آریا بانو
هزینه مقاومت آنتی‌بیوتیکی در جهان (1)
دوشنبه 17 ارديبهشت 1397 - 12:11:38
بانو نیوز - هزینه مقاومت آنتی‌بیوتیکی در جهان چقدر است و چه تبعاتی برای مردم دارد؟ پیش‌از‌این از استفادۀ نابه‌جا از آنتی‌بیوتیک‌ها نوشته بودیم. در این متن و متن بعدی به مقاومت آنتی‌بیوتیکی و تبعات آن خواهیم پرداخت.
هزینه مقاومت آنتی‌بیوتیکی در جهان چقدر است
کرستن لاوین سه سال پیش برای یک هیستروسکوپی روتین رحم به بیمارستان مراجعه کرد و پزشکان رحمش را توسط یک تلسکوپ نازک برای بررسی وجود ناهنجاری معاینه کردند؛ معاینه‌ای عادی که سالانه هزاران بار در بیمارستان‌های مختلف صورت می‌گیرد.
آن شب، کرستن پس از بازگشت از بیمارستان احساس دل‌درد داشت. چند مُسَکن خورد ولی دردش کمتر نشد و آن شب نتوانست بخوابد. ناچار فردا دوباره به بیمارستان رفت و در بیمارستان شرایط بدتر شد. پوستش لک‌دار شد و نفسش بند آمد. آن موقع او تنها 43 سالش بود.
پزشکان متوجه شدند که خون کرستن عفونی شده است و هر لحظه احتمال بروز شوک سپتیک وجود دارد (شوک سپتیک حالتی است که در آن به دلیل عفونت باکتریایی، خون عفونی می‌شود و ممکن است به کاهش خطرناک فشار خون و بی‌نظمی در متابولیسم سلول‌ها، از کارافتادن اندام‌های مختلف و در نهایت مرگ منجر شود). او به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد، ولی فشار خونش شدیداً افت کرده بود و اندام‌هایش در حال از کار افتادن بودند. به او آنتی‌بیوتیک‌های درون‌رگی تزریق شد و به‌صورت مصنوعی در حالت کما قرار گرفت، ولی عفونت از کنترل خارج شده بود.
به والدینش گفته شد ممکن است دخترشان زنده نماند. بدن او به آنتی‌بیوتیک‌ها واکنش نشان نمی‌داد، زیرا عامل ایجاد عفونت گونه‌ای از باکتری اِشرشیاکُلای (یا به‌صورت مختصر اِ.کُلای) بود که نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم بود.
کرستن لاوین در اثر ابتلا به عفونت یک باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیک تا پای مرگ پیش رفت.
این داستان حالا دیگر اتفاق عجیبی به شمار نمی‌آید. افزایش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان و تولید محصولات کشاورزی در سراسر دنیا باعث ایجاد جهش در باکتری‌ها و مقاومت آن‌ها در برابر داروها شده است.
بر‌اساس داده‌های موجود بیشترین رشد استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیکی مربوط به کشورهای در حال توسعه است، ولی این مشکلی جهانی است. این باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها (که اصطلاحاً آنها را سوپرباگ می‌نامند) از طریق مسافرت، تجارت و گردشگران به سرعت در سراسر جهان پخش می‌شوند.
داستان فقط به مقاوم‌شدن باکتری‌ها ختم نمی‌شود، عفونت‌های ویروسی (همچون HIV) و قارچی همچون عفونت‌های ناشی از مالاریا هم در برابر درمان آنتی‌بیوتیکی در حال مقاوم‌شدن هستند و تلاش‌های پزشکان در سراسر جهان برای یافتن داروهایی برای درمان این عفونت‌ها با شکست مواجه می‌شود.
آمار رسمی نشان می‌دهد که مقاومت آنتی‌بیوتیکی (یا AMR) در بریتانیا سالانه جان 5000 نفر را می‌گیرد، هرچند متخصصین عقیده دارند ارقام واقعی حداقل دوبرابر این رقم است. دستیابی به آمار جهانی در این زمینه کمی مشکل است، ولی تخمین زده می‌شود در سطح جهان سالانه 700000 نفر قربانی مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شوند، یعنی هر دقیقه 1 نفر.
لرد جیم اونیل وزیر امور دارایی بریتانیا در گزارشی دولتی می‌گوید: «اگر اقدامی در این زمینه صورت نگیرد، تعداد قربانیان مقاومت آنتی‌بیوتیکی در سال 2050 به 10 میلیون نفر در سال افزایش خواهد یافت. این رقم از تعداد افرادی که امروزه در اثر سرطان می‌میرند بیشتر است».
