آریا بانو
تاثير مثبت يک رنگدانه موجود در ميوه‌ها براي افراد سيگاري
چهارشنبه 6 بهمن 1395 - 3:09:57 PM
ايسنا
اين ترکيب رنگين موجود در پرتقال، فلفل دلمه‌اي و ديگر ميوه‌ها و سبزيجات اين ويژگي را دارد که خطر سرطان ريه ناشي از مصرف سيگار را کاهش دهد.

در اين بررسي محققان توضيح داده‌اند چگونه رنگدانه‌اي موسوم به "بتا - کريپتوکسانتين" تعداد گيرنده‌هاي مورد نياز براي نيکوتين که رشد تومور ريه را تشديد مي‌کند، کاهش مي‌دهد. نيکوتين ماده شيميايي اعتيادآوري است که در تنباکو و برخي مايعات سيگارهاي الکترونيکي وجود دارد.

شيانگ دونگ وانگ از دانشگاه تافتس در بوستون و محقق ارشد اين مطالعه در بررسي انجام شده دريافت که مصرف ميوه‌ها و سبزيجات مملو از بتا - کريپتوکسانتين ممکن است خطر ابتلا به سرطان ريه ناشي از استعمال مواد دخاني را کاهش دهد.

استعمال سيگار دليل اصلي ابتلا به سرطان ريه است. طبق اعلام انجمن ريه آمريکا، مرداني که سيگار مصرف مي‌کنند 23 برابر بيشتر نسبت به مردان ديگر احتمال دارد به سرطان ريه مبتلا شوند. همچنين اين خطر در زنان مصرف کننده سيگار نسبت به زنان ديگر 13 برابر بيشتر است.

به گزارش مديکال نيوز تودي، همچنين قرار گرفتن در معرض دود سيگار هم مي‌تواند خطري براي ابتلا به سرطان ريه باشد. بيش از 7000 ترکيب در دود تنباکو وجود دارد که بسياري از آنها سرطان‌زا هستند و در زمان استنشاق لايه‌هاي سلولي ريه را از بين مي‌برند.


http://www.banounews.ir/fa/News/4150/تاثير-مثبت-يک-رنگدانه-موجود-در-ميوه‌ها-براي-افراد-سيگاري
بستن   چاپ