آریا بانو
نقش موثر پپتيدهاي زيست‌فعال پروتئين‌هاي گردو در کاهش سرطان پستان
يکشنبه 10 بهمن 1395 - 4:41:47 PM
ايسنا
دکتر علي‌اکبر موسوي موحدي، در همايش بين‌المللي «ملکول‌هاي زيست‌فعال» که در سالن اجلاس دانشگاه علوم پزشکي تهران برگزار شد، جديدترين دستاوردهاي تيم تحقيقاتي مرکز تحقيقات بيوشيمي وبيوفيزيک را با عنوان «پپتيدها و پروتئين‌هاي زيست‌فعال به عنوان غذاي فراسودمند و غذا دارو» به زبان انگليسي ارايه کرد.

اين استاد برجسته با معرفي «شير شتر» به عنوان يک غذاي فراسودمند و بسيار ارزشمند گفت: شير شتر بسيار مشابه شير انسان و داراي پپتيدهاي شبه‌انسوليني است.

رييس مرکز تحقيقات بيوشيمي و بيوفيزيک دانشگاه تهران، در ادامه به تحقيقات خود بر پپتيدهاي زيست‌فعال هيدروليز شده از پروتئين‌هاي گردو که منبع سرشار از مواد آنتي‌اکسيدانت بوده و خاصيت ضد سرطاني و ضد باکتريايي دارند، اشاره ونتايج تحقيقاتي گروه خود را در خصوص خاصيت بازدارندگي اين پپتيدها روي سلول‌هاي سرطان پستان و کولون ارايه کرد.

بخش ديگر سخنراني وي، درخصوص کورکومين ماده موثره زردچوبه بود. دکتر موسوي موحدي به نقش‌هاي مختلف کورکومين از جمله آنتي‌اکسيدان بودن، ضدالتهاب‌بودن و مهمتر از همه، خواص ضد فيبريل‌زايي آن اشاره کرد و آن را يک ترکيب پرخاصيت و مؤثر در بيماري‌هاي گوناگون به ويژه در ديابت و پيچيدگي‌هاي آن دانست.

وي نتايج تحقيقات خود بر کورکومين را تشريح کرد و گفت: حلاليت کورکومين به وسيله ميسل‌ها از جنس بتاکازئين شير شتر تا 2500 برابر افزايش مي‌يابد و همچنين کورکومين در فعال‌سازي آنزيم کاتالاز مؤثر است که مي‌تواند نقش مهمي در صنعت کاغذسازي و نساجي داشته باشد.

گفتني است، دکتر موسوي موحدي، هم‌چنين تحقيقاتي روي الاژيک، اسيد ماده موثره انار، انجام داده است که به نتايج آن در ارتباط با خواص ضد فيبريلزايي پروتئين آلبومين و نقش آنتي‌اکسيداني در تعديل بيماري ديابت و عوارض آن اشاره کرد.


http://www.banounews.ir/fa/News/4170/نقش-موثر-پپتيدهاي-زيست‌فعال-پروتئين‌هاي-گردو-در-کاهش-سرطان-پستان
بستن   چاپ