آریا بانو
بيماران ديابتي به محض بروز علائم اوليه افت قندخون، قند مصرف کنند
fiogf49gjkf0d
پنجشنبه 13 آبان 1395 - 10:25:37 AM
ايرنا
دکتر عليرضا استقامتي در حاشيه يازدهمين کنگره بين المللي بيماري هاي غدددرون ريز و متابوليسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: يکي از مشکلات شايع در دامنه بيماري هاي غدد، مساله کاهش قندخون بيماران است.
وي افزود: کاهش قندخون بيماران مي تواند به دلايل متعددي رخ دهد که مهمترين علت آن مصرف داروها به ويژه در بيماران ديابتي است که ممکن است از داروهاي خوراکي استفاده و يا انسولين تزريق کنند.
استقامتي ادامه داد: کاهش قندخون به دنبال مصرف داروهاي ضد ديابت بسيار شايع است و بيماران ديابتي حتما بايد از اين مساله آگاهي داشته باشند به ويژه اين که در کشور ما بيش از پنج ميليون نفر به ديابت مبتلا هستند که بسياري از آنها دارو و عده زيادي نيز انسولين مصرف مي کنند و هميشه با اين مساله مواجه هستند.
وي ادامه داد: از آنجا که قند تنها منبع توليد انرژي براي مغز است و براي اين که مغز بتواند به طور طبيعي فعاليت داشته باشد، بايد از منبع گلوکز استفاده کند، اين قند بايد به ميزان کافي به سلول هاي مغزي برسد.
استقامتي اظهار کرد: اگر قند خون به اندازه کافي به مغز بيمار ديابتي نرسد، دچار علائمي مي شود که شامل ضعف، بي حالي، لرز، تپش قلب، تعريق، اختلال در تمرکز، تغيير رفتار و عادات و در نهايت حالت اغما است؛ بنابراين اگر اين مشکل به موقع تشخيص داده نشود، ممکن است بيمار به حالت اغما رود.

** قند، عسل و آب ميوه؛ موادغذايي لازم براي بالابردن قندخون
وي گفت: بنابراين بيماران ديابتي بايد با اين علائم آشنايي کافي داشته باشند و به محض مشاهده علائم اوليه بي درنگ درمان را آغاز کنند که درمان اوليه آن مصرف قند است.
استقامتي توضيح داد: البته ممکن است اطرافيان بيمار به دليل اين که فرد دچار بيماري ديابت است، او را از مصرف قند پرهيز دهند که در اين صورت علائم افت قندخون شدت يافته و بيمار به حالت اغما خواهد رفت؛ بنابراين لازم است اطرافيان بيماران ديابتي نيز نسبت به اين مساله آگاهي داشته باشند و به محض مشاهده اين علائم به بيمار قند بدهند.
وي گفت: بيماران ديابتي که دچار افت قندخون مي شوند، بايد فقط قند، عسل يا آب ميوه طبيعي به اندازه يک ليوان مصرف کنند زيرا خوردن ساير مواد قندي مانند آب نبات کمکي به بيمار در آن شرايط نمي کند.
استقامتي اظهار کرد: اگر تا يک ربع ميزان قندخون افزايش نيافت، لازم است دوباره مصرف اين مواد قندي را تکرار کند؛ يعني 15 گرم گلوکز هر 15 دقيقه يک بار تا اين که قند خون به ميزان کافي بالا بيايد.
يازدهمين کنگره بين المللي بيماري هاي غدد درون ريز و متابوليسم از امروز تا 14 آبان ماه در دانشگاه شهيد بهشتي درحال برگزاري است.

http://www.banounews.ir/fa/News/3872/بيماران-ديابتي-به-محض-بروز-علائم-اوليه-افت-قندخون،-قند-مصرف-کنند
بستن   چاپ