آریا بانو
چرا بهتر است مدارس دیرتر باز شوند؟
سه شنبه 28 فروردین 1397 - 12:25:36 PM
بانو نیوز - خمیازه‌های طولانی و چشم‌اهیی خمار خبر از آرزوهایی بر باد رفته می‌دادند: آیا ممکن است مدارس دیرتر باز شوند؟ گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که چنین چیزی ممکن است بهتر هم باشد. به این سؤال می‌پردازیم که چرا بهتر است مدارس دیرتر باز شوند؟
چرا بهتر است مدارس دیرتر باز شوند؟
طبق گزارش جدیدی اگر کودکان بیشتر بخوابند، سالم‌تر خواهند بود و نمرات بهتری خواهند گرفت و سالانه هم 9 میلیارد دلار به اقتصاد کشور (ایالات متحده) کمک می‌شود.
محرومیت از خواب مزمن در نوجوانان با کسب نمرات کمتر در مدرسه ارتباط دارد، ولی شروع دیرتر مدارس می‌تواند این مشکل را حل کند.
طی چند سال اخیر، متخصصین سلامت (شامل متخصصین فعال در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) و آکادمی متخصصین اطفال امریکا (AAP)) توضیحاتی درباره مزایای سلامتی شروع دیرتر مدارس برای دانش‌آموزان ارائه کرده‌اند. بسیاری از نوجوانان، به علت وجود تغییرات هورمونی و جسمی، شب‌ها سخت‌تر به خواب می‌روند و درنتیجه، صبح‌ها هم به‌زحمت می‌توانند خود را از تخت‌خواب بیرون بکشند. وقتی هم بیدار می‌شوند، تنها بخشی از بیش از ٩ ساعت خواب مورد نیاز برای سالم‌بودن را به دست آورده‌اند.
تحقیق جدیدی در سال ٢٠١٧ نشان می‌دهد که اگر زمان بازشدن مدارس ٨:٣٠ صبح یا دیرتر از آن باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که نوجوانان بتوانند به‌اندازۀ زمان توصیه‌شده (8 ساعت) بخوابند. طبق تحقیق منتشرشده در مجلۀ سلامت خواب ( Sleep Health )، این افراد، در مقایسه با نوجوانانی که زودتر به مدرسه می‌روند، 46 دقیقه بیشتر می‌خوابند.
دیرتر بازشدن مدارس راهنمایی و دبیرستان می‌تواند به رفع محرومیت مزمن خواب در نوجوانان منجر شود. محرومیت مزمن خواب به افزایش خطر ابتلا به چاقی، درجات شدیدتر اضطراب و افسردگی، احتمال بیشتر رفتارهای خطرناک، کسب نمرات ضعیف‌تر در امتحانات و آمار بیشتر رانندگی خواب‌آلود ارتباط داده شده است. اما با وجود مزایای سلامتی مرتبط با خواب بیشتر برای نوجوانان، تغییر برنامه‌های مدارس هزینه‌های به همراه دارد که سبب می‌شود مدیران مدارس خیلی تمایلی به ایجاد چنین تغییری نداشته باشند.
اثر دومینو

بسیاری از مدارس برنامه‌های حرکت دقیقی برای اتوبوس مدارس دارند تا از این طریق کودکان در همۀ سنین را به‌موقع به مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه برسانند. در سال ٢٠١4، AAP بیانیه‌ای دربارۀ موضوع محرومیت از خواب در نوجوانان منتشر کرد. آن‌ها پیشنهاد دادند که برای کمک به اینکه کودکان بتوانند به‌اندازۀ لازم و کافی بخوابند، مدارس متوسطه و دبیرستان نباید زودتر از٨:٣٠ صبح باز شوند.
اما بسیاری از مدارس، عمدتاً به علت هزینه‌ها، مایل به انجام این کار نیستند. بسیاری از مدارس برنامه‌های حرکت دقیقی برای اتوبوس مدارس دارند تا از این طریق کودکان در همۀ سنین را به‌موقع به مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه برسانند. با تغییر ساعت بازشدن دبیرستان‌ها، بسته به منطقه، به اتوبوس‌ها و تاکسی‌های بیشتری برای همراهی با این تغییر نیاز خواهد بود و همین امر صدها هزار دلار، و شاید حتی میلیون‌ها دلار، هزینه در پی خواهد داشت.
با وجود این، تحقیق شرکت RAND در سال ٢٠١٧ نشان می‌دهد که با تغییر ساعات شروع مدارس به ساعت 8:30، هر سال 3/9 میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده آمریکا کمک و از این طریق هزینه‌های به‌تعویق‌انداختن ساعات شروع مدارس را جبران می‌کند. RAND مؤسسۀ پژوهشی غیرانتفاعی است که اخیراً نتایج یک تحلیل ایالتی در سطح کشور را منتشر کرده است؛ براساس این تحقیق، به تعویق انداختن ساعات شروع مدارس می‌تواند در طول یک دهه ٨٣ میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده بیفزاید. طبق بیانیۀ شرکت:
در این مطالعه برای پیش‌بینی منافع اقتصاد ناشی از اجرای این طرح در ایالات متحده در مدت ١5 سال –از 2017 به بعد- از یک مدل نوین اقتصاد کلان استفاده شد. مبلغ پیش‌بینی‌شده توسط این مدل، تا انتهای دوره، ١4٠ میلیارد دلار است. این به معنای درآمد متوسط سالانه 3/9 میلیارد دلار، معادل درآمد سالانۀ لیگ بیسبال آمریکاست. منافع اقتصادی پیش‌بینی‌شده در این مدل از طریق عملکرد بهتر علمی و حرفه‌ای دانش‌آموزان و کاهش میزان تصادفات رانندگی در میان نوجوانان محقق خواهد شد.
RAND معتقد است یک ساعت خواب بیشتر در روز احتمال فارغ‌التحصیل شدن از دبیرستان و ورود به دانشگاه را به ترتیب 3/13 و 6/9 درصد افزایش می‌دهد. این امر بر توانایی نوجوانان در یافتن شغلی با درآمد بیشتر و کمک به اقتصاد تاثیر می‌گذارد.
ویندی تروکسل محقق ارشد رفتاری-اجتماعی در شرکت RAND می‌گوید: «سال‌ها از خواب ناکافی نوجوانان به‌عنوان یک اپیدمی سلامت عمومی یاد کردیم، اما پیامدهای اقتصادی آن هم به همین اندازه اهمیت دارد. مزایای اقتصادی چشمگیر ناشی از به‌تعویق‌انداختن ساعات شروع مدارس به ٨:٣٠ صبح طی سال‌ها نمایان خواهد شد. این کار سلامت نوجوانان را، به شکلی مقرون‌به‌صرفه، بهبود می‌بخشد و درنتیجه حالتی برد-برد دارد».
موانع اندکی همچنان وجود دارد

