آریا بانو
وزنه برداری قهرمانی آسیا دروازه ورود شیرزنان ایرانی به المپیک
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1397 - 08:59:29
بانو نیوز - تهران- پیکارهای وزنه برداری قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا در حالی از سوم اردیبهشت در شهر اورگنج ازبکستان آغاز شده است که نخستین نماینده تاریخ وزنه برداری ایران در یک مسابقه بین المللی امروز (پنجشنبه) روی تخته خواهد رفت.

به گزارش ایرنا، نخستین دوره پیکارهای وزنه برداری قهرمانی جهان در بخش بانوان 31 سال قبل و در سال 1987 در فلوریدا آمریکا برگزار شد و وزنه برداری بانوان از سال 2000 و در المپیک سیدنی وارد بازی های المپیک شد.
این در حالی است که وزنه برداری مردان ایران طی 70 سال گذشته و از نخستین حضور ورزشکاران ایرانی در بازی های المپیک 1948، فعالیت چشمگیری داشته و مدال های متعددی را در این بازی ها به دست آورده است.
اما بنا به قوانین بین المللی و با توجه به ضرورت فعالیت بانوان در این رشته، فدراسیون وزنه برداری در سال های گذشته، مقدمات حضور بانوان را در این رشته فراهم کرد تا جایی که نخستین رکوردگیری از بانوان علاقمند بهمن ماه سال گذشته در تالار وزنه برداری آزادی تهران برگزار شد.
نفرات برتر این رکوردگیری به اردوی تیم نوجوانان دختر دعوت شدند و حتی در خلال برگزاری سومین دوره جام فجر که اسفند سال 96 در اهواز برگزار شد، دختران وزنه بردار ایران در کارگاه اصلاح تکنیک زیر نظر «اورسلا پاپاندرئا» نایب رئیس فدراسیون بین المللی به مرور تکنیک پرداختند.
به هر ترتیب تشکیل نخستین تیم وزنه برداری ایران و حضور دختران ایران در پیکارهای قهرمانی نوجوانان آسیا، گام مهمی در آغاز به کار جدی بانوان در وزنه برداری خواهد بود و به طور حتم همانطور که بانوان کشورمان در سایر رشته ها ظرفیت ها و استعدادهای ناب خود را به نمایش گذاشته اند، در این رشته در سال های آینده و در پیکارهای مختلف قاره ای، آسیایی و در نهایت بازی های المپیک حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت.
حضور دختران وزنه بردار ایران در پیکارهای قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا در ازبکستان، دروازه ورود آنان به بازی های المپیک خواهد بود، اما برای موفقیت بانوان در وزنه برداری، امکانات و شرایط مناسب باید در کشور مهیا شود.
به طور حتم فعالیت بانوان در این رشته در گذشته، سبب شده است که بانوان هنوز در زمینه زیرساخت ها شامل سالن های مجزا و تجهیزات تخصصی وزنه برداری و به خصوص پرورش مربیان با مشکلات زیادی روبه رو باشند که برای مرتفع شدن آن باید توجه ویژه ای به وزنه برداری بانوان شود.
تیم وزنه برداری دختران نوجوان ایران که به عنوان نخستین تیم تاریخ وزنه برداری بانوان عازم رقابت های قهرمانی آسیا شده است، شامل پارمیدا محمودی (دسته 58 کیلوگرم)، الناز باجلانی (دسته 63 کیلوگرم)، مهدیه کلالی (دسته 69 کیلوگرم) و سیده نرگس میرزکی (دسته به اضافه 75 کیلوگرم) است.
روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ساعت 15:30 «پارمیدا محمودیان» به عنوان نخستین وزنه بردار بانوی ایران در یک مسابقه بین المللی روی تخته می رود.
وی با رکورد ورودی 83 کیلوگرم با 9 وزنه بردار دیگر در گروه A دسته 58 کیلوگرم رده سنی نوجوانان رقابت خواهد داشت.
در این دسته کیم گیونگ از کره شمالی با رکورد ورودی 200 کیلوگرم، هاناگاندی با 185 کیلوگرم از هند و دلوس سانتوس از فیلیپین با رکورد ورودی 180 کیلوگرم در رده های اول تا سوم قرار دارند.
روز جمعه هفتم اردیبهشت ساعت 11:30 به وقت ایران «مهدیه کلالی» به عنوان دومین نماینده ایران در پیکارهای وزنه برداری قهرمانی دختران نوجوان آسیا روی تخته خواهد رفت. او در گروه B دسته 69 کیلوگرم نوجوانان باید با 6 وزنه بردار از کشورهای مغولستان، چین تایپه، سوریه و هند رقابت می کند.
مهدیه کلالی با رکورد ورودی 81 کیلوگرم در این مسابقات حضور خواهد داشت.
روز جمعه نیز «الناز باجلانی» از ساعت 17:30 به وقت تهران با 11 وزنه بردار نوجوان دسته 63 کیلوگرم گروه A به رقابت خواهد پرداخت. او با رکورد ورودی 130 کیلوگرم در جدول در رده هشتم قرار دارد.
کوموشخون فیض الله از ازبکستان با 210 کیلوگرم، سان چو با 205 کیلوگرم از کره شمالی و یولینا از ترکمنستان با 200 کیلوگرم در رده های اول تا سوم این دسته از نظر رکورد ورودی قرار دارند.
روز یکشنبه نهم اردیبهشت و از ساعت20:30 دقیقه به وقت تهران «سید نرگس میرزکی» آخرین نماینده وزنه برداری دختران ایران در وزن به اضافه 75 کیلوگرم رده سنی نوجوانان با هشت وزنه بردار دیگر در گروه A مسابقه می دهد.
سوبین پارک از کره جنوبی با 218 کیلوگرم از کره جنوبی، دولرا داورونوا با 215 و ویلووا با 210 کیلوگرم هر دو از ازبکستان، مدعیان اصلی کسب مدال در این دسته اند.
میرزکی نیز با رکورد ورودی 182 کیلوگرم در این مسابقات، به مصاف حریفان خواهد رفت.
ورزشی**1067**1368 ** 1776

http://www.banounews.ir/fa/News/42224/وزنه-برداری-قهرمانی-آسیا-دروازه-ورود-شیرزنان-ایرانی-به-المپیک
بستن   چاپ