آریا بانو
فراواني عرضه در بازار آجيل و خشکبار
يکشنبه 21 آذر 1395 - 12:44:42 PM
آريا
رمضان روئين تن گفت : با توجه به فرواني توليد هم صادرات داريم وکمبودي براي هيچ يک از محصولات خشکباري در بازار داخلي
پسته، بادام، گردو، کشمش، فندوق، توت، انجير و بادام زميني به عنوان مهم‌ترين اقلام خشکباري در کشور وجود ندارد.
وي تصريح کرد: نيازي به واردات محصولات کشاورزي مانند خشکبار نداريم و
مديرکل دفتر ميوه‌هاي سردسيري و خشک وزارت جهاد کشاورزي گفت: توليد انواع محصولات خشکباري اعم از پسته، گردو، بادام، فندوق و غيره به بيش از 810 هزار تن در سال جاري رسيده و سرانه توليد اين محصولات 10 کيلوگرم، سرانه مصرف پنج کيلوگرم و سرانه صادرات نيز پنج کيلوگرم است و از اين ميزان توليد حدود 400 هزار تن صادر مي شود.
وي همچنين از توليد بيش از 250 هزار تن انواع پسته درسال جاري و صدور 130 هزار تن به ارزش 1.3 ميليارد دلار در سال جاري خبر داد.
روئين‌تن گفت : قيمت پسته ايراني در بازار جهاني کيلويي 8.5 تا 11 دلار بسته به نوع و کيفيت آن است.
مديرکل دفتر ميوه‌هاي سردسيري و خشک وزارت جهاد کشاورزي همچنين از توليد 30 هزار تن فندوق در کشور خبر داد و گفت سه هزار تن از اين محصول صادر شده است که با برند و بسته‌بندي متفاوت به نام ديگر کشورها صادرات مجدد مي‌شود.
بهترين توليدکننده فندوق در جهان از نظر کيفي ايران و بزرگترين توليدکننده فندوق در جهان ترکيه است که بيش از 600 هزار تن فندوق توليد مي‌کند و ما چهارمين توليدکننده فندوق هستيم.
امسال حدود 180 هزار تن گردو توليد شده است که هم صادر شده و هم قاچاق اين محصول به داخل کشور صورت گرفته است.
مديرکل دفتر ميوه‌هاي سردسيري و خشک وزارت جهاد کشاورزي ادامه داد: قيمت گردو با پوست در بازار داخلي حدود 20 هزار تومان است و هر کيلوگرم مغز گردو 40 تا 50 هزار تومان در بازار داخلي فروخته مي‌ شود اما قيمت صادراتي اين محصول از پسته و فندوق ارزان‌تر است.
توليد کشمش در سال جاري به حدود 160 هزار تن، انجير خشک به حدود 42 هزار تن، برگه زردآلو 10 هزار تن، آلوي خشک 8000 تن و ساير محصولات خشکباري مانند توت، سنجد و ... نيز حدود 10 هزار تن است.
قيمت انواع محصولات خشکباري نسبت به سال گذشته تغييري نکرده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/3958/فراواني-عرضه-در-بازار-آجيل-و-خشکبار
بستن   چاپ