آریا بانو
مسوول بررسی های راهبردی معاونت زنان:
آمار ازدواج و طلاق در کشور واقعی نیست
دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 - 12:56:20 PM
بانو نیوز - تهران- معاون بررسی های راهبردی معاونت زنان ریاست جمهوری گفت: آمارهای ازدواج و طلاق در کشور که بسیاری آن را نشانه فروپاشی خانواده می دانند، واقعی نیست زیرا میزان ازدواج ها و طلاق های یک سال در مقایسه با هم محاسبه می شود حال آنکه طلاق ها حاصل ازدواج های سال های قبل است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سوسن باستانی روز دوشنبه در نخستین همایش ملی «مسائل اجتماعی زنان» اظهار داشت: ارائه و تحلیل آمارها نیاز به دقت و توجه بسیار دارد زیرا شگاهی مسائلی به اشتباه در آمارها مطرح می شود که ایجاد هراس و نگرانی می کند در حالی که با واقعیت فاصله دارد.
باستانی اضافه کرد: اخیرا آمارهایی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جلسه شورای اجتماعی مطرح شد که براساس مطالعه روند پژوهشی، آمار و ارقام طلاق مورد بررسی قرار گرفته بود و با نگرانی ها فاصله داشت.
معاون بررسی های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: حساسیت حوزه زنان زیاد است و تعریف ها در حوزه مسائل زنان، تحت تاثیر‌ تکثر فرهنگی، تفاوت ها و مناقشات قرار می گیرد.
** با احتساب دانشجویان دانشگاه آزاد،درصد دانشجویان زن 49 درصد است
باستانی میان «مسائل» و «آسیب ها» تفکیک قائل شد و گفت: هرجا مساله اجتماعی زنان مطرح می شود به معنای وجود آسیب نیست و بسیاری از مشکلات و آسیب ها بین زنان و مردان مشترک است هرچند ممکن است برخی مشکلات مانند تبعیض جنسیتی برای زنان بیشتر باشد.
وی ادامه داد: بررسی وضعیت زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نشانگر تغییرات قابل توجهی است به عنوان نمونه در زمینه آموزش، اکنون بیش از 55 درصد از دانشجویان زنان هستند که البته با احتساب دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی این نسبت 49 درصد زنان و 51 درصد مردان را دربرمی گیرد.
**شکاف جنسیتی در زمینه آموزش ابتدایی کامل از بین رفته است
باستانی اضافه کرد: در زمینه آموزش ابتدایی شکاف جنسیتی کامل از بین رفته است اما در مقاطع راهنمایی و متوسطه همچنان بازماندگان از تحصیل وجود دارد که بیشتر زنان هستند و علت آن هم اغلب مربوط به مسائل فرهنگی است.
مدیر گروه مطالعات زنان دانشگاه الزهرا به بهبود شاخص های بهداشتی زنان اشاره کرد و افزود: افزایش میزان امید به زندگی، تعداد موالید زنده و مراقبت های تغذیهای، بهداشتی و درمانی از جمله شاخص هایی است که حکایت از روند بهبود سلامتی زنان دارد.
**مشارکت سیاسی زنان در بعد محلی نوید بخش است
باستانی یادآور شد: در زمینه مشارکت سیاسی زنان هم بعد از انقلاب تغییرات مثبتی ایجاد شده است و این تغییرات در دو سطح ملی و محلی نمود دارد و البته در حوزه محلی حضور و فعالیت موثر زنان، نویدهای بهتری ملاحظه می شود.
وی درباره وضعیت مشارکت اقتصادی زنان اظهار کرد: آمارهای رسمی از مشارکت اقتصادی زنان وضعیت مطلوبی را نشان نمی دهد و تنها 14-15 درصد از زنان در بخش رسمی فعالیت دارند اما در بخش اقتصاد غیررسمی و خانگی زنان فعالیت بیشتری دارند.
** اشتغال زنان به مطالبه تبدیل شده است
باستانی خاطرنشان کرد: تغییرات در سطح آموزش، اشتغال زنان را به مطالبه تبدیل کرده است به طوری که 40 درصد از زنان در جستجوی کار هستند و از این میان، 70 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و دولت باید برای این مطالبه چاره اندیشی کند.
