آریا بانو
وضعیت سلامت روان در کلانشهرها
يکشنبه 26 فروردين 1397 - 08:00:57
بانو نیوز - یک دکترای روانشناسی اظهار کرد: بسیاری از مردم ساکن در کلانشهرها به خاطر تکاپوی بیش از حد و نداشتن آرامش کافی، رضایت و سلامت روان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایسنا، دکتر معصومه امینی‌خو (دکترای روانشناسی و استاد دانشگاه) با اشاره به این که اقتصاد و شرایط اقتصادی می تواند یکی از مولفه‌های آرامش در کلانشهرها باشد، گفت: از نظر روانشناسی بر آورده نشدن بسیاری از نیازهای ابتدایی افراد می تواند تجربه نیازهای بالاتری مانند احساس آسایش و آرامش را محقق نکند.
وی با اشاره به این که کلانشهر تهران همچنان در روند توسعه قرار دارد، اظهار کرد: بدون شک میزان آرامش در کلانشهر تهران که شهری در حال توسعه است، از کیفیت و کمیت خوبی برخوردار نمی شود؛ چرا که مردم به جای استفاده از امکانات کلانشهری با عوارض زندگی در کلانشهرها دست و پنجه نرم می کنند.
این دکترای روانشناسی همچنین در ادامه افزود: استرس زیاد، تراکم بالای جمعیت، آلودگی هوا، دوری محل کار با محل سکونت، زد و خوردهای متعدد و غیره از جمله عواملی هستند که مردم ساکن در کلانشهرها به صورت روزانه با آن دست و پنجه نرم می کنند.
وی با بیان این که آرامش در کلانشهرها برای مردم تجربه‌ای گمشده است، عنوان کرد: بسیاری از مردم ساکن در کلانشهرها به خاطر تکاپوی بیش از حد و نداشتن آرامش کافی رضایت و سلامت روان خود را از دست می دهند.
امینی خو که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد با اشاره به این که موضوع آرامش یکی از مولفه‌های رضایت در زندگی به شمار می آید، تصریح کرد: یک فرد ساکن در محیط روستایی در کنار عدم رضایت اقتصادی از زندگی خود می‌تواند تجربه آرامش خوبی را از زندگی خود داشته باشد، در حالی که موضوع رضایت افراد ساکن در کلانشهرها می تواند با عوامل متعددی سنجیده شود.
در ادامه این برنامه ، میثم شهبازی، کارشناس مسایل اجتماعی با اشاره به اینکه محیط همواره بر رفتار انسان‌ها تاثیر می گذارد، گفت: آرامش یک موضوع ذهنی است به طوری که در نقطه مقابل آسایش قرار دارد که به معنای رفاه و شرایط عینی آرامش بخشی است.
وی همچنین در ادامه افزود: هر کدام از عینیت‌های شهر تهران امروزه به نوبه خود تاثیر منفی را بر آرامش شهر دارد؛ برای مثال ترافیک موجود در بسیاری از بخش‌های شهر تهران آرامش و ذهنیت مردم را در طول روز بر هم می زند.
این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به این که متاسفانه امروزه مدیریت شهری در کشور سیاسی شده اضافه کرد: مدیریت جناحی شهر همواره باعث می‌شود تا مدیر از عملکرد مدیریتی خود بیرون آمده و آرمان‌های جناح منتصب به خود را در اولویت قرار دهد.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/41636/وضعیت-سلامت-روان-در-کلانشهرها
بستن   چاپ