آریا بانو
6 راهکار طبيعي کاهش فشارخون
چهارشنبه 24 آذر 1395 - 10:52:30 AM
مهر

محققان براي عدم ابتلا به فشار خون و حتي کاهش فشارخون راهکارهاي طبيعي و غيردارويي نيز توصيه مي کنند که در ادامه به آنها اشاره مي شود.

کنترل وزن

کاهش چند کيلو وزن و ورزش منظم مي تواند تاثير شگرفي بر فشارخون داشته باشد. به گفته محققان کلينيک مايو آمريکا، فشارخون همراه با افزايش وزن، بالا مي رود بطوريکه کاهش تنها 4.5 کيلو از وزن بدن مي تواند به کاهش فشارخون کمک کند. پياده روي تند به مدت نيم ساعت در روز و چند بار در هفته مي تواند بهترين راه رسيدن به تناسب اندام و کاهش فشارخون باشد.

کاهش مصرف نمک

طبق توصيه محققان، رژيم غذايي سالم تر به کنترل فشارخون کمک خواهد کرد. يکي از بزرگ ترين فاکتورها در رژيم غذايي مصرف نمک است که عمدتا از غذاهاي فرآوري شده و غذاهاي رستوراني حاصل مي شود. کاهش سديم در رژيم غذايي به کنترل فشارخون کمک مي کند و به گفته محققان کلينيک مايو آمريکا، افزودن پتاسيم بيشتر مي تواند به حل اين مسئله کمک کند: «پتاسيم مي تواند تاثيرات سديم بر فشارخون را کاهش دهد.» ساير عناصر غذايي تحت کنترل، چربي و کلسترول هستند و در مجموع کارشناسان سلامت، مصرف ميوه و سبزيجات و عدم مصرف الکل را توصيه مي کنند. خبر خوب اين است که شکلات تلخ مي تواند براي سلامت خوب باشد و به کاهش فشارخون کمک کند.

کاهش مصرف کافئين

نوشيدن کمتر قهوه به کاهش فشارخون کمک خواهد کرد چراکه اين نوشيدني دلپذير موجب افزايش تاثير استرس بر بدن مي شود.

عدم استرس

استرس نداشته باشيد چراکه استرس فرد را به سوي کشيدن سيگار، نوشيدن الکل يا حضور در ساير فعاليت هاي ناسالم سوق مي دهد. استرس شغلي موجب تنگ شدن عروق خوني و افزايش فشارخون مي شود. اما راهکارهاي براي کاهش استرس وجود دارد نظير نوشيدن چاي گياهي، ورزش کردن، گوش دادن به موسيقي، و ترک کردن محل کار. به گفته محققان کلينيک مايو، انجام روزانه 15 تا 20 دقيقه نشستن ارام و نفس عميق کشيدن مي تواند به کاهش استرس کمک کند.

مديتيشن

مديتيشن راهکار ديگري براي استرس است که ريسک بيماري قلبي-عروقي را کاهش مي دهد. مطالعات نشان داده اند مديتيشن ريسک حمله قلبي يا سکته را تا 50 درصد در افراد مبتلا به بيماري قلبي کاهش مي دهد. همچنين مي تواند به خواب بهتر کمک کند.

خواب خوب و کافي

اين مورد بسيار مهم است چراکه خواب بسيار براي بهبود و احياي نيرو ضروري است. افرادي که 5 ساعت يا کمتر در طول شب مي خوابند مستعد ابتلا به فشارخون هستند يا فشارخون شان تشديد مي شود. به گفته محققان، به مرور زمان کمبود خواب مي تواند به توانايي بدن در تنظيم هورمون هاي استرس کمک کرده و منجر به فشارخون بالا شود. رابطه بين کم خوابي و فشارخون بالا اثبات شده است.


http://www.banounews.ir/fa/News/3984/6-راهکار-طبيعي-کاهش-فشارخون
بستن   چاپ