آریا بانو
خواب روزانه بر يادگيري کودکان تاثير مثبت دارد
شنبه 23 بهمن 1395 - 2:56:03 PM
ايسنا
يک مطالعه جديد نشان داده است کودکاني که در طول روز ساعت‌هايي را در خواب مي‌گذرانند، کلمات جديد را بهتر به خاطر مي‌سپارند.

در اين پژوهش مشخص شد، کودکاني که يک ساعت پس از يادگيري کلمات جديد به استراحت و خواب مي‌پردازند نسبت به آن دسته از کودکاني که پس از يادگيري کلمات حداقل پنج ساعت بيدار مي‌مانند از قدرت يادگيري و يادآوري بالاتري برخوردار هستند.

محققان دانشگاه آريزونا با بررسي کودکان سه ساله، 24 ساعت پس از يادگيري کلمات جديد دريافتند آن دسته از کودکاني که پس از يادگيري کلمات مي‌خوابند نسبت به سايرين، درک بالاتري از کلمات دارند.

در اين پژوهش، کودکان به دو دسته تقسيم شدند. آنهايي که چهار روز در هفته يا بيشتر را در طول روز استراحت مي‌کردند و دسته دوم آنهايي بودند که هرگز در طول روز نمي‌خوابيدند.

در هر گروه، محققان کودکان را به طور تصادفي انتخاب کرده و برخي از آنها را وادار به چرت زدن پس از يادگيري(حداقل 30 دقيقه) کرده و به برخي ديگر اجازه چرت زدن پس از يادگيري را نمي‌دادند.

آنها کلماتي را به اين کودکان آموزش دادند و براي درک بهتر اين کلمات ويدئوهايي از آن را نيز براي کودکان به نمايش در آوردند.

24 ساعت بعد وقتي مجددا اين فيلم‌ها براي کودکان پخش شد، مشخص شد کودکاني که يک ساعت پس از يادگيري خوابيده بودند، در به يادآوري کلمات و درک اينکه کدام فيلم مربوط به کدام کلمه است توانايي بيشتر و بهتري داشتند.

محققان در اين پژوهش بيشتر از اسم‌هاي ساده، بر آموزش افعال تمرکز کردند.

در اين پژوهش همچنين مشخص شد که کودکان پيش دبستاني از 24 ساعت شبانه روز مي‌بايست بين 10 تا 12 ساعت بخوابند زيرا به اعتقاد محققان، کم خوابي يا بي‌خوابي براي کودکان داراي عوارض طولاني مدت خواهد بود.


http://www.banounews.ir/fa/News/4216/خواب-روزانه-بر-يادگيري-کودکان-تاثير-مثبت-دارد
بستن   چاپ