آریا بانو
معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها:
4 هزار مدرسه متروکه به دهسرا تبدیل می شود
دوشنبه 18 تير 1397 - 09:14:46
ایرنا - زن و خانواده
بانو نیوز - تهران- معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: 4 هزار مدرسه متروکه در روستاهای کشور شناسایی شده اند و با هماهنگی انجام شده با آموزش و پرورش به دهسرا تبدیل می شوند.

سعیدرضا جندقیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مدارس بنا به دلایلی مانند مهاجرت روستاییان متروکه شده اند به همین دلیل از آموزش و پرورش درخواست کردیم که این مدارس را در اختیار سازمان شهرداری ها و دهیاری ها قرار دهند تا بتوانیم آنها را به دهسرا تبدیل کنیم، به عبارت دیگر دهسرا همان فرهنگسرا در شهر است.
وی ادامه داد: برای دهسرا می توان کلاس‌های مختلف آموزشی و ورزشی، مشاوره یا فضایی برای اشتغالزایی بانوان ایجاد کرد.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به اقدام مشترک این معاونت با وزارت کشور اشاره کرد و گفت: کار مشترکی را با وزارت کشور آغاز کردیم و در حال تهیه سند توسعه مناطق محروم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی برای 31 شهرستان محروم کشور هستیم.
وی افزود: در حقیقت بر اساس شاخص‌های محرومیت، شهرستان‌های محروم شناسایی می‌شوند، یعنی مطالعه تمام شمولی از ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی منطقه خواهیم داشت و بر اساس پتانسیل‌های منطقه و با توجه به اسناد بالادستی این سند را تهیه خواهیم کرد.
جندقیان تصریح کرد: این سند مبنای تصمیمات آتی کشور خواهد شد، زیرا می‌خواهیم به سهم خود در تقویت بنیه اقتصادی کشور از ظرفیت خود استفاده کرده و نقش خود را ایفا کنیم و معتقدیم اگر قرار است اتفاقی بیفتد مهمترین عامل تشویق و ترغیب سرمایه گذاران، جوانان و کارآفرینان روستایی، شوراها و دهیاری‌ها هستند.
وی گفت: متاسفانه هماهنگی بین دستگاه‌های متولی این امور برای توسعه روستایی را شاهد نیستیم و این سند می‌تواند جایگاه دستگاه‌های ذیربط در توسعه روستایی را مشخص کند ضمن اینکه این سند صرفا یک سند کتابخانه‌ای نیست.
* 28دستگاه، متولی امور توسعه روستایی در کشور هستند
جندقیان با اشاره به اینکه 28 دستگاه، متولی امور توسعه روستایی در کشور هستند، گفت: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در راستای همگرایی و هم افزایی تاکنون توانسته است با 24 دستگاه تفاهمنامه مشترک منعقد کند.
جندقیان ادامه داد: همچنین قصد داریم پنج میلیون واحد روستایی را در کشور در مقابل انواع حوادث طبیعی و انسان‌ساخت بیمه کنیم. تفاهمنامه آن را با بنیاد برکت آماده کرده‌ایم و در حال حاضر در حال زمینه سازی این اقدام هستیم.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اضافه کرد: سه استان آذربایجان شرقی، لرستان و کرمان به عنوان پایلوت موضوع اقتصاد مقاومتی مشخص شد و کارشناسان این معاونت در 460 روستا محورهای توسعه را شناسایی کرده اند و پس از دسته بندی این محورها، آنها را به وزارتخانه‌های مربوطه اعلام کردیم.
جندقیان با اشاره به اینکه برای اینکه توسعه روستایی اتفاق بیفتد، لازم است پایه‌های اقتصادی و معیشت روستاییان را تقویت کنیم، گفت: برای بررسی عملکرد دهیاری‌ها قراردادی با یکی از دانشگاه‌ها منعقد کردیم و از دانشگاه خواستیم که نهاد دهیاری ما را ارزیابی کند تا بدانیم آیا دهیاری‌های ما موفق بوده‌اند یا خیر؟ که نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.
هم اکنون 21 میلیون و 366 هزار و 914 نفر در 61 هزار و 724 روستا در کشور زندگی می کنند که حدود 26 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند.
*2181 * 3063

http://www.banounews.ir/fa/News/54869/4-هزار-مدرسه-متروکه-به-دهسرا-تبدیل-می-شود
بستن   چاپ