آریا بانو
خار «گل» بر جسم و جان جامعه
سه شنبه 25 ارديبهشت 1397 - 10:22:21
ایرنا - زن و خانواده
بانو نیوز - تبریز - در سال های اخیر به علت تبلیغات گمراه کننده درباره «گل» توسط سوداگران مرگ، جوانان میل بیشتری به سمت مصرف این ماده مخدر ویرانگر پیدا کرده اند و خار گل، جسم و روان جوانان ایرانی را زخمی کرده است.

به گزارش ایرنا، سوداگران مرگ برای کانالیزه کردن ذهن جوانان جهت مصرف ماده مخدر گل به عنوان تغییر یافته «ماری جوانا»، این موضوع را مطرح می کنند که مصرف ماری جوانا در کشورهایی همچون آمریکا مجاز بوده و به عنوان دارو استفاده می شود.
این گونه تبلیغات اغواگرایانه، این تصور را در ذهن جوانان تداعی می کند که آنان می توانند بدون گرفتار آمدن در دام اعتیاد و عوارض ناشی از آن مواد مخدر ماری جوانا و گل مصرف کنند.
این در حالی است که بر اساس تحقیقات انجام شده در کشورهای مختلف اروپایی، ارتباط نزدیکی بین مصرف گل با اختلال در حافظه، افسردگی، شوک ها و حمله های عصبی، اضطراب و اسکیزوفرنیا وجود دارد؛ بنابر نتیجه این تحقیقات همچنین مصرف مکرر ماده مخدر گل باعث افت محسوس سطح ضریب هوشی شده و به شدت فرد را بی انگیزه و نسبت به اتفاقات پیرامون بی تفاوت می کند.
کارشناسان می گویند: تغییر نام ماده مخدر ماری جوانا به گل در ایران تاکتیک فروشندگان و دلالان مواد مخدر است تا بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند.
بر این اساس، خبرنگار ایرنا، پای صحبت های چند تن از مصرف کنندگان گل نشست تا تاثیرات ویرانگر مصرف این ماده مخدر بر جسم و روح آنان را به تصویر بکشد.
هومن که از هفت سال پیش به ماده مخدر گل معتاد شده است، گفت: متاسفانه از سه سال گذشته مصرفم افزایش یافته و به صورت روزانه مصرف می کنم.
وی با تکان دادن سر به عنوان تاسف و آهی که از دل می کشد، افزود: در خصوص مشکلات و عوارض این ماده مخدر هر چه بگویم، کم گفته ام و فقط به این بسنده می کنم که مصرف گل باعث شده من حتی خودم را فراموش کنم؛ به دلیل مصرف این ماده مخدر، چیزی از گذشته ام به یاد ندارم و نمی دانم قبل از مصرف گل چگونه بودم و علایق من چه بود.
هومن اظهار کرد: مصرف گل باعث شده حافظه ام را از دست بدهم و اگر نزدیکانم را 2 روز نبینم، آنها را از یاد می برم و قدرت شناسایی شان را ندارم.
سارا که همسرش مصرف کننده ماده مخدر گل است، گفت: آسیب هایی که در جامعه بیان می شود کمترین آثار مصرف این ماده مخدر است در حالی که عوارض و تبعات مصرف گل بسیار وخیم تر از آنچه که بیان می شود، است.
وی افزود: خانواده این افراد شرایط بسیار بدی را تجربه می کنند؛ برای مثال همسرم وقتی نئشه است به شدت مهربان و آرام می شود، ولی وقتی نیم ساعت از مصرفش می گذرد، زندگی را برای من و فرزندم سیاه می کند.
سارا اضافه کرد: افسردگی شدید، استرس، تپش قلب، عصبی شدن و مشکلات شخصیتی از جمله مواردی است که همسرم به دلیل مصرف ماده مخدر گل به آنها دچار شده است.
امیر نیز که تجربه مصرف ماده مخدر گل را به صورت تفننی دارد، گفت: من سه بار گل مصرف کردم که در دو بار نخست بسیار خندیدم و تجربه شادی داشتم ولی بار سوم تا پای مرگ رفتم، ضربان قلبم افزایش یافت تا حدی که احساس می کردم ممکن است هر لحظه سکته کنم و نفسم بالا نمی آمد و از ترس دستگیری نتوانستم به بیمارستان و پزشک مراجعه کنم.
وی ادامه داد: هیچ وقت در زندگی ام تا این حد ترس و وحشت را تجربه نکرده بودم، آب بدنم کامل خشک شده بود و داخل دهنم کاملا بی حس بود.
بابک نیز که سه سالی است مصرف گل را کنار گذاشته است، گفت: 2 سال مداوم مواد مخدر گل، ماری جوانا و حشیش مصرف کردم که کمترین ضرر مصرف شان، ایجاد اختلال در تمرکزم بود، به گونه ای که هنگام صحبت با افراد هیچ تمرکزی نداشتم و فقط صورت فرد مقابل را می دیدم و متوجه صحبت هایش نبودم.
مریم نیز که از نامزدش به علت مصرف گل جدا شده است، اظهار داشت: با اینکه خیلی دوستش داشتم، ولی مصرف ماده مخدر و اثرات مخرب آن بر حافظه رضا باعث شد از او جدا شوم.
