آریا بانو
تشخيص يکي از سرطان هاي شايع زنان بدون نمونه برداري
fiogf49gjkf0d
دوشنبه 1 آذر 1395 - 2:12:00 PM
ايرنا
مهمترين روش تشخيص سرطان دهانه رحم، نمونه برداري است که علاوه بر تحميل هزينه هاي مالي و اتلاف وقت، موجب آزار بيمار مي شود.
محققان دانشگاه جان هاپکينز براي حل اين مشکل به روشي دست يافته اند که با استفاده از نمونه ادرار، قادر به تشخيص سرطان در مراحل اوليه است. در اين روش از نشانگرهاي ژنتيکي استفاده مي شود که علاوه بر احتمال وجود سلول هاي سرطاني با دقت 90 درصد، ميزان عفونت را نيز تعيين مي کند. محققان براي تشخيص دقيق تر، اين روش را در کنار تست پاپ اسمير توصيه مي کنند.
شايع ترين انواع سرطان در زنان به ترتيب سينه، کولورکتال، ريه، دهانه رحم و معده هستند.
خونريزي نامنظم خارج از چرخه قاعدگي يا پس از يائسگي، مي تواند يکي از مهمترين نشانه هاي عفونت يا سرطان دهانه رحم قلمداد شود.
بر اساس گزارش جديد انجمن سرطان آمريکا، مرگ و مير ناشي از سرطان در زنان در سراسر دنيا رو به افزايش است و انتظار مي رود آمار مرگ و مير ناشي از سرطان در سال 2030 ميلادي به 5.5 ميليون نفر در سال برسد. اين آمار حاکي از افزايش نرخ مرگ و مير ناشي از سرطان در زنان به ميزان 60 درصد تا سال 2030 ميلادي است.
با توجه به آمار ارايه شده در کنگره جهاني سرطان در پاريس، بيشترين آمار مرگ و مير ناشي از سرطان مربوط به کشورهاي فقير و کم در آمد است. شيوه صحيح زندگي، تغذيه سالم، تحرک روزانه، آگاهي از روش هاي پيشگيري از سرطان که بيشتر در کشورهاي توسعه يافته و ثروتمند ديده مي شود، نقش مهمي در کاهش نرخ مرگ و مير ناشي از سرطان دارد.

http://www.banounews.ir/fa/News/3905/تشخيص-يکي-از-سرطان-هاي-شايع-زنان-بدون-نمونه-برداري
بستن   چاپ