وی درباره اهمیت مسائل حوزه زنان گفت: در مورد اعتیاد که یک آسیب اجتماعی است، اگرچه بیش از 90 درصد مربوط به مردان است و تنها 5 تا 10 درصد زنان را شامل می شود اما برای زنان حساسیت بیشتری دارد.
** نگاه غیرمشارکتی بر سیاستگذاری درباره زنان حاکم است
باستانی یادآور شد: تاثیر مقولات فرهنگی از جمله اینکه اعتیاد زنان از نظر خانواده ها پذیرفته نیست و این مساله را پنهان و کتمان می کنند و یا اینکه اهمیت نقش زنان در خانواده و تاثیر آنها بر فرزندان به گونه ای است که اعتیاد زنان را مخفی یا طرد می کنند.
این استاد دانشگاه افزود: برخی مسائل هم آسیب تلقی نمی شود و به اشتباه جزو آسیب ها در نظر می گیرند به عنوان نمونه زنان سرپرست خانوار آسیب نیستند اما گروهی هستند که به دلیل شرایط خاص ریسک پذیری بیشتری در مقابل آسیب ها دارند.
معاون بررسی های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین گفت: رصد، پایش و سیاستگذاری در حوزه زنان از وظایف معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده است و در این راستا سعی داریم که با تدوین برنامه های درست نقش ستادی برای حوزه زنان داشته باشیم.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات در حوزه سیاستگذاری، نگاه بالا به پایین و غیر مشارکتی در برنامه ریزی های توسعه است و از سویی دیگر هم به دلیل تکثر و تنوع دستگاه های متولی امور زنان و فقدان شاخص های روشن و شفاف در این زمینه مشکلات حوزه زنان به خوبی توجه لازم نشده است.
باستانی با اشاره به ماده 110 برنامه ششم توسعه گفت: قرار است با مشارکت دستگاه ها و نهادهای دولتی و سازمان های مردم نهاد، شاخص های مربوط به حوزه زنان تعریف شود.
وی به فعالیت های ستاد ملی زن و خانواده اشاره کرد و افزود: در اسفندماه 96 این ستاد با حضور رئیس جمهوری برگزار شد و البته پیش از این در دولت دهم این ستاد پنج جلسه داشته که مصوبات آن قابل اجرا نبوده است و در هیچ جلسه ای رئیس جمهوری وقت حضور نداشتند.
باستانی به مصوبات ستاد ملی زن و خانواده اشاره کرد و گفت: تدوین شاخص های عدالت جنسیتی، آموزش ملی خانواده و طرح تندرستی و نشاط دختران و بانوان برنامه هایی است که قرار است از سوی ستاد ملی زن و خانواده دنبال شود.
معاون بررسی های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار داشت: پیگیری لایحه تامین امنیت زنان و تهیه اطلس اولویت های زنان در 31 استان ها از دیگر برنامه های این معاونت است.
به گزارش ایرنا، نخستین همایش ملی «مسائل اجتماعی زنان» دهم و یازدهم اردیبهشت‌ 1397 در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود.
تحولات سبک زندگی زنان، زنان و هویت، آسیب ها و مسائل اجتماعی زنان، حقوق شهروندی، مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان، آسیب های روابط زناشویی، زنان و آموزش، مسائل خانوادگی، مسائل حقوقی زنان و تحولات پوشش زنان از جمله محورهای این همایش است.
قرار است در این همایش دو روزه، 11 پنل تخصصی با حضور اندیشمندان و صاحب نظران حوزه زنان برگزار شود همچنین پروفسور اریک مسه، استاد فرانسوی متخصص در مطالعات جنسیت، از دانشگاه بوردور فرانسه در این همایش کارگاه آموزشی برگزار می کند.
این همایش علمی دو سالانه به همت وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و با همکاری دانشگاه ها و برخی سازمان ها و نهادها برگزار شود.
**3229** 1418

http://www.banounews.ir/fa/News/43359/آمار-ازدواج-و-طلاق-در-کشور-واقعی-نیست
بستن   چاپ