وی اضافه کرد: حافظه کوتاه مدت رضا دچار مشکل شده و حالت بی تفاوتی و بی حسی پیدا کرده بود؛ با این که قبلا خیلی مهربان بود، ولی پس از مصرف گل نه احساساتی و نه دلتنگ می شد، ضمن اینکه بسیار شکاک شده بود؛ با وجود اینکه خودش از بروز این عوارض ناراحت بود، ولی قدرت ترک مواد را نیز نداشت.
** نام گل ترفند سوداگران مرگ برای جذب جوانان
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: ماده مخدر گل همان نام تغییر یافته ماری جواناست که سوداگران مرگ برای جلب توجه بیشتر و ایجاد جذابیت برای جوانان و افزایش تمایل مصرف کنندگان از این نام استفاده می کنند.
محسن ارشد زاده با بیان اینکه این ماده مخدر سرخوشی کاذب ایجاد می کند، اظهار داشت: بر اساس تبلیغات غلط و اشتباهی که می شود، جوانان تصور می کنند مصرف حشیش و ماده مخدر گل اعتیاد آور نیست.
مدیرکل سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه مصرف این ماده مخدر بیشتر در بین جوانان رواج یافته است، افزود: متاسفانه بر اساس اطلاعات نادرستی که از سوی سوداگران مواد مخدر به جوانان ارائه می شود، گل به عنوان ماده مخدر معرفی نمی شود و بیشتر تاثیر سرخوشی آن مورد تاکید قرار می گیرد.
وی با تاکید بر ضرورت آگاه سازی در خصوص پیشگیری از اعتیاد گفت: اطلاع رسانی و آگاه سازی قشر جوان به خصوص دانشجویان و دانش آموزان بسیار مهم است و باید با حساسیت بیشتر با این موضوع برخورد و برای آن برنامه ریزی شود.
وی افزود: مهم ترین اولویت این اداره کل در بحث اعتیاد آگاه سازی است و اقدامات لازم برای درمان و کاهش آسیب معتادان انجام شده است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی اظهار داشت: تخمین زده می شود نزدیک به 400 نفر در این استان به ماده مخدر گل اعتیاد دارند که در مقایسه با آمار کشوری بسیار پایین است.
ارشد زاده اظهار کرد: براساس آمار، گل دومین ماده مخدر مصرفی در کشور است و 13 درصد معتادان کشور از این نوع ماده مخدر مصرف می کنند.
وی بیان کرد: طبق آخرین شیوع شناسی انجام شده 75 درصد مصرف کنندگان گل مجرد بوده و 15 درصد مصرف کنندگان این نوع ماده مخدر را نیز زنان تشکیل می دهند.
ارشد زاده اظهار کرد: سال گذشته برای بیش از 500 هزار نفر برنامه آموزشی و آگاه سازی پیشگیری از اعتیاد در استان برگزار شد.
** کشف 171 کیلوگرم ماده مخدر گل در آذربایجان شرقی
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی نیز گفت: سال گذشته در 2 عملیات جداگانه 171 کیلوگرم ماده مخدر گل در استان کشف و ضبط شد.
محمد علی نصرتی اظهار داشت: در فروردین ماه سال جاری نیز 12 کیلو و 500 گرم ماده مخدر گل در استان کشف و ضبط شد.
وی ادامه داد: پارسال 14 هزار و 540 معتاد در استان، شناسایی و دستگیر شدند که حدود 2 درصد از دستگیرشدگان به ماده مخدر گل اعتیاد داشتند.
نصرتی گفت: متاسفانه به علت تبلیغات گسترده این ماده مخدر در فضای مجازی و نبود آگاهی کافی درباره عوارض ویرانگر استفاده از آن، مصرف این ماده در بین دانشجویان و دانش آموزان در حال افزایش است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی افزود: مخاطرات ماده مخدر گل بسیار نگران کننده است و از طریق فضای مجازی، اطلاعات غلطی در این زمینه ارائه می شود تا جوانان به سمت مصرف این ماده مخدر جذب شوند.
نصرتی با رد این موضوع که گل اعتیاد آور نیست، گفت: گل همان ماده مخدر ماری جوانا است که تغییر ژنتیک داده شده و میزان تخریب آن بیش از هفت درصد افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: مصرف ماده مخدر گل حتی برای یک بار نیز موجب اعتیاد می شود و کل ارگانیسم بدن فرد مصرف کننده را درگیر می کند.
نصرتی بیان کرد: مصرف ماده مخدر گل موجب ایجاد توهم، احساس بی قراری، افزایش ضربان قلب در فرد شده، عملکرد مغز را مختل و در نهایت فرد را فلج می کند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با تاکید بر نقش خانواده ها در مبارزه با اعتیاد، افزود: والدین باید در راستای هدایت و آگاه سازی جوانان و فرزندان خود برای گرایش نداشتن به مواد مخدر اهتمام جدی داشته باشند.
نیمی از جمعیت 3.9 میلیون نفری آذربایجان شرقی را جوانان تشکیل می دهند که اعتیاد از جمله تهدیدهای پیش روی آنان است.
6120/518

http://www.banounews.ir/fa/News/45123/خار-«گل»-بر-جسم-و-جان-جامعه
بستن   چاپ