آریا بانو
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت:
چاقی کودکان، معضل آینده سلامت جامعه است
شنبه 16 تير 1397 - 14:35:12
بانو نیوز - مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: چاقی در قرن 21 پدیده قرن نامیده شده است به‌طوری که همه کشورها دچار این معضل هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی اظهارکرد: چاقی زمانی اتفاق می‌افتد که انرژی دریافتی بدن بسیار بیشتر از انرژی تولیدی باشد. اگر مقدار مواد غذایی دریافت شده در بدن بیش از حد باشد و مصرف نشود،فرد چاقی می‌شود. در بزرگسالان با اندازه گیری توده بدنی می‌توان چاقی را اندازه گیری و مشخص کرد.
وی افزود: در کودکان با اندازه گیری قد و وزن و با اندازه گیری بی ام آی طبق منحنی‌های رشد کودک و براساس سن کودک، محاسبات لازم صورت می‌گیرد و مشخص می‌شود که کودک به چاقی دچار شده است و یا به آن مبتلا نیست.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: برای کودکان از دو سالگی محاسبه توده چاقی براساس سن تا 18 سالگی مشخص شده است و بعد از آن مانند بزرگسالان این مورد محاسبه می شود.
عبداللهی افزود: چاقی کودکان و نوجوانان خطرناک‌تر است چراکه اگر تعداد سلول‌های چربی بیشتر از حد مورد نیاز ساخته شود، در بزرگسالی به محض دریافت کالری و چربی بیش از اندازه به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود. علت دیگر این است که چاقی و اضافه وزن زمینه ابتلا به بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد. کودک چاق در بزرگسالی به نسبت بیشتری به چاقی مبتلا می‌شود. تمام بیماری‌ها مثل دیابت، سرطان و بیماری‌های غیر واگیر در بین افراد چاق شیوع بیشتری دارند.
وی همچنین گفت: در 10 سال گذشته میزان شیوع چاقی بیشتر شده است.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: مهمترین کار برای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن در کودکان این است که برنامه غذایی درست و حساب شده‌ای داشته باشند. در برنامه غذایی ضمن ایجاد تنوع و تامین نیاز روزانه از قبیل پروتئین، ویتامین و مواد نشاسته‌ای باید از خوردن بی‌رویه کودکان جلوگیری کرد. کودکان تحت تاثیر الگوهای رفتاری و اعضای خانواده هستند بنابراین با الگوی درست در سبک غذایی می‌توان به کودکان آموزش داد. آموزش و فرهنگ سازی در استفاده از الگوی برنامه غذایی بسیار مهم است که می‌توان از طریق صدا و سیما آموزش لازم را داد.
وی در ادامه اظهارکرد: در نزدیکی محل زندگی افراد پایگاه‌های سلامت قرار دارند و با تشکیل پرونده سلامت مراقبت‌ها و خدمات تغذیه و سلامت به اعضای خانواده و فرزندان ارایه و توصیه‌های تغذیه‌ای و مشاوره به آنان داده می‌شود.
بنابر اعلام وبدا، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: چاقی یک مشکل چند بعدی است. وزارت بهداشت، آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد و وزارت ورزش می تواند با امکانات مختلف ورزشی زمینه را برای تحرک افراد فراهم کند. صنایع غذایی هم با نوع محصولاتی که به بازار عرضه می‌کنند، می‌توانند همکاری داشته باشند. شهرداری و صدا و سیما نیز می‌توانند با کنترل تبلیغات در کنترل چاقی نقش مهمی ایفا کنند.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/54771/چاقی-کودکان،-معضل-آینده-سلامت-جامعه-است
بستن   چاپ