آریا بانو
افزايش 3 برابري سرطان حنجره در زنان/ سيگار عامل اصلي
شنبه 25 دي 1395 - 3:21:22 PM
ايرنا
دکتر محمدتقي خرسندي آشتياني روز شنبه در جمع خبرنگاران در بيمارستان اميراعلم تهران شايع ترين سرطان بدخيم سر و گردن را سرطان حنجره اعلام و تصريح کرد: سيگار نقش اساسي در ايجاد اين سرطان دارد.
وي اظهار کرد: مصرف قليان، ترياک، مواد الکلي و ريفلاکس اسيد معده هم نقش اساسي در ايجاد اين سرطان دارند.‌
خرسندي ادامه داد: هرچند در گذشته تصور مي شد که ترياک نقشي در اين سرطان ندارد اما براساس بررسي انجام شده مشخص شد که اين محصول هم در ايجاد سرطان حنجره نقش دارد.
وي به پيشرفت هاي کشور در زمينه هاي مختلف از جمله پزشکي نيز اشاره کرد و گفت: کشور در اين زمينه به موفقيت هاي خوبي دست يافته و اين موضوع براي درمان سرطان حنجره هم صادق است.
خرسندي افزود: گاهي اوقات براي درمان سرطان مجبور به برداشتن حنجره مي شويم که هرچند اين تعداد کاهش يافته است اما بايد به فکر کيفيت زندگي بيماران هم بود؛ با برگزاري همايش ها و کارکاه هاي آموزشي درصدد ارايه آخرين دستاوردها به متخصصان اين حوزه براي ارتقا کيفيت زندگي بيماران هستيم.
وي، گرفتگي صدا به مدت بيش از چهار هفته را از شايعترين علائم سرطان حنجره اعلام و به اين افراد توصيه کرد که حتما به پزشک مراجعه کنند.
مدير گروه گوش،حلق و ببني دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به اين پيش بيني که آمار سرطان در دنيا طي سال هاي 2000 تا2020 دو برابر خواهد شد، اظهار کرد که استرس، سبک زندگي غلط ، غذاهاي آماده، مواد دخاني و آلودگي هوا نقش اصلي در اين افرايش دارند.

** 98 درصد ابتلا به سرطان حنجره براثر مصرف سيگار
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران نيز با بيان اين که تقريبا 98 درصد موارد ابتلا به سرطان‌ حنجره ناشي از سيگار است، بر لزوم کاهش مصرف مواد دخاني در کشور تاکيد و تصريح کرد: ماليات بر مواد دخاني از جمله سيگار مي تواند در کاهش مصرف آن نقش داشته باشد.
پدرام برقعي در خصوص برداشتن حنجره براي درمان سرطان اين اندام گفت: زماني که براي درمان سرطان حنجره مجبور به برداشتن اين عضو مي شويم، بيمار با مشکلاتي از قبيل صحبت کردن، بويايي و چشايي مواجه مي شود، هر چند با بهره گيري از دستاوردهاي علمي درصدد ارايه خدمات مطلوب به اين افراد هستيم.
برقعي ادامه داد: با گذاشتن پروتزهاي حنجره سعي مي شود بيماران تا حدود زيادي بتوانند صحبت کنند و براي رفع مشکلات بويايي و چشايي هم اقداماتي انجام خواهد شد.

http://www.banounews.ir/fa/News/4094/افزايش-3-برابري-سرطان-حنجره-در-زنان--سيگار-عامل-اصلي
بستن   چاپ