آریا بانو
خانواده ها مراقب گياهان آپارتماني سمي باشند
چهارشنبه 25 اسفند 1395 - 2:48:58 PM
ايرنا
يسنا به منش ، افزود: با فرارسيدن ايام نوروز، مردم به ويژه زنان، گل و گياه تهيه مي کنند و حتي بسياري از مردم ترجيح مي دهند در ديد و بازديد ها چنين هدايايي به يکديگر بدهند که در اين ميان، توجه به نکاتي خاص ضروري به نظر مي رسد.
وي ادامه داد: کودکان به دليل تازگي محيط پيرامون همواره به دنبال کشف و شهود هستند و علاقه وافري به لمس و چشيدن اشيا دارند که در صورت نظارت نداشتن والدين ممکن است اين ميل طبيعي به فاجعه ختم شود.
وي تصريح کرد: از جمله موارد مشاهده شده در اين موضوع بروز مسموميت کودکان به علت گياهان آپارتماني سمي است.
دبير ستاد مرکزي اطلاع رساني داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: برخي از اين گياهان مانند خرزهره و ديفن باخيا به دليل سمي که در خود دارند در صورت تماس پوستي موجبات آسيب هاي پوستي مي شوند که اين مسموميت در کودکان شديدتر خواهد بود.
به منش خاطرنشان کرد: التهاب پوست، چشم، دست و صورت از اولين علائم آلرژيک با گياهان آپارتماني است که در صورت مسموميت نيز تخريب و سوزش مخاط دروني و سوزش گلو به آن اضافه مي شود.
وي تصريح کرد: حتي در مواردي که کودک به حساسيت هاي مادر زادي دچار باشد ممکن است به مرگ کودک ختم شود.
دبير ستاد مرکزي اطلاع رساني داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: نگهداري گل هاي گرده افشان مانند شمعداني ها -که در گروه گياهان گرد افشان طبقه بندي مي شوند- داخل آپارتمان ها رايج شده است که از اين کار به ظاهر معمولي به هيچوجه نبايد به آساني گذشت چراکه اين گياهان براي کودکان و نوزادان به ويژه نوزادان داراي اگزماي پوستي يا حساسيت آلرژيک، بسيار مضر است و در آنها عوارض هاي شديدي ايجاد مي کند.
به منش با تاکيد بر اهميت افزايش آگاهي خانواده ها در زمينه گياهان سمي ، تاکيد کرد: تمام گياهان آپارتماني بصورت بالقوه براي کودکان خطرناک هستند و بايد دور از دسترس آنان نگهداري شوند.
وي يادآور شد: خانواده ها بايد خود را موظف به تحقيق حداقلي درباره گياهاني کنندکه قصد تهيه آنها را دارند و اين تحقيق با ابزارهاي موجود اطلاع رساني، بيش از 2 يا سه دقيقه زمان نمي برد.

http://www.banounews.ir/fa/News/4374/خانواده-ها-مراقب-گياهان-آپارتماني-سمي-باشند
بستن   چاپ