آریا بانو
اثرات «روايت‌درماني» بر کاهش اضطراب بيماران مبتلا به سرطان پستان
يکشنبه 19 دي 1395 - 9:12:21 AM
ايسنا
اکرم السادات سجاديان، مدير گروه کيفيت زندگي بيماران سرطاني پژوهشکده، با بيان اينکه اين پژوهش با عنوان «روان‌درماني و تاثير بر کاهش اضطراب و افسردگي در زنان مبتلا به سرطان پستان» اجرايي شده است، گفت: سرطان پستان به عنوان يک اتفاق ناگوار عاطفي در زندگي زنان محسوب شده که موجب گرفتاري آنها در سطوح مختلف زندگي اعم از جسمي يا روحي مي‌شود.

وي ادامه داد: هنگامي که يک وضعيت پراسترس مانند خبر ابتلا به سرطان به فردي داده مي‌شود، برحسب اينکه بيماري ممکن است در فرد اضطرب ايجاد کرده و تعادل روحي رواني وي را تحت تاثير قرار دهد، واکنش‌هاي مختلفي ايجاد مي‌کند.

عضو هيات علمي پژوهشکده سرطان پستان اضافه کرد: روايت‌درماني روشي مؤثر و از انواع روان‌درماني‌هاي کوتاه مدت محسوب مي‌شود که هدف از اين پژوهش، بررسي اثربخشي آموزش روايت درماني بر کاهش اضطراب در زنان مبتلا به سرطان پستان، مرکز تحقيقات بيماري‌هاي پستان تهران بوده است.

سجاديان خاطرنشان کرد: در اين بيماران به جهت افزايش تنش‌هاي رواني و تاخير بر روايت زندگي آنها کارايي خوبي را مورد انتظار بود.

وي با اشاره به اينکه اين مطالعه به صورت کارآزمايي باليني بر روي 60 زن مبتلا به سرطان پستان انجام شد که درمان اوليه را پشت سرگذاشته و به کلينيک پيگيري مرکز مراجعه کرده بودند، اضافه کرد: يافته‌هاي اين پژوهش تاکيدي بر تاثير روايت درماني بر کاهش اضطراب در بيماران مبتلا به سرطان پستان است.

به گفته وي کاهش اضطراب نقش ارزشمندي در بهبود سلامت جسمي و رواني و نيز ارتقاي کيفيت زندگي اين بيماران خواهد داشت.


http://www.banounews.ir/fa/News/4068/اثرات-«روايت‌درماني»-بر-کاهش-اضطراب-بيماران-مبتلا-به-سرطان-پستان
بستن   چاپ