آریا بانو
ملاله یوسف‌زی؛ به‌مناسبت روز جهانی ملاله
شنبه 23 تير 1397 - 12:02:36
بانو نیوز - ملاله یوسف‌زی دختر جوان و فعال ضدِطالبان و خواهان اعطای حق آموزش به دختران و زنان است. در سال 2012 گروه طالبان او را ترور کرد، ولی با وجود اصابت گلوله به سر ملاله خوشبختانه او از مرگ جان سالم به‌در برد و بعدتر، برنده جایزه صلح نوبل شد.
ملاله کیست؟
ملاله یکی از فعالان حمایت از حق آموزش زنان در پاکستان است که در 17 سالگی به‌عنوان جوان‌ترین برنده جایزه صلح نوبل انتخاب شد. او پیشتر، از سوءقصد یکی از اعضای طالبان جان سالم به در برد و به صدای زنان پاکستان برای برخورداری از حق آموزش بدل شد. او در 12 جولای 1997 به دنیا آمده است و از همان دوران کودکی به حمایت از حق آموزش زنان و دختران مشغول شد و همین فعالیت‌ها او را به هدف حمله تروریستی طالبان در پاکستان بدل کرد.
در 9 اکتبر سال 2012 یکی از اعضای طالبان با تفنگ به ملاله که در حالِ برگشت از مدرسه به خانه بود شلیک کرد. با اینکه گلوله شلیک‌شده به سر او اصابت کرده بود، خوشبختانه او تسلیم مرگ نشد و همین اتفاق سبب شد با اعتقادی راسخ‌تر و عزمی مصمم‌تر در راه برخورداری زنان و دختران از حق آموزش حرکت کند. او در سال 2013 در سازمان ملل سخنرانی کرد و اولین کتابش با عنوان «من ملاله هستم» را منتشر کرد. یوسف‌زی در سال 2014 به دلیل تلاش‌ها و جانفشانی‌اش برای برخورداری زنان و دختران پاکستان از حق آموزش برنده جایزه صلح نوبل شد.
کتاب «من ملاله هستم: دختری که برای حق آموزش زنان به پا خاست و طالبان او را ترور کرد» در واقع زندگی‌نامه خود یوسف‌زی است که در اکتبر 2013 منتشر و به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان بدل شد.
جایزه صلح نوبل
یوسف‌زی در اکتبر 2014 در 17 سالگی به جوان‌ترین برنده جایزه‌ صلح نوبل تبدیل شد. او این جایزه را به صورت مشترک با کالیاش ساتیارثی فعال هندی حقوق کودکان دریافت کرد. یوسف‌زی سال قبل از آن هم نامزد این جایزه بود، ولی موفق به دریافت آن نشد.
نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در توصیف او می‌گوید: «یوسف‌زی باعث غرور مردم پاکستان است. دستاوردهای او بی‌نظیر است. دختران و پسران دنیا باید پشتکار و تعهد او را سرمشق خود کنند.» بان کی‌مون، دبیرکل سابق سازمان ملل هم ملاله را مدافع شجاع و نجیب صلح می‌داند؛ کسی که از یک دختربچه مدرسه‌ای بدل به معلمی جهانی شد.
سخنرانی در سازمان ملل
در سال 2013 و 9 ماه پس از سوءقصد به جان یوسف‌زی، او در روز تولد شانزده سالگی‌اش در سازمان ملل سخنرانی کرد. او در این سخنرانی بر حق آموزش زنان و دختران تأکید نمود و از رهبران کشورها خواست که سیاست‌هایشان را در این زمینه تغییر دهند.
یوسف‌زی می‌گوید: «طالبان تصور می‌کردند پس از سوءقصد به جانم می‌توانند مرا از حرکت در این مسیر باز دارند و آرزوها و جاه‌طلبی ما را خاموش کنند. ولی آن اتفاق هیچ تأثیری بر زندگی من نداشت، جز اینکه سبب شد ضعف و ترس و ناامیدی در من جای خود را به قدرت و توان و شجاعت بدهد.»
او همچنین رهبران جهان را به مقابله با بی‌سوادی و فقر و تروریسم دعوت کرد. ملاله می‌گوید: «افراط‌گرایان از کتاب و قلم می‌ترسند. آن‌ها از قدرت آموزش می‌ترسند. آن‌ها از زنان می‌ترسند. بیایید کتاب‌ها و قلم‌هایمان را برداریم و به جنگ با آن‌ها برویم. کتاب و قلم قوی‌ترین سلاح ماست.»
روز جهانی ملاله

در روز سخنرانی یوسف‌زی در سازمان ملل در سال 2013، بان کی‌مون روز 12 جولای (روز تولد ملاله یوسف‌زی) را به افتخار او و به‌دلیل تلاش‌هایش برای برخورداری همه کودکان از حق آموزش روز ملاله نامگذاری کرد.
بان کی‌مون می‌گوید: «هیچ کودکی نباید به‌دلیل مدرسه رفتن جان خود را از دست بدهد. هیچ معلمی نباید به خاطر تدریس یا هیچ کودکی به خاطر یادگیری با خطری مواجه باشد. به کمک هم می‌توانیم این شرایط را تغییر دهیم.»
