آریا بانو
داروهاي معده و خطر سکته مغزي
fiogf49gjkf0d
دوشنبه 1 آذر 1395 - 2:56:45 PM
ايسنا

انجمن قلب آمريکا اعلام کرد: داروهاي شناخته‌شده ضد اسيدي که با نام "مهارکننده‌هاي پروتون پمپ" (PPT) براي کاهش اسيد معده و درمان سوزش معده تجويز مي‌شوند خطر سکته مغزي ايسکميک را افزايش مي‌دهند.

بنابر اعلام مرکز کنترل و پيشگيري از امراض آمريکا، سکته مغزي ايسکميک از شايع‌ترين نوع سکته مغزي است و به طور معمول زماني رخ مي‌دهد که لخته خون مسير جريان خون به مغز را مسدود مي‌کند.

"توماس سهستد" نويسنده ارشد اين مطالعه و محقق انجمن قلب دانمارک، گفت: در اين مطالعه اطلاعات 244 هزار و 679 نفر با ميانگين سني 57 سال مورد بررسي قرار گرفت. در طول انجام اين مطالعه که نزديک به شش سال ادامه پيدا کرد 9489 بيمار براي اولين بار دچار سکته مغزي ايسکميک شدند.

به گفته محققان در صورتي که داروهاي مهارکننده‌هاي پروتون پمپ به ميزان پاييني مصرف شود خطري به همراه ندارند اما زمانيکه با دوز بالا مصرف شوند خطر سکته مغزي را در بيمار به طور قابل توجهي افزايش مي‌دهند.

به گزارش نيچرورلدنيوز، به گفته محققان پيش از اين تصور مي‌شد مهارکننده‌هاي پروتون پمپ عوارض جانبي مهمي براي بيمار ندارند اما اين مطالعه ايمني اين داروها را براي سلامت قلب و عروق زير سوال مي‌برد.


http://www.banounews.ir/fa/News/3907/داروهاي-معده-و-خطر-سکته-مغزي
بستن   چاپ