آریا بانو
بیلبوردهایی که پس داده شدند
یکشنبه 24 تیر 1397 - 12:33:54 PM
آریا بانو - مدتی پیش بهاره افشاری، بازیگر سینما و تلویزیون از اولین مستندش با موضوع اسب فوتبالیست معروف، سردار آزمون رونمایی کرد. اکران مستند «سریک» که با برگزاری جشن تولد بهاره افشاری همراه بود، حاشیه های مختلفی داشت اما مهم ترین آن ها، اهدای 20 بیلبورد برای تبلیغات مستند، به مناسبت تولد بهاره افشاری به این بازیگر بود. اهدای این هدیه شش میلیارد تومانی از سوی محمدصادق حسنی، سرپرست سازمان شهرداری جنجال و انتقادات زیادی را به دنبال داشت.
پاسخ شهرداری درباره هدیه میلیاردی
محمدصادق حسنی بعد از انتشار خبر هدیه بیلبوردهای تبلیغاتی به بهاره افشاری، وظایف سازمان ورزش را به خاطر آورد و این ادعا و اعداد و ارقام مطرح شده را تکذیب کرد و گفت: «قرار شد از آقای سردارآزمون به عنوان یک چهره ورزشی حمایت شود. ما برای اکران فیلم «سریک» سالنی را تهیه کردیم تا افتتاحیه اکران در آن جا برگزار شود. در این بین با توجه به این که رویکرد این فیلم یک رویکرد کاملا ورزشی است و احترام به مرام ورزشی و حمایت از ورزشکاران مدنظر ماست تا خدای نکرده قهرمانان ما آسیب روحی و اجتماعی نبینند و مردم از آن استقبال کنند، از ما درخواست کردند که برای تبلیغات فیلم به آن ها کمک کنیم. از آن جایی که وظیفه سازمان ورزش کمک به ورزشکاران و ورزش است ما این مسئله را مورد توجه قرار دادیم.»
قرار نیست برای «سریک» تبلیغات رایگان شود
حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران، با اشاره به درخواست بهاره افشاری درباره واگذاری بیلبوردهای تبلیغاتی «سریک» گفت: «این موضوع طی چند روز گذشته و در یک مراسمی که تعدادی از بازیگران و فوتبالیست ها حضور داشتند، مطرح شد. در این جلسه تعدادی از بازیگران و پیش کسوتان عرصه فوتبال از رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران خواستند که 20 بیلبورد در اختیار بهاره افشاری قرار بگیرد تا وی بتواند تبلیغاتی را بابت مستند سردار آزمون انجام دهد. در این جلسه رئیس ورزش شهرداری تهران به درخواست کنندگان اعلام کرد که این موضوع به سازمان زیباسازی مربوط است و باید به سازمان زیباسازی ارجاع شود. سازمان زیباسازی نیز با این درخواست مخالفت کرده است و قرار نیست تبلیغاتی به صورت رایگان برای این مستند انجام شود. در صورتی که این اتفاق می افتاد قطعاً شورای شهر تهران برخوردهای قانونی را انجام می داد.»
بخشش بیلبوردها قانونی نبوده است
محمدعلی افشانی صبح دیروز در حاشیه آیین بازگشایی بخش میانی خط 7مترو و افتتاح ایستگاه مهدیه با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: همان طور که اشاره کردیم خط 7مترو در گذشته افتتاح شده اما ناقص بود و باید تکمیل می شد.شهردار تهران از افتتاح کل خط 7مترو تا خرداد ماه سال آینده خبر داد.
وی در باره حواشی قول رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران به اهدای 20 بیلبورد برای تبلیغ یک فیلم به ایسنا گفت: اگر بیلبوردی دیدید که تبلیغ این فیلم در آن باشد به من بعدا گزارش بدهید و رئیس سازمان ورزش این حرف را زده و من هم شنیدم اما این سخنان جزو اختیارات وی نبوده است.
