آریا بانو
آنگلا مرکل اولین صدر اعظم زن در آلمان
جمعه 14 اردیبهشت 1397 - 5:23:58 PM
بانو نیوز - در گذشته ورود زن‌ها به برخی حوزه‌ها بحث‌برانگیز و عجیب بود؛ اما به‌مرور این روال تغییر کرد و بانوان در حوزه‌های مختلف شروع به فعالیت کردند و تا جایی پیش رفتند که هم‌اکنون برخی از آن‌ها در سطح جهانی کاملاً شناخته شده‌اند. آنگلا مرکل هم از اولین‌ بانوان موفق در عرصه سیاست بود. او اولین صدراعظم زن در کشور آلمان شد. همراه ما باشید و با او بیشتر آشنا شوید.
زندگی آنگلا مرکل
آنگلا مرکل مرکل در جوانی آنگلا مرکل با نام اصلی با نام تولد آنگِلا دوروتِئا کاسنِر سال 1954 میلادی (1333) در هامبورگ آلمان متولد شد. کمی بعد از تولد آنگلا خانواده‌اش به شهر کوچک تمپلین در نزدیکی برلین مهاجرت کردند. پدرش کشیش و مادرش معلم بود. مرکل یک خواهر و یک بردار دارد.
تحصیلات مدرسه
آنگلا مرکل تحصیلات مدرسه را در مدرسه پلی‌تکنیک شهر تمپلین آغاز کرد. به عقیدۀ معلم‌ها و هم‌کلاسی‌هایش در دوران کودکی و نوجوانی خیلی موردتوجه نبود؛ با‌این‌حال دارای روابط اجتماعی خوبی بود. استعداد او در دروس زبان روسی و ریاضیات، چشمگیر بود. مرکل حتی توانست در المپیاد زبان روسی تا سطح بین‌المللی شرکت کند.
تحصیلات دانشگاهی
آنگلا در سال 1973 میلادی (1352) در دانشگاه لایپزیگ مشغول به تحصیل فیزیک شد و در سال 1978 میلادی (1357) این دوره از تحصیل را به پایان رساند. او سپس مدرک دکترای خود را در رشتۀ شیمی‌فیزیک در سال 1986 میلادی (1365) به‌ دست‌ آورد.
ازدواج و تغییر نام
ازدواج اول
زمانی که آنگلا وارد دانشگاه شد با اولریش مِرکِل، دانشجوی فیزیک آشنا شد و با او ازدواج کرد، اما این ازدواج در سال 1982 میلادی (1361) به جدایی ختم شد. همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم نام کامل او تا پیش از ازدواج اولش، آنگِلا دوروتِئا کزنر بود و بعد از ازدواج فامیلی‌اش را به مرکل تغییر داد؛ او بعد از جدایی هم نام‌خانوادگی همسر اولش را برای خود حفظ کرد.
ازدواج دوم
آنگلا مرکل آنگلا مرکل و همسرش یواخیم زاور شش سال بعد و در سال 1988 میلادی (1367) در مرکز آکادمی علوم با همسر دوم خود، یواخیم زاور آشنا شد و پس از مدتی ازدواج کردند. آنگلا مرکل از دو ازدواج خود فرزندی ندارد و با فرزندان همسر دوم خود – که حاصل ازدواج قبلی او هستند – زندگی می‌کند.
از دست ندهید: بان کی‌مون؛ هشتمین دبیرکل سازمان ملل متحد
ورود به عرصۀ سیاست
در سال‌های پایانیِ دولت کمونیستی آلمان شرقی، مرکل در اعتراضات خیابانی حضوری فعال داشت. او به عضویت حزبی تازه تأسیس درآمد و در زمان فروپاشی دیوار برلین به‌عنوان سخنگوی این حزب فعالیت می‌کرد. در سال 1990 میلادی (1368) عضو حزب مسیحی دموکرات شد و در پایان همین سال به‌عنوان نماینده این حزب وارد مجلس آلمان شد.
در ژانویه 1991 (دی ماه 1369) صدراعظم وقت آلمان مرکل را به‌عنوان وزیر بانوان و جوانان انتخاب کرد او بعد از آن پست خود را به وزیر محیط‌زیست، حفظ طبیعت و بالأخره به امنیت رآکتورها تغییر داد و تا سال 1998 میلادی (1376) در این سمت باقی ماند.
پیروزی آنگلا مرکل در انتخابات و صدراعظمی او
آنگلا مرکل مرکل را سیاست‌مداری غیرقابل پیش‌بینی، مرموز، بی‌رحم و عمل‌گرا می‌خوانند. در انتخابات بوندستاگ (پارلمان مرکزی آلمان فدرال) در سال 2005 میلادی (1384) مرکل خود را نامزد صدراعظمی از طرف دو حزب متحد کرد. برخلاف انتظار همه، سوسیال دموکرات‌ها رأی بالایی آوردند. احزاب کوچک‌تر مانند حزب سبزها یا دمکرات‌های آزاد، هیچ‌کدام به میزان کرسی موردنیاز برای ائتلاف با احزاب بزرگ‌تر دست نیافتند. به‌این‌ترتیب ائتلاف دمکرات مسیحی‌ها و سوسیال مسیحی‌های بایرن مجبور شدند برای اداره کشور با سوسیال دموکرات‌ها ائتلافی بزرگ تشکیل دهند. طبق مذاکرات ائتلاف بزرگ، سوسیال دموکرات‌ها به صدراعظمی مرکل و کناره‌گیری شرودر از سیاست رضایت دادند. به شرط اینکه هشت وزارت‌خانه بزرگ در اختیار آن‌ها باقی بماند. به این صورت آنگلا مرکل اولین صدر اعظم زن در کشور آلمان معرفی شد.
طولانی‌ترین دورۀ صدراعظمی
آنگلا مرکل در 20 نوامبر 2016 (30 آبان 1395) قصد نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات فدرال آلمان در سپتامبر 2017 (شهریور 1396) اعلام کرد. او پس‌ از پیروزی در این انتخابات برای چهارمین دور به صدراعظمی آلمان رسید. با پایان این دوره، او رکورد طولانی‌ترین دوره صدر اعظمی را می‌شکند.
محدودیت‌ها را فراموش کنید و برای ساختن فردایی بهتر قدم به قدم پیش بروید. امیدواریم از این مقاله  هم لذت برده باشید و روزی سرنوشت شما به‌عنوان فردی تأثیرگذار در اختیار آیندگان قرار گیرد.


http://www.banounews.ir/fa/News/43465/آنگلا-مرکل-اولین-صدر-اعظم-زن-در-آلمان
بستن   چاپ