آریا بانو
شيوع کبد چرب در مبتلايان به ديابت
fiogf49gjkf0d
يکشنبه 7 آذر 1395 - 1:53:56 PM
ايسنا

بابک رضايي با اشاره به اينکه بين ديابت و شيوع کبد چرب در اين بيماران ارتباط تنگاتنگي وجود دارد، گفت‌: ارتباط بيماري‌هاي کبدي و ديابت فراتر از آن چيزي است که اکثر مردم تصور مي‌کنند. ديابت يک بيماري سيستماتيک است و به دليل اينکه قند خون را تحت تاثير قرار مي‌دهد، مي‌توان گفت که کبد يکي از قسمت‌هايي است که توسط اين بيماري درگير مي‌شود.

 وي با اشاره به اينکه معمولا ديابت به دو نوع چرب انسوليني و غيرالکلي تقسيم مي‌شود، افزود: ميزان شيوع کبد چرب در بين افراد مبتلا به ديابت به ميزان زيادي بالا است و در ديابتي‌هاي چاق اين شيوع بيشتر مي‌شود.

 رضايي در خصوص ارتباط سيروز و ديابت خاطرنشان کرد: خود بيماري سيروز با مقاومت به انسولين مرتبط است و در بيشتر افراد مبتلا به سيروز، اشکال در تحمل کلوگز وجود دارد و درصدي از افراد مبتلا به سيروز، به ديابت مبتلا مي‌شوند. ميزان شيوع سرطان کبد در افراد مبتلا به ديابت به مراتب بيشتر از افراد عادي است.

وي ادامه داد: انسولين عامل اصلي براي شناخت چگونگي ارتباط بين ديابت و بيماري‌هاي کبد است. کبد يک عضو وابسته به انسولين است و عملکرد آن به اين دو عامل سطح انسولين خون و ميزان حساسيت کبد به انسولين بستگي دارد و به طور معمول، سطح گلوکز خون بعد از مصرف غذا بالا مي‌رود و پانکراس را به ترشح انسولين وا مي‌دارد.

رضايي ادامه داد: انسولين سيگنال‌هاي لازم براي جذب گلوکز خون را ايجاد مي‌کند و هنگامي که سطح گلوکز در خون بالا باشد، کبد با جذب گلوکز اضافي و تبديل آن به گليکوژن به پيام انسولين پاسخ مي‌دهد. همچنين هنگامي که سطح گلوکز خون پايين بيايد، کبد گلوکز را دوباره به جريان خون مي‌فرستد.

وي تصريح کرد: در افراد مبتلا به ديابت، کبد نمي‌تواند قند را به گليکوژن تبديل کند يا در مواقع لزوم آن را به شکل گلوکز به جريان خون وارد کند و اين به چالش کنترل گلوکز خون مي‌افزايد. اگر چه کارشناسان بر اين باورند که کبد چرب علل مختلفي دارد، اما يک نظريه وجود دارد که علت آن را مقاومت به انسولين در کبد مي‌داند. مقاومت به انسولين در کبد سبب مي‌شود که پيام‌هاي هورموني براي فرستادن گلوکز به خون ناديده گرفته شود، سطح قندخون بالا رود و احتمال تجمع چربي در کبد افزايش يابد. فردي که در خطر مقاومت به انسولين است يعني هنگامي که سلول‌ها توانايي پاسخ به انسولين را ندارند، در خطر ابتلا به ديابت و کبد چرب نيز است.

وي خاطرنشان کرد: کنترل بيماري ديابت و رژيم غذايي مناسب و همچنين فعاليت‌هاي ورزشي و به عبارتي سبک زندگي درست و سالم مي‌تواند از ابتلاي بيمار ديابتي به کبد چرب و ساير بيماري‌هاي کبدي تا حدودي جلوگيري کند.


http://www.banounews.ir/fa/News/3918/شيوع-کبد-چرب-در-مبتلايان-به-ديابت
بستن   چاپ