آریا بانو
هفت راه ساده برای کاهش تولید زباله در خانه
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 - 12:11:40 PM
بانو نیوز - این هفت گام را به‌خاطر بسپارید.
گام اول: محصولاتی را انتخاب کنید که کمترین بسته‌بندی را دارند.
در خرید بعدی‌تان از سوپرمارکت، عاقلانه خرید کنید و میوه و سبزیجاتی را انتخابی کنید که یا بسته‌بندی ندارند یا حداقلِ بسته‌بندی را دارند. راتنایاک می‌گوید: «بعضی وسایل را به‌صورت فَله‌ای خریداری کنید. سپس آن‌ها را کم‌کم استفاده کنید؛ محصولاتی مثل پاک‌کننده‌‌ها، دستمال توالت، غلات و…»
گام دوم: ظروف نگهدارنده بخرید.
کاهش تولید زباله خرید ظرف نگهدارنده یکی از راه‌های کاهش تولید زباله هارسا راتنایاک می‌گوید: «ظروف نگهدارنده نجات‌دهنده‌ای واقعی هستند. از این ظروف می‌توانید برای نگهداری غذا، غله، برنج خام، پاستا و… استفاده کنید؛ زیرا هم عمر این مواد را طولانی‌تر می‌کنند و هم باعث کاهش تولید زباله می‌شوند.»
گام سوم: از محصولات چندبارمصرف استفاده کنید.
یک کیسۀ خرید بزرگ چندبارمصرف را در خودرویتان بگذارید تا هرزمان که به خرید رفتید، به‌جای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی از آن استفاده کنید.
از باتری‌های قابل‌شارژ استفاده کنید؛ با هربار شارژ این باتری‌ها می‌توانید چندبار از آن‌ها استفاده کنید.
از دست ندهید: چگونه جاروبرقی را تمیز و نگهداری کنیم؟
گام چهارم: خرید بطری‌های پلاستیکی آب را متوقف کنید.
بطری‌های پلاستیکی مواد زائد زیادی دارند. راتنایاک می‌گوید: «خرید فلاسک آب انتخاب بسیار سازگاری با محیط‌ زیست است. ضمن اینکه می‌توانید هربار که نیاز داشتید آن را پُر کنید.»
گام پنجم: برای وعده‌های غذایی برنامه‌ریزی کنید.
کاهش تولید زباله برای کاهش تولید زباله، وعده‌های غذایی را برنامه‌ریزی کنید. وعده‌های غذایی‌تان را از قبل برنامه‌ریزی کنید. این کار باعث می‌شود که در درازمدت در موادغذایی و پولتان صرفه‌جویی کنید. راتنایاک توصیه می‌کند که به‌صورت هفتگی برای صبحانه و ناهار و شامتان برنامه‌ریزی کنید و طبق آن مواد اولیه را بخرید، نه بیشتر از آن چیزی که نیاز دارید. اگر تصمیم گرفتید به‌طور متناوب برای خودتان برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید از یک تخته وایتبُرد یا تخته‌سیاه استفاده کنید و فضایی شیک و مدرن برای خانه خود ایجاد کنید.
گام ششم: زباله‌ها را کُمپوست‌ کنید.
کمپوست راهی عالی برای کاهش زباله‌های غذایی‌ست که در نهایت آن‌ها را دفن می‌کنند. این کار باعث ایجاد گازهای مضر مثل متان در جَو می‌شود. راتنایاک توضیح می‌دهد که وقتی کمپوست را در باغچه منزلتان انجام می‌دهید، زباله‌ها می‌توانند کاملاً از بین بروند. زیرا با دسترسی‌ به هوای تازه در سطح زمین باقی می‌مانند و طی یک سال به کودی تبدیل می‌شوند که برای باغ و گیاهان مفید است.
گام هفتم: مواد را دفع کنید.
قبل از اینکه چیزی را دور بیندازید، یک بار دیگر فکر کنید که در کدام قسمت از خانه می‌توانید از آن استفاده کنید. پاکت‌های نامه می‌توانند بعداً به کاغذهای تکه‌پاره تبدیل شوند. در‌حالی‌که می‌توانید آن‌ها را به‌همراه مقوا، روزنامه‌های قدیمی و جعبه‌های تخم‌مرغ برای انجام کارهای هنری و تولید صنایع‌دستی به مدارس محلی اهدا کنید.
امیدواریم این مقالۀ خانه‌چین هم برای شما عزیزان مفید باشد و در کنار هم بتوانیم گامی هرچند کوچک در راستای تولید کمترِ زباله برداریم.

http://www.banounews.ir/fa/News/44577/هفت-راه-ساده-برای-کاهش-تولید-زباله-در-خانه
بستن   چاپ