آریا بانو
کمیته ملی حقوق بشردوستانه هلال احمر:
کشتار عامدانه غیرنظامیان، مصداق بارز جرایم جنگی است
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397 - 15:08:20
ایرنا - زن و خانواده
بانو نیوز - تهران - کمیته ملی حقوق بشردوستانه هلال احمر، با اعلام آمادگی برای ارائه خدمات درمانی به مجروحان غزه، در بیانیه ای کشتار عامدانه غیرنظامیان را مصداق بارز جرایم جنگی دانست.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه جمعیت هلال احمر، علی اصغر پیوندی، رئیس این سازمان در نامه‌ای خطاب به رئیس جمعیت هلال‌احمر فلسطین با ابراز همدردی با خانواده قربانیان حملات اخیر رژیم اشغالگر اسرائیل به مردم غزه، آمادگی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران را برای ارائه خدمات درمانی به زخمی‌ها و مجروحان اعلام کرد.
همچنین کمیته ملی حقوق بشردوستانه هلال احمر در بیانیه‎ای حملات وحشیانه رژیم اشغا‌لگر قدس که به کشته و زخمی‌شدن صدها نفر از فلسطینیان منجر شد را محکوم کرد و مداخله سازمان‌های بین‌المللی برای خاتمه نقض فاحش حقوق بشر را خواستار شد.
در این بیانیه به آمده است: اتفاقات و حملات تأسفبار روزهای اخیر، به ویژه حملات صورت‌گرفته در روز دوشنبه ١٤می ٢٠١٨، موسوم به روز نکبت، در سرزمین‌های اشغالی فلسطین که مصادف با هفتادمین سالگرد تشکیل رژیم صهیونیستی و نیز انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس شده است، بر اساس اخبار و گزارش‌های واصله به شهادت ده‌ها نفر از جمله کودکان و نوجوانان و زخمی و مجروح شدن صدها تن از معترضان فلسطینی منجر شده است.
در بخش دیگر این بیانیه آمده است: بدون‌ شک توسل به خشونت و کشتار عامدانه و هدفمند غیرنظامیان در سرزمین‌های اشغالی از سوی نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی و استفاده آنها از سلاح‌های جنگی برای مقابله و سرکوب اعتراضات معترضان، نقض اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه و مصداق بارز جرایم جنگی است که سازمان‌های بین‌المللی دولتی و غیردولتی نیز در ارتکاب آن در جریان حملات اخیر صحه گذاشته‌اند.
این بیانیه می افزاید: با توجه به وضعیت بغرنج و بحرانی کنونی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران، با ابراز نگرانی و تأسف عمیق خود از نقض اصول و قواعد حقوق بین‌المللی بشردوستانه، از جمله، کنوانسیون چهارم ژنو ١٩٤٩ و ماده ٨ اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری از سوی نیروهای مسلح رژیم اشغالگر اسرائیل و یادآوری قطعنامه ٢٣٣٤ شورای امنیت سازمان ملل متحد ( ٢٣ دسامبر ٢٠١٦) در خصوص تلقی شهرک‌سازی‌های غیرقانونی این رژیم به‌عنوان نقض آشکار حقوق بین‌الملل، این حملات جنایتکارانه را به شدت محکوم می‌کند.
«کشورها، مجامع و نهادهای بشردوستانه، سیاسی و قضایی ذی صلاح بین‌المللی، به ویژه کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و دیوان بین‌المللی کیفری درخواست محکومیت این حملات و پیگیری فوری به منظور توقف آنها و اقدام برای پیگرد حقوقی و قضایی عاملان نقض قواعد حاکم در جامعه بین‌المللی و تعهدات این رژیم را دارد».
*3377

http://www.banounews.ir/fa/News/45210/کشتار-عامدانه-غیرنظامیان،-مصداق-بارز-جرایم-جنگی-است
بستن   چاپ