آریا بانو
فراموش‌کردن می‌تواند شما را باهوش‌تر کند
دوشنبه 20 فروردین 1397 - 12:05:46 PM
بانو نیوز - اگر هیچ‌وقت نمی‌توانید سوئیچ ماشینتان را پیدا کنید یا اسم همسایه‌تان را به یاد بیاورید، خبرهای خوبی برایتان داریم. در چند تحقیق مروری معلوم شده است که مغز ما به‌شکلی هدفمند کاری می‌کند که اطلاعات به‌دردنخورتر را فراموش کنیم تا برای داده‌های ارزشمندتر جا باز شود. در این مطلب بدین نکته می‌پردازیم که فراموش‌کردن می‌تواند شما را باهوش‌تر کند
چرا فراموش‌کردن می‌تواند شما را باهوش‌تر کند
محققان در مؤسسۀ تحقیقات پیشرفتۀ کانادا، منابع علمی در باب به‌خاطرسپردن، یا استمرار، و پژوهش‌های جدیدتر در باب فراموش‌کردن، یا فراگذری را بررسی کردند. محققان می‌گویند که مطالعۀ سازوکارهایی که فعالانه مغز را وادار به فراموشی می‌کنند، روزبه‌روز علاقه‌مندان بیشتری را جلب می‌کند که نشان می‌دهد فراموش‌کردن به اندازۀ به‌خاطرسپردن، در دستگاه حافظۀ ما مهم است.
بلیک ریچاردز یکی از نویسندگان این مقاله است که در برنامۀ «یادگیری در ماشین‌ها و مغز» به‌عنوان متخصص همکاری می‌کند. او در بیانیه‌ای گفت: «موضوع مهم این است که مغز جزئیات نامربوط را فراموش می‌کند و در عوض بر چیزهایی تمرکز می‌کند که برای تصمیم‌گیری در دنیای واقعی مفید هستند».
محققان در مقاله‌ای مروری که در نشریۀ نورون چاپ شد، نشان می‌دهند که تعامل بین به‌خاطرسپردن و فراموش‌کردن در مغز به ما امکان می‌دهد که تصمیمات خردمندانه‌تری بر اساس خاطرات‌مان بگیریم.
به‌خاطرسپردن و فراموش‌کردن چگونه باهم کار می‌کنند
محققان می‌گویند فراموش‌کاری، با دو روش همکاری با حافظه، ما را باهوش‌تر می‌کند.
اول، وقتی که اطلاعات تاریخ‌گذشته را از خاطر می‌بریم، امکان تطابق با وضعیت‌های جدید را پیدا می‌کنیم. با فراموش‌کردن اطلاعات قدیمی‌تر و احتمالاً گمراه‌کننده، راحت‌تر می‌توانیم در محیط‌های متغیر راهمان را باز کنیم.
ریچاردز می‌گوید: «وقتی سعی‌ دارید راهتان را در جهان پیدا کنید و مغزتان بی‌وقفه خاطرات متناقض را پیش چشمتان بیاورد، گرفتن تصمیمی آگاهانه برایتان دشوارتر می‌شود.»
فراموش‌کردن با تعمیم رویدادهای گذشته به موقعیت‌های جدید هم تصمیم‌گیری را آسان‌تر می‌کند. جزئیات بی‌اهمیت رویداد را به خاطر نمی‌آوریم، فقط اطلاعات مهم را یادمان می‌آید. این خاطرات ساده پیش‌بینی هوشمندانۀ تجربیات جدید بر‌اساس تجربه‌های پیشین را برای‌مان ساده‌تر می‌کند.
محیط‌مان تعیین می‌کند که چه چیزهایی را و با چه جزئیاتی به‌یاد بیاوریم. مثلاً یک وکیل یا طراح با مجموعۀ ثابتی از مشتری‌ها احتمالاً برای مدت طولانی‌تری اسم مراجعانش را به خاطر می‌سپرد. یک صندوق‌دار –که هر روز مشتریانش تغییر می‌کنند- اسم آن‌ها را فقط برای مدت کوتاهی به یاد می‌آورد.
ریچاردز می‌گوید: «یکی از چیزهایی که محیطی را که لازم است در آن چیزها را به‌خاطر بسپرید، از محیطی که بهتر است در آن چیزها را فراموش کنید، متمایز می‌کند پاسخ به این سؤال است که این محیط چقدر پایدار است و چقدر احتمال دارد چیزها به زندگی‌تان برگردند.»
محققان می‌گویند این ضرب‌المثل که «اگر ازش استفاده نکنی، از دستش می‌دهی» حقیقت دارد. اما این‌طور که این مطالعۀ مروری نشان می‌دهد، این اتفاق خوبی است. پاک‌کردن اطلاعاتی که لازم ندارید، کمک‌تان می‌کند برای چیزهای مهم‌تر جا باز کنید. و همین هم می‌تواند شما را باهوش‌تر کند.
منبع

http://www.banounews.ir/fa/News/39381/فراموش‌کردن-می‌تواند-شما-را-باهوش‌تر-کند
بستن   چاپ