انصراف بهاره افشاری از دریافت هدیه شهرداری
بهاره افشاری بعد از موج شدید انتقادات و واکنش های منفی به این ماجرا، با انتشار نامه ای از پذیرفتن این هدیه انصراف داد و در بخش هایی از این نامه نوشت: «اولین بار نیست و صد البته آخرین بار هم نخواهد بود که ارگان هایی نظیر شهرداری و تلویزیون امکاناتی نظیر بیلبورد و تیرز های تبلیغاتی خود را با تخفیف های حداکثری یا به شکل رایگان در اختیار اهالی فرهنگ قرار می دهند. در مراسم اکران خصوصی فیلم «سریک» در امتداد وظایف نهاد شهرداری جهت حمایت از سینمای مستقل، پیشنهاد اختصاص بیست بیلبورد به فیلم «سریک» مطرح شد. هرچند که بعد ها این کمک فرهنگی در این فضای ملتهب، تعبیر به هدیه شخصی شد. بیلبورد هایی که قرار بود به این فیلم مستند اختصاص داده شوند، بیلبورد هایی بودند که همواره جهت معرفی و تبلیغ آثار فرهنگی در زمانی تعریف شده از آن ها بهره گرفته می شود و در این زمان تعریف شده این بیلبورد ها در اختیار شرکت های تبلیغاتی و در نهایت چرخه اقتصادی قرار ندارد و در خدمت فرهنگ است. پیش از اکران فیلم خصوصی «سریک» ما هیچ درخواستی مبنی بر گرفتن بیلبورد، نه به شهرداری و نه هیچ نهاد دیگری ارائه نداده بودیم و این پیشنهاد صرفا از سوی این نهاد و در راستای وظایفش که حمایت از فرهنگ و هنر است، ارائه شده بود. در نهایت به احترام افکار عمومی انصراف خود را از پذیرفتن 20 بیلبورد فیلم «سریک» اعلام می کنم.» و اما سوال مهم درباره گفته های محمدصادق حسنی و نامه بهاره افشاری این است که چرا شهرداری در مورد بسیاری از آثار خوب سینمای هنر و تجربه یا در مورد تئاترها، این وظیفه ای را که از آن حرف می زنند انجام نمی دهد و چرا به تعداد زیادی از هنرمندان این «کمک فرهنگی» را نمی کنند تا بتوان اسم «هدیه شخصی» را از روی این بیلبوردها برداشت؟ !
شهرداری از کار فرهنگی حمایت کند اما ...
نکات سردبیر - این که شهرداری در کنار سینما قرار بگیرد و حمایت از فرهنگ و کار فرهنگی را وظیفه خودش بداند، اتفاق خوبی است و نباید آن را خارج از دایره مسئولیت های شهرداری دانست، اما درباره ماجرای بهاره افشاری، چند نکته قابل بررسی است:
قطعا باید شهرداری ها از کارهای فرهنگی حمایت کنند. البته این حمایت باید دارای ساختار مشخصی باشد تا از تمام کارهای فرهنگی حمایت شود نه این که فرصت برای بذل و بخشش های سلیقه ای برای بعضی آثار و افراد فراهم شود.
درباره اختصاص بیلبوردهای تبلیغاتی به مستند «سریک» این کج سلیقگی اتفاق افتاده است که شهرداری، تولد تهیه کننده و کارگردان این اثر را بهانه این حمایت قرار داده است، در صورتی که معاون شهردار می توانست به عناوین مختلف و با اهدافی مانند حمایت از اسب ایرانی، مستند «سریک» را حمایت کند تا این تبلیغ بیشتر به یک ضد تبلیغ تبدیل نشود.
با توجه به حواشی، انصراف بهاره افشاری از پذیرفتن بیلبوردهای تبلیغاتی، واکنش خوب و به موقعی بود. اما این اقدام نباید مانند پاک کردن صورت مسئله باشد و اصل قضیه یعنی حمایتی که باید از سوی شهرداری اتفاق بیفتد، فراموش شود. بهتر است این سازمان طبق روند و ساختار معینی، در مورد بسیاری از کارهای فرهنگی، چه تئاتر، چه مستند و چه فیلم های سینمایی احساس مسئولیت کند.
روزنامه خراسان

http://www.banounews.ir/fa/News/55249/بیلبوردهایی-که-پس-داده-شدند
بستن   چاپ