آریا بانو
زنان و مردان بايد با هم جامعه را بسازند
شنبه 7 اسفند 1395 - 11:33:12 AM
ايسنا

زهرا نژادبهرام افزود: اگر جامعه را يک کليت متشکل از اجزاء فرض کنيم، اين اجزا بايد با يکديگر جامعه را به سمت شکوفايي سوق دهند و مسير را هموار کنند، در غير اين صورت جامعه دچار اضمحلال مي‌شود و از بين مي‌رود. طبيعي است که نمي‌توانيم تنها روي يک بخش از جامعه تمرکز کنيم. بنابراين امروزه با اتکاء به آموزه‌هاي گذشته و رويکرد امام راحل(ره) نيازمند اين هستيم که زنان با قوت و جديت و حمايت نهادهاي حکومتي در عرصه‌هاي اجتماعي مشارکت فعال داشته باشند.

اين فعال حوزه زنان با بيان اينکه در خصوص مشارکت اجتماعي زنان، دو مقطع زماني پيش از اسلام و پس از اسلام وجود دارد،اظهارکرد:  مشارکت اجتماعي زنان در دوران پيش از اسلام به صورت محدود بود و پس از اسلام افزايش مي‌يابد و شکوفا مي‌شود. پيش از اسلام رويکرد برخي از خانواده‌هاي عرب بي‌توجهي به دختران و زنان بود، در نتيجه نمي‌توان رفتار و مشارکت اجتماعي از زنان همانند امروزه انتظار داشت البته افرادي مانند حضرت خديجه(س) به عنوان يک زن تاجر و همسر ابوسفيان  که او جزو زنان تجار بود و مشارکت سياسي نيز داشت، جزو استثنائات بودند.

وي ادامه داد: زنان اندکي در تاريخ صدراسلام در عرصه‌هاي اجتماعي فعاليت مي‌کردند و اين يک امر متداول نبود اما بعد از اسلام پديده‌هايي که به شکل نادر در زمان خودشان در اجتماع فعاليت مي‌کردند، به دو دليل عمده شکوفا شدند.

اين فعال حوزه زنان در ادامه به تشريح اين دلايل پرداخت و گفت: رويکرد اسلام نسبت به حضور اجتماعي زنان، متمدنانه بوده که امروز هم قابل مشاهده و استفاده است. زناني از خانواده پيامبر اکرم (ص) مشارکت اجتماعي فعالي داشتند که از جمله آن‌ها مي‌توان به حضرت خديجه(س) به عنوان يک فعال اقتصادي، حضرت زهرا (س) به عنوان فعال اقتصادي، سياسي و اجتماعي و حضرت زينب (س) اشاره کرد. در  واقع در خانواده پيامبر(ص) اين امر رواج داشت و وراثتي بود.

وي با بيان اينکه در زمان حضور  پيامبر(ص) و خانواده ايشان، مشارکت اجتماعي زنان شکوفا شد، اظهارکرد: در واقع صدر اسلام يکي از دوره‌هاي قابل تامل و اثرگذار بر رفتار اجتماعي زنان در طول تاريخ و جامعه مسلمين بوده است.

نژادبهرام در پايان گفت: حضرت امام خميني (ره) نيز صريح و واضح از تمام زنان دعوت کردند که در عرصه‌هاي انقلاب مشارکت داشته باشند. ايشان حضور زنان در فعاليت‌هاي انقلابي را امري واجب بر آنان دانست و زنان هم با ورود به عرصه انقلاب يکي از بسترهاي پيروزي انقلاب را فراهم کردند. در واقع امام راحل(ره) به عنوان مرجع تقليد، رهبر سياسي و انقلاب با تمسک به چراغ‌هاي روشن دوران صدر اسلام از زنان ايراني براي مشارکت در انقلاب دعوت کردند.


http://www.banounews.ir/fa/News/4273/زنان-و-مردان-بايد-با-هم-جامعه-را-بسازند
بستن   چاپ