آریا بانو
حقایق زیست‌محیطی؛ آیا پاک‌کننده‌های حاوی میکروبید ضرر زیادی دارند؟
شنبه 1 ارديبهشت 1397 - 12:12:51
بانو نیوز - در این متن از سری مطالب حقایق زیست‌محیطی قصد داریم درمورد پاک‌کننده‌های حاوی میکروبید بنویسیم. محصولات آرایشی زیادی را سراغ داریم که حاوی میکروبید (Microbid) هستند؛ میکروبید‌ها، تکه‌های بسیار ریز پلاستیکی گِردی هستند که قطری کمتر از 5 میلی‌متر دارند.
میکروبید‌ها آسیب‌های زیادی به محیط‌زیست وارد می‌کنند و شوربختانه باید گفت در یک بار پاک‌کردن یا لایه‌برداری صورت با موادی که حاوی میکروبید هستند، چیزی حدود 94500 تکه‌ پلاستیکی میکروبید روانۀ محیط‌زیست می‌شود.
ریچارد تامسون، پروفسور رشتۀ زیست‌شناسی دریایی، در آزمایشی ثابت کرد که با هر بار پاک‌کردن صورت با مواد پاک‌کنندۀ آرایش حاوی میکروبید، چیزی حدود 94500 میکروبید به‌همراه آب به سیستم اگو راه پیدا می‌‌کند.
به‌این‌ترتیب، با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که یک پاک‌کنندۀ صورت معمولی ممکن است چیزی حدود 2.8 میلیون میکروبید داشته باشد. این مقدار میکروبید، پس از استفاده راه‌ خود را به آب‌راه‌های عمومی و در‌نهایت به رودخانه‌ها و دریاها پیدا می‌کنند.
وظیفۀ اصلی میکروبید در پاک‌کننده‌های آرایشی از‌بین‌بردن مواد آرایشی، آلودگی و چربی از روی پوست است. اما وقتی که صورت آغشته به این مواد آبکشی شد، ناخالصی‌ها راه خود را به دریا و رودخانه باز می‌کنند و ماهی‌ها و سایر حیوانات دریایی، میکروبید‌ها را به اشتباه به جای غذا می‌خورند.
همان‌گونه که اشاره شد، میکروبید‌ها ابعاد بسیار کوچکی دارند و حدود 0.01 تا نهایتاً 1 میلی‌متر حجم دارند. این حجم بسیار کم باعث شده است تا حین تصفیه توسط فیلترها از آب جدا نشوند.
از‌طرف‌دیگر، میکروبید‌ها در رسوب و گل‌و‌لای نیز قرار می‌گیرند و احتمال انتقال آن‌ها از طریق آب به زمین‌های زراعی نیز وجود دارد.
به همین دلیل، کشورهای مختلفی را شاهد هستیم که استفاده از میکروبید‌‌ها را در محصولات آرایشی‌ و بهداشتی ممنوع کرده‌اند. در این زمینه می‌توان بریتانیا را مثال زد که در سال 2018 تولید و فروش پاک‌کننده‌های آرایشی محتوی میکروبید را ممنوع کرد.
سازمان غذا و داروی آمریکا نیز در سال 2017 تولید و توزیع محصولات حاوی میکروبید را ممنوع کرده است.
با‌این‌حساب پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از طرفداران محیط‌زیست هستید، از حالا به بعد به جای استفاده از پاک‌کننده‌های حاوی میکروبید، از سایر پاک‌کننده‌ها کمک بگیرید. اگر هم به استفاده از محصولات طبیعی علاقه دارید، برای پاک‌کردن و لایه‌برداری صورت می‌توانید به جای لایه‌بردارها و پاک‌کننده‌های دارای میکروبید، از شکر یا نمک برای لایه‌برداری پوست صورت استفاده کنید.
منبع

http://www.banounews.ir/fa/News/41943/حقایق-زیست‌محیطی؛-آیا-پاک‌کننده‌های-حاوی-میکروبید-ضرر-زیادی-دارند؟
بستن   چاپ