از دست ندهید: حقوق زنان؛ جایگاه این حقوق در قرن بیست‌و‌یکم
دوران کودکی و خانواده ملاله
ملاله در روز 12 جولای 1997 در شهر مینگورا در پاکستان به دنیا آمد. در سال‌های ابتدایی زندگی او شهرش یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در پاکستان بود، ولی با قدرت‌گرفتن طالبان و تسلط آن‌ها بر منطقه اوضاع به کل دگرگون شد.
فعالیت برای برخورداری از حق آموزش
ملاله در مدرسه‌ای تحصیل می‌کرد که پدرش تأسیس کرده بود. پس از حمله طالبان به مدارس دخترانه در منطقه سوات در پاکستان، ملاله در سپتامبر 2008 در شهر پیشاور در این‌باره سخنرانی کرد. عنوان سخنرانی‌اش این بود: «طالبان چطور جرئت می‌کنند حق اولیه ما برای آموزش را از ما بگیرند؟»
اوایل سال 2009، ملاله با شبکه BBC شروع به همکاری کرد و درباره خطراتی که از جانب طالبان متوجه دختران محصل است مطالبی نوشت. او برای پرهیز از خطرات احتمالی این کار با نام مستعار «گل ماکای» با BBC همکاری می‌کرد، ولی در دسامبر همان سال هویت واقعی‌اش فاش شد.
با گسترش اینترنت در پاکستان، ملاله به فعالیت برای برخورداری زنان از این حق اولیه ادامه داد. این فعالیت‌ها سبب شد او در سال 2011 نامزد جایزه بین‌المللی صلح کودکان شود. در همان سال او برای دریافت جایزه صلح جوان پاکستان هم نامزد شد.
ملاله و خانواده‌اش متوجه شدند که طالبان قصد دارند ملاله را به‌دلیل فعالیت‌هایش ترور کنند. درحالی‌که ملاله واقعاً نگران امنیت خانواده و به‌خصوص پدرش بود، تصور نمی‌کرد که این گروه تروریستی قصد جان کودکی 15 ساله را داشته باشد؛ پدر ملاله یکی از فعالان ضدطالبان بود.
ترور
در روز 15 اکتبر سال 2012، وقتی ملاله 15 ساله به همراه دوستانش سوار بر اتوبوس از مدرسه به سمت خانه در حرکت بود، مردی با صورت پوشیده اتوبوس را متوقف کرد و از افراد حاضر در اتوبوس سراغ ملاله را می‌گرفت. وقتی مردم ملاله را به او نشان دادند بدون معطلی تفنگش را به سمت ملاله گرفت و تیری به سر او شلیک کرد. گلوله به سمت چپ سر ملاله وارد شد و از گردنش بیرون زد. در این حادثه دو دختر دیگر هم آسیب دیدند.
پس از این حمله وضعیت ملاله بسیار بحرانی بود و به همین دلیل او را به بیمارستان نظامی پیشاور منتقل کردند. پزشکان برای درمان بخشی از مغز آسیب‌دیده او مجبور شدند قسمتی از استخوان جمجمه‌اش را بردارند. در نهایت او برای درمان بیشتر به انگلستان منتقل شد.
او در انگلستان از کما خارج شد ولی همچنان باید جراحی‌های مختلفی را تحمل می‌کرد. عصب صورت او در اثر اصابت گلوله از بین رفته بود و سمت چپ صورتش فلج شده بود و آسیب مغزی شدیدی هم دیده بود. او در مارچ 2013 دوباره توانست به مدرسه بازگردد، البته این بار در انگلستان.
این اتفاق سبب شد موجی از حمایت از او در سراسر جهان شکل گیرد. متاسفانه طالبان اعلام کرده‌اند که ملاله هنوز یکی از اهداف تروریستی آنهاست، ولی او همچنان بر قدرت آموزش و حق برخورداری همه از آموزش تاکید دارد.
بازگشت به پاکستان
یوسف‌زی در مارچ سال 2018 برای اولین‌بار پس از آن حادثه تروریستی به پاکستان بازگشت. او بلافاصله به دیدار شهید خاقان عباسی نخست‌وزیر پاکستان رفت و سخنرانی احساسی در دفترش ایراد کرد. او گفت: «در 5 سال گذشته همواره در آرزوی بازگشت به وطنم بوده‌ام؛ هرگز نمی‌خواستم اینجا را ترک کنم.»
او در این سفر چهار روزه از دره سوات محل زادگاهش بازدید و مدرسه‌ دخترانه‌ای را که با کمک‌های مالی بنیاد ملاله تاسیس شده بود افتتاح کرد.
ملاله در سال 2017 در دانشگاه آکسفورد پذیرفته شد و حالا مشغول تحصیل در رشته فلسفه، اقتصاد و سیاست است.
منبع

http://www.banounews.ir/fa/News/55144/ملاله-یوسف‌زی؛-به‌مناسبت-روز-جهانی-ملاله
بستن   چاپ