آریا بانو
میگرن؛ انواع سردرد و نحوۀ درمان آن‌ها (2)
يکشنبه 10 تير 1397 - 21:28:17
بانو نیوز - سردرد پدیده‌ای‌ست که این روزها خیلی با آن مواجه هستیم. بعضی سردردها زودگذر بوده و ریشه در اتفاقی خاص دارند، اما برخی دیگر خبر از وجود یک بیماری مزمن مانند میگرن می‌دهند. همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، شناسایی ریشۀ سردرد می‌تواند نقش به‌سزایی در درمان آن داشته باشد. به‌همین‌دلیل در پروندۀ میگرن بخشی تحت‌عنوان انواع سردرد و نحوۀ درمان آن‌ها گنجانده شده است تا به این وسیله شما عزیزان بتوانید گامی مهم در جهت درمان خود بردارید. در ادامه با روزچین همراه باشید و بخش دوم این مقاله را از دست ندهید.
سردردهای میگرنی
سردرد
سردردهای میگرنی یکی دیگر از چهارده نوع سردرد هستند. میگرن درحقیقت سردرد پیچیده و مزمنی‌ست که در زنان سه برابر مردان اتفاق می‌افتد. علت این پدیده هنوز مشخص نیست، اما مسئلۀ واضح این است که ژن‌ها تأثیر به‌سزایی در وقوع میگرن دارند و فعالیت سلول‌های مغز می‌تواند روی رگ‌های خونی و عصبی تأثیر مستقیم داشته باشد. شایع‌ترین دلایل وقوع میگرن عبارتند از تغییرات هورمونی، استرس ، الگوهای غذایی و الگوهای خواب .
دکتر پیتر گاسبی، مدیر مرکز سردرد دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «اگر می‌دانید که کدام نوع مادۀ غذایی باعث بروز حملۀ میگرنی در شما می‌شود، از خوردن آن پرهیز کنید. همین امر در مورد الگوهای خواب نیز صادق است. اگر الگوی نامناسب خوابتان باعث بروز حملۀ میگرنی می‌شود، آن را اصلاح کنید.» درمان میگرن می‌تواند با داروهایی نظیر استامینوفن و ایبوپروفن یا تریپتان‌ها انجام پذیرد. دقت داشته باشید که تشخیص میگرن و تجویز دارو باید فقط توسط پزشک متخصص انجام شود. اگر تمایل دارید در مورد سردردهای میگرنی اطلاعات داشته باشید، بخش اول و دوم مقالۀ آشنایی با سردردهای میگرنی و همچنین بخش اول و دوم و سوم مقالۀ همه‌چیز در مورد میگرنی‌ها را از دست ندهید.
سردردهای کافئینی
سردرد
اگرچه ممکن است خوردن قهوه‌های روزانه حسابی به شما بچسبد، اما قهوه می‌تواند رفیق بدی برایتان باشد. برای مثال فرض کنید که هر روز رأس ساعت نه صبح دو فنجان قهوه می‌نوشید، اما امروز خواب مانده‌اید و نتوانستید طبق روال هرروز پیش بروید. اینجاست که سر و کلۀ سردرد پیدا می‌شود. همین امر در مورد چای نیز تاحدی صادق است. طبق گفتۀ دکتر گاسبی بهتر است یا به‌طور کامل کافئین را ترک کنید یا اینکه برای مصرف آن ساعت مشخصی نداشته باشید تا بتوانید به درمان سردرد کافئینی خود کمک کنید.
از دست ندهید: میگرن؛ تمام آنچه باید در مورد میگرنی‌ها بدانید (1)
سردرد اورگاسم
سردرد
سردرد ناشی از اورگاسم با اینکه بسیار نادر است، اما می‌تواند در افراد جوان و به‌ویژه مردان اتفاق بیفتد. این نوع سردرد معمولاً در مدت کوتاهی بعد از مقاربت و در زمان رسیدن به لذت جنسی ایجاد می‌شود. سردرد ارگاسم معمولاً خفیف است و می‌تواند از چند ساعت تا یک روز پایدار بماند. این نوع سردردها نیاز به درمان مشخصی ندارند و اصولاً خودشان از بین می‌روند، اما بااین‌حال درصورت وجود این مشکل بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
سردردهای صبح زود
سردرد
بیدارشدن از خواب همراه با سردرد، می‌تواند به چند علت باشد. یکی از این دلایل میگرن است. سردردهای میگرنی معمولاً هنگام خواب شروع می‌شوند. به‌همین‌دلیل وقتی‌ شما از خواب بیدار می‌شوید، با یک درد عجیب در سرتان مواجه هستید. دلیل دیگر بروز سردردهای صبحگاهی، مصرف داروهای خاص است. ممکن است بعد از کم‌کردن دوز بعضی از داروهایتان دچار سردرد صبحگاهی شوید. یک دلیل دیگر، آپنه‌‌خوابی است. اگر از مخاطبان پروندۀ خواب باشید، می‌دانید که آپنه‌خوابی نوعی اختلال خواب است که در آن، فرد مبتلا دچار قطع تنفس هنگام خواب می‌شود. این امر باعث می‌شود تا فرد خواب شبانۀ عمیقی نداشته باشد و صبح با سردرد از خواب بیدار شود. آخرین گزینه‌ای که می‌تواند علت بروز سردردهای صبحگاهی باشد تومور مغزی‌ست. اگرچه این احتمال بسیار کم است، اما نباید آن را نادیده گرفت.
سردردهای سینوسی
سردرد
طبق نظر دکتر گاسبی سردردهای سینوسی مدال طلای تشخیص بی‌جا را نصیب خود کرده‌اند، چراکه اغلب‌اوقات سردردهای میگرنی یا دیگر انواع سردرد با سردردهای سینوسی اشتباه گرفته می‌شوند. یک مطالعۀ علمی نشان داده است که 80 درصد از افراد مبتلا به سردرد سینوسی احتمالاً به میگرن مبتلا بوده‌اند، زیرا علائمی مانند فشار سینوسی و احتقان بینی و آبریزش چشم در هر دو نوع سردرد مشترک هستند. دکتر گاسبی می‌گوید: «یک سردرد سینوسی واقعی ناشی از عفونت است و معمولاً با احتقان سبزرنگ یا قرمزرنگ بینی همراه است.» عفونت‌های سینوسی معمولاً با مصرف آنتی‌بیوتیک برطرف می‌شوند و برعکس میگرن، باعث حالت تهوع یا حساسیت به نور نمی‌شوند.
ادامه دارد…
منبع: Health

http://www.banounews.ir/fa/News/54451/میگرن؛-انواع-سردرد-و-نحوۀ-درمان-آن‌ها-(2)
بستن   چاپ