آریا بانو
نه، برو و بگو!
چهارشنبه 27 تیر 1397 - 2:29:21 PM
آریا بانو - یک جامعه شناس گفت: آموزش خودمراقبتی اجتماعی و ارتقای سطح آگاهی کودکان مانع از کودک آزاری می‌شود.

مرجان انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر ضرورت آگاهی بخشی به جامعه پیرامون کودک آزاری عنوان کرد: دوران کودکی شیرین ترین مرحله زندگی هر فرد است و اغلب از یادآوری خاطرات کودکی خود لبخند رضایت به لب می آوریم؛ اما باید پذیرفت همه کودکان از شانس یکسانی برای لذت بردن از دوران کودکی خود برخوردار نیستند.
وی خاطرنشان کرد: کودکان به دلیل آسیب پذیری و ظرافت طبعی که دارند در معرض پدیده ای به نام "کودک آزاری" قرار دارند؛ کودک آزاری در معنای کلی هرنوع رفتارغیرانسانی وغیراخلاقی، محرومیت از نیازها و کم توجهی به شرایط کودک است.
این جامعه شناس تصریح کرد: خشونت‌های کلامی، تنبیه جسمی و آزار جنسی، طیف گسترده‌ای از رفتارهای کودک آزارانه را در بر می‌گیرند؛ تاثیر این رفتارها در روان کودکان بسیار پایدار و عمیق است و موجب ایجاد انواع ترس‌ها، نگرانی‌ها، عواطف نا ایمن و مشکلات جدی شخصیتی در دوران بزرگسالی می‌شود.
**بروز آزارهای جنسی توسط اقوام نزدیک و افراد معتمد
وی گفت: دراین بین آزار جنسی و تجاوز، سمی ترین نوع کودک‌ آزاری است؛ آزار جنسی غالبا از سوی دو گروه انجام می‌شود که شامل اقوام نزدیک و افراد معتمد خانواده و گروه دوم افراد غریبه که مبتلا به گرایشات جنسی به کودکان(peadophilia) هستند.
**استفاده از رفتارهای اصلاحی، به‌جای تنبیه‌های خشن
انصاری افزود: خوشبختانه راهکارهای کاهش احتمال کودک آزاری بسیار آسان هستند، کافیست والدین اندکی صبوری پیشه کرده و با عطوفت با فرزند برخورد نمایند و به جای تنبیه‌های غلط و خشن، از رفتارهای اصلاحی جایگزین استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان کودکان را نباید به افراد غریبه و افرادی که شناخت کافی از روحیات آن‌ها نداریم بسپاریم،اضافه کرد:همچنین باید مربیان و کادر آموزشی و ورزشی که کودک به آن‌ها سپرده می‌شود، از لحاظ سلامت اخلاقی مورد بررسی قرار گیرند.
انصاری ادامه داد: در محیط‌های تفریحی و پارک احتمال حضور افراد پدوفیل بسیار زیاد است و والدین باید نزدیک به محل بازی کودک خود باقی بمانند؛ همچنین هرگز نباید کودک خود را با کودکان و نوجوانان بزرگتر از او برای مدت طولانی تنها بگذاریم.
**لزوم ارائه آموزش به کودکان توسط والدین
وی تاکید کرد: مهم ترین رویکرد برای جلوگیری از کودک آزادی ارائه آگاهی صحیح به کودکان است، کودکان از سن 4 و 5 سالگی باید اندک اندک توسط والدین با حریم رفتاری و اندام های جنسی و نقاط ممنوع بدن خود آشنا شوند.
این کارشناس ارشد روانشناسی بیان کرد: باید فرزند را متوجه کرد که نقاط ممنوع بخش‌هایی از بدن کودک هستند که فقط والدین اجازه دیدن، شستشو و لمس آنها را دارند.
وی با بیان اینکه آموزش خودمراقبتی اجتماعی و ارتقای سطح آگاهی مانع از کودک آزاری می شود، تصریح کرد: والدین باید به کودکان آموزش دهند که افراد غریبه بدون اجازه والدین مطلقا اجازه بوسیدن، درآغوش گرفتن و لمس کودک را ندارند؛ دراین باره تکنیکی به نام"نه"،"برو"،"بگو"وجود دارد که بدان معناست اگر کسی از کودک درخواستی کرد که باعث ترس و وحشت او شد سریعا به او "نه" بگوید، سپس از آنجا دور شود و به اولین فرد بزرگسال (والدین یا معلم یا پلیس) موضوع را بگوید.
وی گفت: با بالا بردن آگاهی خود و کودکانمان شاید نتوانیم افراد بیمار را که در حال حاضر در جامعه حضور دارند، از میان ببریم اما قطعا می‌توانیم باعث کاهش بروز جرایم توسط این افراد شویم و نسل‌های آینده را با ذهنی سالم تر و شاداب تر پرورش دهیم.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/56673/نه،-برو-و-بگو!
بستن   چاپ