آریا بانو
آیا سندرم پاهای بی‌قرار خواب شبانه‌ام را ربوده است؟
دوشنبه 21 خرداد 1397 - 21:02:16
بانو نیوز - آیا تابه‌حال چیزی در مورد سندرم پاهای بی‌قرار شنیده‌اید؟ شاید علت بی‌قراری‌های شبانه و کم‌خوابی شما همین مسئله باشد. اگر تاکنون موفق نشده‌اید علت بی‌خوابی یا بی‌قراری‌های شبانه‌تان را پیدا کنید، بهتر است به این مقاله توجه کنید. در ادامۀ این مطلب سعی داریم پنج نشانۀ سندرم پاهای بی‌قرار را برایتان شرح دهیم تا به کمک آن بتوانید تشخیص دهید که آیا به این نوع اختلال خواب مبتلا هستید یا خیر؟ در ادامه با روزچین همراه باشید.
سندرم پاهای بی‌قرار چیست؟
سندرم پاهای بی‌قرار
سندرم پاهای بی‌قرار (Restless Legs Syndrome) یا RLS نوعی اختلال خواب است که در آن فرد احساس ناخوشایندی در پاهای خود دارد. این حس ناخوشایند معمولاً به‌صورت گزگز یا مومور ظاهر می‌شود.
تشخیص اختلال سندرم پاهای بی‌قرار معمولاً امری پیچیده است؛ زیرا بیشتر علائم آن شب‌هنگام و موقع خواب خودشان را نشان می‌دهند و ممکن است زمانی‌ که فرد به پزشک مراجعه می‌کند، هیچ خبری از علائم آن نباشد. RLS ممکن است در دوران بارداری ظاهر شود یا علائم آن شدت یابد. این نوع اختلال در افرادی با سابقۀ بیماری‌هایی همچون آرتریت‌روماتوئید، دیابت یا کم‌خونی شایع‌تر است. اگر فکر می‌کنید که ممکن است به اختلال سندرم پاهای بی‌قرار مبتلا باشید، ادامۀ این مطلب را دنبال کنید تا با نشانه‌ها و علائم آن آشنا شوید.
تمایل شدید به حرکت پاها
تمایل شدید به حرکت پاها یکی از شایع‌ترین علائم سندرم پاهای بی‌قرار است. افرادی‌که این نوع بی‌قراری را تجربه کرده‌اند می‌گویند این نوع تمایل به حرکت پاها با حسی ناخوشایند همراه است. برخی کلماتی که آن‌ها برای توصیف حسشان بیان کرده‌اند عبارت‌اند از احساس گزگز، احساس مورمور، احساس حرکت حشره روی پاها، احساس درد و کشش.
دشواری در خوابیدن
تعداد بسیاری از افرادی‌که به سندرم پاهای بی‌قرار مبتلا هستند، دارای حرکات اندامی دوره‌ای (PLMS) در خواب هستند. PLMS حرکاتی تکراری‌ست که هر 20 تا 30 ثانیه اتفاق می‌افتد و می‌تواند باعث بیداری جزئی شود و در خواب فرد اختلال ایجاد کند. اگر این مشکل را تجربه کرده‌اید، بدانید که تنها نیستید و این مورد یکی از شایع‌ترین شکایات افراد مبتلا به RLS است. با‌این‌حال اگر این مشکل را داشته باشید هم نمی‌توان گفت شما صددرصد به سندرم پاهای بی‌قرار مبتلا هستید، زیرا این مورد تنها یکی از علائم RLS است.
از دست ندهید: خواب؛ طلاق خواب و مشکلات تخت‌خواب مشترک
بهبود علائم با حرکت پاها
سندرم پاهای بی‌قرار
ازبین‌رفتن احساسات ناخوشایند با حرکت‌دادن پاها، نشانۀ دیگری از RLS است. این نوع تسکین می‌تواند جزئی یا کامل باشد. بلافاصله بعد از تحرک و حرکت‌دادن پاها احساسات ناخوشایند (گزگز یا مورمور) از بین می‌روند و بلافاصله بعد از توقف پاها دوباره علائم برمی‌گردند. این مورد یکی از معیارهای لازم برای تشخیص سندرم است اما کافی نیست.
تشدید علائم سندرم هنگام استراحت
یکی دیگر از معیارهای تشخیص RLS، شدت‌یافتن آن هنگام استراحت است. معمولاً بیشتر علائم این نوع اختلال هنگام استراحت آغاز شده و شدت می‌یابند.
تشدید علائم سندرم هنگام شب
علائم اختلال سندرم پاهای بی‌قرار معمولاً هنگام شب بدتر و بدتر می‌شوند و این مورد یکی از معیارهای اصلی برای تشخیص این نوع اختلال است.
داشتن مجموعۀ علائم بالا می‌تواند نشان از احتلال سندرم پاهای بی‌قرار باشد. پس اگر این علائم به ظاهر ساده را در خود می‌بینید، آن‌ها را نادیده نگیرید و به پزشک مراجعه کنید. همانطور که قبلاً هم اشاره شد، اختلالات خواب در درازمدت می‌توانند پیامدهای جبران‌ناپذیری همچون بیماری‌های قبلی ، استرس ، فشارخون بالا و چاقی را به همراه داشته باشند.
منبع: Health

http://www.banounews.ir/fa/News/49458/آیا-سندرم-پاهای-بی‌قرار-خواب-شبانه‌ام-را-ربوده-است؟
بستن   چاپ