آریا بانو
آسيب رواني «مشاجرات والدين» به‌روي کودکان بيشتر از طلاق است
سه شنبه 2 خرداد 1396 - 2:10:24 PM
ايسنا

عليرضا هريوندي با اشاره به اينکه سرمشق‌گيري منبع قدرتمند در دوران کودکي است، گفت: در دوران کودکي تقليد از رفتار بزرگسالان به عنوان مهم‌ترين منبع يادگيري است. 

وي ادامه داد: رفتارهاي سالم و سازگارانه يا ناسالم و ناسازگارانه والدين مي‌تواند باعث رفتارهاي مذکور و به تبع آن شکل‌گيري شخصيت سالم يا ناسالم در فرزندان شود. 

اين کارشناس ارشد روانشناسي باليني افزود: نوباوگي و نوپايي زمان شکل‌گيري اعتماد و امنيت و يا بي‌اعتمادي نسبت به دنيا است و چنانچه والدين محبت و توجه کافي به فرزند مبذول دارند احساس امنيت و آرامش و چنانچه بي توجه و سرد باشند اختلال ناامني و خصومت،  بناي روابط بعدي در دوران بزرگسالي است. 

هريوندي اظهارکرد: ريشه مشاجرات والدين شامل مسائل مالي خانواده، تربيت فرزندان، برنامه‌ريزي اوقات فراغت، مسائل زناشويي زوجين، چگونگي انجام دادن کارها در منزل، سبک‌هاي ارتباطي است. 

وي تصريح کرد: مشاجرات والدين تاثير عميقي بر ايجاد احساس ناامني و اضطراب به ويژه اضطراب ناشي از آسيب والدين و به دنبال آن زمينه ايجاد ناراحتي‌هاي رواني کودکان باشد. 

اين کارشناس ارشد روانشناسي باليني افزود:  کودکاني که در معرض مشاجرات روزانه والدين هستند آسيب رواني بيشتري از کودکان طلاق متحمل مي‌شوند.

هريوندي گفت: با توجه به اينکه در دوران کودکي الگوبرداري مشاهده‌اي به عنوان مهم‌ترين عامل يادگيري رفتارهاي کودکان است رسانه‌هاي تصويري مي‌تواند نقش عمده‌اي در تشکيل رفتارهاي مختلف داشته باشد. 

وي افزود: کنترل برنامه‌هاي مختلف ويدويي و تلويزيوني که داراي محتواي پرخاشگري است تاثير بسياري در کاهش رفتارهاي پرخاشگرانه دارد.

اين کارشناس ارشد روانشناسي باليني اظهارکرد: تقويت و توجه به رفتارهاي مثبت کودکان و به دنبال آن بي‌توجهي به رفتارهاي منفي و پرخاشگرانه از طريق قوانين مديريت رفتاري، اهرمي اساسي در کنترل رفتارهاي پرخاشگرانه است. 

هريوندي تصريح کرد: کودکي که در منزل شاهد پرخاشگري والدين يا افراد بزرگتر خانواده است همين رفتار کتک‌کاري را در خصوص فرزندان کوچک‌تر از خود استفاده مي‌کند. 

وي خاطرنشان کرد: چنانچه پرخاشگري فرزندان در دوران کودکي مديريت نشود احتمال ابتلا آنان در دوران بزرگسالي به اختلالات شخصيتي از قبيل اختلال کنترل تکانه و اختلال شخصيت ضداجتماعي است.


http://www.banounews.ir/fa/News/4671/آسيب-رواني-«مشاجرات-والدين»-به‌روي-کودکان-بيشتر-از-طلاق-است
بستن   چاپ