب و غريب مي کنند.

* براي درمان قطعي ريزش مو يا درمان چاقي.
ديناروند: بله، براي لاغري، ريزش مو و امثال اينها. وزارت بهداشت کاملا با اين تبليغات مخالف است و هم بنده و هم وزير بهداشت به رئيس صدا و سيما نامه کتبي نوشته ايم و به طور رسمي تذکر داده ايم و اعلام کرده ايم که اين تبليغات گمراه کننده است و صدا و سيما بايد جلوي اين کار را بگيرد. چون واقعا اين تبليغات درست نيست.

* اين کالاها از جمله کالايي که ادعاي درمان قطعي ريزش مو و رويش مجدد مو را دارد، ادعا مي کنند که از وزارت بهداشت مجوز دارند،همين طور است؟
ديناروند: نه لزوما.

*برخي از اين کالاها حتي اسم شان هم در تبليغات نمي آيد و معلوم نيست چه کالايي تبليغ مي شود؟
ديناروند: اصلا، برخي از اين تبليغات شبيه تبليغات ماهواره اي است که اصلا درست نيست.

* به نظر اين شيوه جديدي از تبليغات است که در صدا و سيما شروع شده است؟
ديناروند: واقعا نمي دانم، در صدا و سيما چه مي گذرد، آيا به مشکل بودجه اي خورده است، يا چه مشکلي دارد، بله جديدا اين نوع تبليغات ديده مي شود و خيلي هم عجيب است.

* اين تبليغات ثانيه اي هم نيست و چندين دقيقه طول مي کشد و خيلي طولاني است.
ديناروند: بله، گاهي اوقات، 10 دقيقه يا 15 دقيقه يک کالا تبليغ مي شود و به راحتي تبليغ مي کنند، واقعا خيلي عجيب است و معلوم است که اين تبليغات اثر دارد که مدتهاي طولاني است بخش مي شود.

*توصيه و نظر وزارت بهداشت در مورد اين تبليغات براي مردم چيست؟
ديناروند: وزارت بهداشت، کاملا با اين تبليغات مخالف است و به هيچ عنوان اين تبليغات و ادعاهاي آنها را تاييد نمي کنيم و به مردم مي گوييم که اين کالاها هيچ فرقي با کالاهاي ماهواره اي ندارند و همان طور که قبلا به مردم گفته ايم که به تبليغات اين نوع کالاها در ماهواره ها توجه نکنند، الان هم در مورد اين کالاها در صدا و سيما به مردم مي گوييم که به اين تبليغات توجه نکنند و بدانند که اين نوع تبليغات و ادعاها از نظر قانوني هم ممنوع است.

*آيا درمان قطعي ريزش مو وجود دارد؟
ديناروند: معلوم است که نه، اگر قرار بود، ريزش مو درمان قطعي داشته باشد که تا حالا بايد اين عارضه در دنيا از بين رفته بود. واقعا چنين چيزي نه در ايران بلکه در دنيا وجود ندارد و تاکنون هيچ درمان قطعي براي ريزش مو در دنيا پيدا نشده است.

*در مور درمان چاقي چطور؟
ديناروند: اگر قرار بود کسي با يک دارو، لاغر شود، ديگر هيچ فرد چاقي در دنيا وجود نداشت، مردم گول اين تبليغات را نخورند، هيچ کدام از اين تبليغات مورد تاييد وزارت بهداشت نيست. ممکن است براي کمک به رژيم درماني چاقي، محصولاتي از وزارت بهداشت مجوز بگيرند اما ادعاي درمان قطعي داشتن به طور يقين مورد تاييد وزارت بهداشت نيست.

*کالاهايي که در اين تبليغات براي درمان ريزش مو معرفي شود، مجوز وزارت بهداشت را دارد؟
ديناروند: من نمي دانم اين چه کالاهايي است، چون اسم آن هم در تبليغ برده نمي شود، ممکن است کالايي به طور کلي از وزارت بهداشت مجوز هم داشته باشد ولي تاکنون وزارت بهداشت به هيچ کالايي به عنوان درمان قطعي ريزش مو مجوز نداده است.

* سازمان غذا و دارو در بازار رصد نکرده است که اين چه کالاهايي است، چون به راحتي مي شود يک نمونه را خريداري و بررسي کرد؟
ديناروند: بازرسي سازمان غذا و دارو اين موضوع ها را رصد مي کند، حتما از بازرسي سازمان موضوع را پيگيري مي کنم اما به طور قطعي مي گويم که هيچ کدام از اين ادعاها و تبليغات مورد تاييد وزارت بهداشت نيست.

http://www.banounews.ir/fa/News/3844/تبليغ-داروي-ضد-ريزش-مو-و-لاغري-در-تلويزيون-مورد-تاييد-وزارت-بهداشت-نيست--تذکر-کتبي-وزير-بهداشت
بستن   چاپ