آریا بانو
میگرن؛ انواع سردرد و نحوۀ درمان آن‌ها (3)
يکشنبه 17 تير 1397 - 21:07:32
بانو نیوز - هر کسی که حتی یک بار هم سردرد را تجربه کرده باشد، می‌داند که این درد تا چه اندازه می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. سردرد فقط محدود به احساس درد در ناحیۀ سر نمی‌شود، بلکه در خیلی از موارد، چشم‌ها و گردن و حتی سیستم گوارشی را نیز درگیر می‌کند. اگر به سردرد مبتلا باشید، احتمالاً خیلی دوست دارید که علت سردرد خود را کشف کنید. اما لازمۀ این امر این است که انواع مختلف سردرد را بشناسید. در بخش‌های قبلی این مقاله با چندین نوع سردرد مختلف آشنا شدید، امروز هم با روزچین همراه شوید و با انواع دیگر آن آشنا شوید.
سردرد بستنی
افراد بسیاری هنگام خوردن بستنی یا یک نوشیدنی سرد ، احساس می‌کنند که شقیقه‌هایشان تیر می‌کشد. این نوع سردرد بین افرادی که به میگرن مبتلا هستند بیشتر اتفاق می‌افتد. این نوع دردها معمولاً خیلی جدی نیستند و جای نگرانی ندارند. کارشناسان معتقدند که احساس سردی روی سقف دهان می‌تواند موجب افزایش جریان خون به یکی از شریان‌های مغز شود و ایجاد سردرد کند.
احتمالاً حالا که علت سردرد خود را متوجه شده‌اید به‌دنبال درمان آن هستید. اما درمان این نوع سردرد چیست؟ پس از احساس درد سعی کنید کمی استراحت کنید یا مقداری آب گرم بنوشید تا سردردتان برطرف شود.
سردرد مزمن روزانه
علت سردرد
دکتر گادزبای می‌گوید: «اگر سردردی بیش از سه ماه و به‌مدت 15 دقیقه در روز اتفاق بیفتد، به‌عنوان سردرد مزمن روزانه شناخته می‌شود. این امر می‌تواند ناشی از مصرف داروهای مسکن یا در موارد نادر ناشی از تومور مغزی یا مننژیت باشد. اما اگر بدون هیچ دلیل خاصی به این نوع دردها دچار هستید، احتمالاً سیگنال‌های درد در بدنتان افزایش یافته یا به‌درستی کار نمی‌کنند.»
سردردهای مزمن معمولاً به داروهای ضدافسردگی پاسخ مثبت می‌دهند. مسدود‌کننده‌های بتا مانند آتنولول، متپرولول یا پروپانولول (که برای درمان فشار خون بالا و میگرن استفاده می‌شوند)، داروهای ضدتشنج مانند گاباپنتین یا توپیرامات، داروهای مسکن مانند ناپروکسن و حتی تزریق بوتاکس می‌‌توانند برای درمان سردرد مزمن روزانه مؤثر باشند.
از دست ندهید: میگرن؛ تمام آنچه باید در مورد میگرنی‌ها بدانید (1)
سردرد قاعدگی
اگر چند روز قبل و بعد از پریود، دچار سردرد شدید، متعجب نشوید! سردرد قاعدگی که با نام PMS شناخته می‌شود، برای بیشتر خانم‌ها در این دوره اتفاق می‌افتد. علت سردرد قاعدگی، کاهش ناگهانی هورمون استروژن قبل از شروع دورۀ قاعدگی‌ست. این نوع سردرد معمولاً در بازۀ زمانی سه روز قبل تا دو روز بعد از دورۀ قاعدگی اتفاق می‌افتد. مصرف مکمل‌های منیزیم حدود شش روز قبل از قاعدگی، می‌تواند به کنترل این نوع سردرد کمک کند.
سردرد آخر هفته
علت سردرد
برخی افراد ممکن است در روزهای آخر هفته احساس سردرد داشته باشند. علت سردرد در این مورد، معمولاً دیر بیدارشدن در صبح‌های آخر هفته، خوابیدن عصرگاهی و کمبود مصرف کافئین است. همچنین اگر شما هفته‌ای پر از استرس را گذرانده باشید، به‌احتمال زیاد در آخر هفته دچار این نوع سردرد می‌شوید. برای تسکین این نوع سردرد سعی کنید از قرص‌های مسکن کم‌عارضه استفاده کنید.
سردردهای اورژانسی
به گفتۀ دکتر فلیپن بیشتر سردردها اورژانسی نیستند، اما درصورت بروز بعضی نشانه‌ها باید به‌صورت اورژانسی به سردرد رسیدگی کرد؛ سردردهایی که به یکباره شروع می‌شوند و شدت انفجاری دارند، سردردهایی که با افزایش فشار خون همراه هستند و سردردهایی که بر اثر ضربه یا جراحت ایجاد می‌شوند از این دست هستند. سایر علائم سردردهای اورژانسی عبارتند از تغییر در دید یا گفتار، سفتیِ گردن، سرگیجه و ازدست‌دادن حس و ضعف عضلانی در یک طرف بدن. درصورت بروز این علائم سریعاً با 115 تماس بگیرید.
همراهان عزیز روزچین ، مقالۀ آشنایی با انواع سردرد همین‌جا به پایان می‌رسد. امیدواریم که با آگاهی بیشتر بتوانید زندگی سالم‌تری داشته باشید. برای مطالعۀ بخش‌های قبلی این مقاله می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید.
انواع سردرد و نحوۀ درمان آن‌ها (1)
انواع سردرد و نحوۀ درمان آن‌ها (2)

http://www.banounews.ir/fa/News/54857/میگرن؛-انواع-سردرد-و-نحوۀ-درمان-آن‌ها-(3)
بستن   چاپ