اثرات کلی این کار را در نظر بگیرید. اگر مدارس دیرتر باز شوند، فعالیت‌های بعد از مدرسه مثل مسابقات ورزشی هم دیرتر شروع می‌شوند و ممکن است اصلاً کل برنامۀ عصرگاهی خانواده هم تغییر کند.
یکی از راه‌حل‌های استفاده‌شده در برخی مدارس این است که برنامۀ اتوبوسرانی را به همان شکل حفظ کنند، اما ساعت شروع مدارس دبستان و دبیرستان جابه‌جا شود. ممکن است زودتر بازشدن مدارس برای نوجوانان، که زودتر به رخت‌خواب می‌روند و زودتر هم از خواب بیدار می‌شوند، بهتر باشد. اما، در این روش کودکان کم‌سن‌وسال‌تر که به ١٠ تا ١١ ساعت خواب نیاز دارند، باید بلافاصله بعد از شام بخوابند. قاعدتاً، تغییر برنامۀ خانواده‌ها اصلاً آسان نیست.
موضوع مهم دیگر در تغییر زمان شروع مدارس، بحث مسابقات ورزشی است. اگر مدارس دیرتر شروع شوند، قاعدتاً دیرتر هم تعطیل می‌شوند و در‌نتیجه، دانش‌آموزان برای فعالیت‌های بعد از مدرسه همچون باشگاه‌رفتن، سرکاررفتن و مسابقات ورزشی مهم زمان کمتری در اختیار خواهند داشت. همین حالا هم بسیاری از دانش‌آموزان ورزشکار به دلیل حضور در تمرین‌ها و مسابقات بیرون از مدرسه، بعضی از کلاس‌ها را از دست می‌دهند. تغییر ساعات مدارس به این معنا است که نوجوانان کلاس‌های بیشتری را از دست خواهند داد یا مجبور خواهند شد بین بین تحصیل و ورزش یکی را انتخاب کنند.
مقاله‌ای که در سپتامبر 2017 در مجلۀ سلامت خواب ( Sleep Health ) منتشر شد، ترس از تغییر را مانعی بر سر راه تغییر ساعات مدارس معرفی کرد. آن‌ها نشان دادند که تنها با اتکا به شواهد علمی ارائه‌شده نمی‌توان اولیا و مدیران را برای دیرتر بازشدن مدارس قانع کرد. در عوض، آن‌ها برای تغییر آسان‌تر توصیه می‌کنند از اصول رفتاری-اقتصادی استفاده شود، مثلاً تمرکز بر ساعات دیرتر به‌عنوان امری عادی و نه استثنائی.
مزایا

نوجوانانی که خواب کافی دارند کمتر مریض می‌شوند و احتمال کمتری برای مصدومیت حین فعالیت‌های ورزشی دارند. برخی از مزایای اصلی خواب کافی برای دانش‌آموزان این است که نوجوانانی که خواب کافی دارند کمتر مریض می‌شوند و احتمال کمتری برای مصدومیت حین فعالیت‌های ورزشی دارند. برای مدارسی که بودجۀ دولتی براساس حضور دانش‌آموزان تعیین می‌شود، غایبین کمتر می‌تواند صدها هزار یا شاید میلیون‌ها دلار بر بودجه بیفزاید.
در تحقیقی در سال ٢٠١٢، محققین دریافتند که دانش‌آموزان ورزشکاری که حداقل ٨ ساعت در شب می‌خوابند، در مقایسه با نوجوانانی مبتلا به محرومیت از خواب، در مسابقات ورزشی کمتر مصدوم می‌شوند.
بنابراین، اگر دانش‌آموزان خواب شبانۀ بهتری داشته باشند، با وجود اینکه ممکن است فرصت کمتری برای فعالیت‌های بعد از مدرسه داشته باشند، می‌توانند بهرۀ بیشتری از وقت‌شان ببرند.
موانع مالی و لجستیکی برای تغییر ساعات مدارس مأیوس‌کننده است، اما با در نظر گرفتن فواید فوق‌العاده‌ای که برای سلامت نوجوانان به همراه دارد به نظر می‌رسد ارزش تلاش کردن را دارد.


http://www.banounews.ir/fa/News/41789/چرا-بهتر-است-مدارس-دیرتر-باز-شوند؟
بستن   چاپ