آریا بانو
یک جامعه شناس:
تضادهای فکری به از بین رفتن اعتماد اجتماعی منجر شده است
پنجشنبه 31 خرداد 1397 - 21:22:18
ایرنا - زن و خانواده
بانو نیوز - تهران- یک جامعه شناس معتقد است، «تضادهای فکری در جامعه کنونی سبب از بین رفتن اعتماد اجتماعی و در نتیجه جایگزین شدن آن با اشتراک مساعی» شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سعید معیدفر عصر پنجشنبه در همایش ملی آسیب های اجتماعی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران افزود: نظریه و روش زمانی تاثیرگذار است که جایی برای شکوفایی و تحلیل آن وجود داشته و به عبارتی، شرایط اجتماعی برای مقابله با آسیب ها فراهم باشد.
وی جامعه را آزمایشگاه جامعه شناس معرفی کرد و افزود: ضرورت دارد مساله اجتماعی توسط اندیشمندان جامعه و با در نظر گرفتن مقتضیات آن بررسی شود؛ در غیر این صورت، نظریه پردازی و تحلیل ها فقط بازی با اعداد و ارقام است و تحلیل آسیب ها کارگشا نخواهد بود.
این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: جامعه شناسان از اوایل قرن بیستم میلادی با این مشکل روبرو بودند که هر اندازه روش و نظریه های جدید را به کار می بستند، باز هم جرائم و کج روی ها بیشتر می شد، بنابراین به این نتیجه رسیدند که مشکل جای دیگری است.
به گفته معیدفر، در صورتی جامعه می تواند با جرم و آسیب مقابله کند که نوعی تقارن اندیشه میان دانشمند، سیاستمدار و ذهنیت اجتماعی و وجدان جمعی ایجاد شود؛ مساله ای که اکنون به هیچیک از این ملزومات توجه نمی شود.
وی گفت: هر روز فهرست هایی از آسیب ها و معضلات اجتماعی از اتاق های در بسته و بدون وجود رابطه ذهنیت اجتماعی دانشمند و سیاستگذار و جامعه بیرون می آید که در حل مشکلات موثر نیست و در سطح نظریه و تحلیل صرف باقیمانده است.
این جامعه شناس اظهار داشت: برای رفع مشکلات اجتماعی باید زمینه گفت وگوی جدی میان جامعه دانشمند و سیاستگذاران فراهم آید، زیرا یکی از معضلات ما با وجود همه بحران ها ، معضلات و مشکلات اجتماعی این است که ذهنیت مشترک نداریم.
معیدفر تاکید کرد: اشتراک و تفاهم در تعریف مساله اجتماعی و تحلیل پیامدهای این مسائل می تواند به حل آسیب ها کمک کند.
به گزارش ایرنا، سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی به همت انجمن جامعه شناسی ایران و مرکز مطالعات و تحقیقات دانشگاه تهران و با همکاری نهادها و سازمان های متولی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
*٣٢٢٩*3061**1880** 2023

http://www.banounews.ir/fa/News/49992/تضادهای-فکری-به-از-بین-رفتن-اعتماد-اجتماعی-منجر-شده-است
بستن   چاپ