از دست ندهید: حقایق زیست‌محیطی؛ تاثیرات آلودگی‌ هوا
سن در این زمینه عامل تأثیرگذاری نیست، افراد جوان و تندرست به اندازۀ افراد مسن و ضعیف در معرض این خطر قرار دارند. هیچ کس نمی‌داند یک باکتری یا عامل عفونی چه موقع در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم خواهد شد. دکتر بروس کخ، جراح قلب، می‌گوید: «من همانند بسیاری از پزشکان و پرستاران دیگر، به عینه دیده‌ام که بیماران به دلیل مقاومت آنتی‌بیوتیکی جان خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانم برایشان کاری کنم».
در حالت مقاومت آنتی‌بیوتیکی، عامل عفونت‌زا وارد بدن فرد می‌شود و عفونت ایجاد می‌کند. در این حالت بدن بیمار به آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده واکنش نشان نمی‌دهد؛ زیرا باکتری در برابر این داروها مقاوم است. در این زمان اگر آنتی‌بیوتیک قوی‌تری به بیمار تزریق شود ممکن است – به علت ضعیف‌شدن بدن بیمار در اثر جراحی – به مرگ او منجر شود.
دکتر بروس اضافه می‌کند: «به چشم خود دیده‌ام که شرایط بیمار وخیم‌تر می‌شود و به دلیل مقاومت آنتی‌بیوتیکی عوامل بیماری‌زا کاری از دست‌مان برنمی‌آید. این بدترین اتفاق برای بیمار، خانواده و اطرافیانش است. مردم تصور می‌کنند این مشکل مربوط به آینده است، ولی باید بدانند این مشکل همین حالا و همین جاست و ممکن است شرایط در آینده بسیار بدتر شود».
مشکل فقط در افزایش مرگ‌ومیر نیست. مقاومت آنتی‌بیوتیکی یعنی عفونت‌هایی که امروزه به‌راحتی با یک دوره درمان آنتی‌بیوتیکی درمان می‌شوند، در آینده بیمار را برای مدتی طولانی درگیر خود خواهند کرد و در تمام این مدت بیمار درد خواهد کشید. این امر ممکن است به مشکلات دیگری مثل آسیب مغزی و نقص در عملکرد اندام‌های حیاتی منجر شود.
مقاومت آنتی‌بیوتیکی به افزایش مراجعه به پزشک‌های عمومی، افزایش مدت‌زمان بستری‌شدن در بیمارستان و درمان با داروهای گران‌قیمت‌تر منجر خواهد شد. شیوع یک سوپرباگ در شهر منچستر تنها در یک بیمارستان هزینه‌ی 4/8 میلیون پوندی در پی داشته است و پیامدهای آن همچنان ادامه دارد. بانک جهانی تخمین‌زده است که مقاومت آنتی‌بیوتیکی پس از سال 2030 سالانه 1 تریلیون دلار به اقتصاد جهان ضربه بزند.
چه شد که به جایی رسیده‌ایم که یک زخم یا عفونت مجاری ادراری می‌تواند ما را بکشد؟ چه کسی را باید برای آن سرزنش کنیم؟
داروهای نجات‌بخش
آنتی‌بیوتیک‌ها پدیده‌ی درمانی نسبتاً جدیدی محسوب می‌شوند. در دهۀ 1940 که تولید انبوه داروهایی مثل پنی‌سیلین و آرسفنامین تازه شروع شده بود، بیمارستان‌ها مملو از بیمارانی بود که در اثر ابتلا به انواع عفونت‌ها جان خود را از دست می‌دادند.
آنتی‌بیوتیک‌ها درمان – و به نوعی جامعه – را دگرگون کردند. این داروها سبب شدند سربازان در خط مقدم جنگ‌ها باقی بمانند. برخی هم معتقدند که این داروها به دلیل نقششان در درمان سفلیس، عامل شکل‌گیری انقلاب جنسی در دهۀ 1960 بودند.
در پزشکی از آنتی‌بیوتیک‌ها در رویه‌های درمانی مثل تعویض مفاصل، انتقال عضو، جراحی‌های شکم و شیمی‌درمانی سرطان‌ها استفاده می‌شود. بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در این رویه‌های درمانی، احتمال وقوع عفونت بسیار زیاد می‌شود. در برخی از بیمارستان‌های ایتالیا که نرخ مقاومت آنتی‌بیوتیکی در آن‌ها زیاد است، هم‌اکنون عمل انتقال مغز استخوان ممنوع شده است.
ادامه دارد…
منبع

http://www.banounews.ir/fa/News/44634/هزینه-مقاومت-آنتی‌بیوتیکی-در-جهان-(1)
بستن   چاپ