آریا بانو
هشدار درباره مصرف روغن زيتون‌هاي قاچاق/روش تشخيص روغن زيتون اصل
چهارشنبه 30 فروردين 1396 - 7:35:38 AM
مهر

نادر جلالت  با بيان اينکه روغن زيتون درجه‌ بندي‌هاي مختلف از جمله فرابکر، بکر، معمولي، لامپانت، تصفيه شده و پوميس دارد، اظهارداشت: فرابکر بهترين نوع روغن زيتون است، اما در ايران متاسفانه گاهي ما شاهد هستيم روغن پوميس به جاي بکر يا فرابکر و با قيمت‌هاي بالا به مصرف کنندگان عرضه مي‌شود.  

وي با اشاره به اينکه قيمت هرليتر روغن فرابکر حدود 40 هزار تومان است، افزود: با اين حال هر روغني که به اين قيمت به فروش برسد، حتما فرابکر نيست و مردم بايد روش تشخيص روغن زيتون سالم و خالص را بلد باشند تا به راحتي متوجه شوند کدام روغن خالص و کدام پوميس است؟

عضو شوراي ملي زيتون با بيان اينکه قيمت روغن پوميس در دنيا حدود يک دلار است، گفت: اين روغن قابل خوردن نيست، دستگاه‌هاي مربوطه نيز جلوي واردات آن  را گرفته‌اند با اين حال اين محصول به شکل قاچاق وارد کشور  و ليتري بين 20 تا 25 هزار تومان فروخته مي‌شود.  

جلالت با اشاره به خطرات روغن پوميس براي مصرف کنندگان از جمله سرطان زا بودن آن از مردم خواست از خوردن روغن‌هايي که به شکل قاچاق وارد کشور مي‌شوند، خودداري کنند.  

وي همچنين روش تشخيص روغن زيتون اصل را مورد اشاره قرار داد و گفت:يک قاشق غذا خوري روغن زيتون را در دهان مي‌ريزيم، آن را در دهان مي‌چرخانيم و با هوا قورتش مي‌دهيم، اگر روغن سالم باشد، چند لحظه بعد احساس تلخي، تندي و تيزي گلو را مي‌سوزاند و سپس اين تلخي و تندي از بين رفته و طعم آن بسيار مطلوب مي‌شود.

عضو شوراي ملي زيتون اضافه کرد: همه روغن‌ها چرب هستند و در دهان ماسيده مي‌شوند اما روغن زيتون چرب نيست و حس ماسيدگي را در دهان ايجاد نمي‌کند.


http://www.banounews.ir/fa/News/4457/هشدار-درباره-مصرف-روغن-زيتون‌هاي-قاچاق-روش-تشخيص-روغن-زيتون-اصل
بستن   چاپ