آریا بانو
راهي جديد براي مبارزه با چين و چروک پوست
چهارشنبه 22 دي 1395 - 9:49:14 AM
بيتوته
دانشمند مي‌گويند که اين کشف جديد نه تنها به درمان‌هاي ضدپيري پوست کمک مي‌کند بلکه مي‌تواند راه را براي ترميم زخم‌ها بدون ايجاد اسکار هموار کند.

 سلول‌هاي چربي که "آديپوسيت" نيز نام دارند، به طور معمول در پوست پيدا شده اما با بالا رفتن سن و يا در زمان تبديل جاي زخم به اسکار از بين مي‌روند.

 عدم وجود سلولهاي چربي يکي از دلايل اصلي ايجاد چين و چروک بر روي صورت افراد مسن است.

 مطالعات آزمايشگاهي نشان مي‌دهند که چگونه فوليکول‌هاي مو با انتشار يک سيگنالينگ مولکولي حياتي به نام پروتئين مورفوژنيک استخواني(BMP) سبب ترميم زخمها و صاف شدن پوست بدون ايجاد اسکار مي‌شوند.

 BMP ، سلول‌هاي تشکيل دهنده اسکار را که به التيام زخم کمک کرده و ميوفيبروبلاست نام دارد آموزش مي‌دهند تا خود را به سلولهاي چربي تبديل کنند.

 پروفسور جورج کوتسارليس دانشمند از دانشگاه پنسيلوانيا در ايالات متحده که رهبري اين پژوهش را بر عهده داشت اظهار کرد: اساسا، ما مي‌توانيم خاصيت بهبود زخم اين سلول‌ها را دستکاري کنيم تا به جاي تشکيل اسکار به بازسازي پوست کمک کنند.

 دانشمندان پيشتر بر اين باور بودند که ميوفيبروبلاست قادر به تبديل شدن به يک نوع متفاوت از سلول نيست.

 اما اين پژوهش جديد نشان مي‌دهد که اين سلولها توانايي تبديل شدن به سلولهاي چربي را دارند.

 تست آزمايشگاهي اين روش جديد هم بر روي انسان‌ها و هم موشها موفقيت آميز بود.

 به گفته محققان اين پژوهش، اگر چه اين پژوهش بر روي درمان زخم متمرکز شده اما مي‌تواند پيامدهاي بسيار گسترده‌تري داشته باشد.

 از دست دادن سلول‌هاي چربي از عوارض شايع بيماري‌هاي خاصي مانند عفونت HIV و يک بخش طبيعي از روند پيري است.

 اين محققان مي‌گويند که يافته‌هاي اين پژوهش جديد به طور بالقوه مي‌تواند آنها را به سمت يک استراتژي جديد براي بازسازي سلول‌هاي چربي در پوست‌هاي چروک و پير شده برده و منجر به درمان هاي جديد ضد پيري شود.


http://www.banounews.ir/fa/News/4079/راهي-جديد-براي-مبارزه-با-چين-و-چروک-پوست
بستن   چاپ