آریا بانو
آیا صنعت خودروهای الکتریکی کبالت را دوباره زنده می‌کند؟
سه شنبه 19 تیر 1397 - 7:55:32 AM
بانو نیوز - در این نوشتار از کبالت و خودروهای الکتریکی خواهیم گفت و اینکه شهر کبالت در چه جایگاهی بوده و اکنون با استخراج کبالت از معادن این شهر، چه آینده‌ای برای ساکنین آن ترسیم خواهد شد. با روزچین همراه باشید و این مطلب را بخوانید.
پیشینۀ کبالت
در شمال قاره آمریکا شهرهای بسیاری وجود دارند که با محوریت معدن ایجاد شده‌اند. شهر کبالت (Cobalt) که در استان انتاریو، در مرکز کانادا، قرار دارد نیز از آن‌دسته شهرهای معدنی به‌حساب می‌آید که در روزگار گذشته شرایط خوب و درخشانی داشته است.
این شهر در فاصله 480 کیلومتری تورنتو قرار دارد و در سال‌‌های 1900 دوران باشکوهی را گذرانده است. اما این روزها کبالت به شهر ارواح تبدیل شده است. این شهر روی تونل‌های زیرزمینی معادن بنا شده و برخلاف دوران قدیم که ثروت این معدن‌ها به شهر رونق می‌داد، با شهری فقیر روبه‌رو هستیم. تمامی این موارد دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این روزها کبالت فقط 1100 نفر شهروند داشته باشد؛ البته گویا بخت باز هم به کبالت رو کرده و ذخیره‌های فلز لاجوردی کبالت یک بار دیگر به فریاد این شهر خواهد آمد.
از معادن شهر کبالت پیش از این نقره استخراج می‌شد، اما این شهر ذخایر کبالت بسیاری نیز دارد. جالب است بدانید که کبالت عنصر اصلی ساخت باتری‌ گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و سایر تجهیزات الکترونیک است. کبالت در ساخت باتری خودروهای الکتریکی نیز استفاده می‌شود. این موارد باعث شده تا کبالت به‌عنوان طلای جدید شناخته شود و شرکت‌های خودروسازی مانند تسلا نیز حساب ویژه‌ای برای ساخت خودروهای الکتریکی باز کنند. غول‌های بزرگ رایانه هم برای به‌دست‌آوردن منابع کبالت با یکدیگر در حال رقابت هستند. بنابراین شهر کبالت یک‌بار دیگر موردِتوجه صنایع بزرگ قرار گرفته است.
فلز چندمنظوره

کبالت از آن فلزهایی‌ست که استفاده‌های مختلفی دارد. برای نمونه می‌توان به رنگدانه‌های آبی این فلز اشاره کرد که سالیان سال برای رنگ سرامیک و شیشه به کار گرفته شده است. ارزش اصلی کبالت به‌عنوان یک فلز تا سال 1730 کشف نشده بود.
نام کبالت از واژۀ آلمانی Kobolt گرفته شده است که این کلمه در زبان آلمانی به‌معنای روح شیطانی‌ست؛ دلیل این امر را می‌توان در اسناد قرن 16 میلادی جستجو کرد. در آن زمان معدنچیان به‌دلیل گاز سمی آرسنیک که درنتیجۀ ذوب‌کردن کبالت تشکیل می‌شود، به این فلز نام روح شیطانی را داده‌اند.
این روزها کبالت در صنایع مختلف استفاده می‌شود و ساخت آهنربا و آلیاژ توربین جت را می‌‌توان از کاربردهای آن دانست. این فلز در حالت رادیواکتیو (کبالت–60) به‌عنوان اشعه گاما برای درمان سرطان نیز کاربرد دارد. ویژگی‌های کبالت به همین‌جا ختم نمی‌شود و کبالت کلراید به‎‌عنوان عنصری که به‌سرعت در معرض رطوبت از آبی به صورتی تغییر رنگ می‌دهد شناخته می‌شود. به‌همین‌دلیل در دستگاه‌های تشخیص‌دهندۀ رطوبت شاهد استفاده از کبالت کلراید هستیم.
اما همان‌گونه که اشاره شد نیاز صنایع بزرگ به کبالت برای ساخت باتری‌های لیتیوم آیون باعث شده که این فلز یک‌بار دیگر موردِتوجه قرار بگیرد.
شرایط دشوار عرضه و تقاضای کبالت
بر اساس گزارشی که گاردین منتشر کرده است، تقاضای بازار برای باتری‌های لیتیوم آیون تا سال 2024 به مقدار 75 میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند. جالب است بدانید که این میزان در سال 2015 حدود 30 میلیارد دلار بوده است.
افزایش تقاضا برای باتری‌های لیتیوم آیون را می‌‌توان به‌دلیل محبوبیت بیشتر خودروهای الکتریکی دانست. در این زمینه بلومبرگ گزارش داده است که تا سال 2040 یک‌سوم از تولید خودروهای دنیا مربوط به خودروهای الکتریکی خواهد بود و تولید سالانه 530 میلیون دستگاه خودروی الکتریکی را شاهد هستیم.
به‌این‌ترتیب چه‌بسا که حتی ذخایر کبالت کرۀ زمین پاسخگوی نیاز بازار برای تولید باتری‌های لیتیوم‌ آیون نباشد. از طرف دیگر نحوه استخراج کبالت نیز چالش‌های مختلفی را پیشِ‌روی صاحبان معادن قرار داده است.
سال میلادی گذشته چیزی حدود 123هزار تن کبالت استخراج شد که نیمی از آن از معادن جمهوری دموکراتیک کنگو به‌دست آمده بود. متأسفانه کنگو سابقه خوبی در رعایت حقوق کارگران ندارد و کارگران در شرایط بسیار سخت در معادن این کشور کار می‌کنند. حتی گفته می‌شود که در این معادن کودکان زیادی به بیگاری گرفته شده‌اند.
بازگشت شهر ارواح به زندگی 

به لطف استخراج کبالت، شهر روح‌زدۀ کبالت یک‌بار دیگر به دوران شکوه و جلال خود باز خواهد گشت. در همین راستا شرکت First Cobalt Corp که در ونکوور کانادا واقع است، خرید معادن قدیمی و زمین‌های شهر کبالت را شروع کرده و سرمایه‌گذاران را به این شهر دعوت می‌کند تا توجه تاجرین جهانی به آینده درخشان شهر کبالت جلب شود.
هنوز استخراج کبالت در این شهر آن‌گونه که باید و شاید شروع نشده است، اما بارقه‌هایی از امید در دل ساکنین شهر کبالت روشن شده و افزایش 90 درصدی سهام شرکت First Cobalt Corp در سال جاری میلادی نیز حکایت از آیندۀ روشن این شهر دارد. جالب اینجاست که شرکت Cobalt Capital Corp به‌عنوان یک شرکت حفاری معدن که در بریتیش کلمبیا (British Columbia)، غربی‌ترین استان کانادا، واقع است نیز از افزایش 600 درصدی سهام خود خبر می‌دهد. تینا سارتورتو (Tina Sartoretto)، شهردار کبالت، در این زمینه گفته است که اگر ذخایر معدنی کبالت در این شهر به میزان چشمگیری باشد، بار دیگر این شهر رونقِ گذشتۀ خود را بازمی‌یابد.
منبع

http://www.banounews.ir/fa/News/54887/آیا-صنعت-خودروهای-الکتریکی-کبالت-را-دوباره-زنده-می‌کند؟
بستن   چاپ