آریا بانو
آلزايمر را با ورزش مهار کنيد
يکشنبه 4 تير 1396 - 1:58:09 PM
آريا
محققان به صورت خاص به متابوليسم گلوكزي پرداختند، فرايندي كه سوخت مورد نياز سلول‌هاي مغزي را تامين مي‌كنند و با ظهور آلزايمر از بين مي‌رود.
محققان دانشگاه ويسكونزين مديسون دريافتند داوطلباني كه روزانه بيش از يك ساعت در تمرين‌هاي ورزشي متوسط مشاركت مي‌كنند از سطح بالاتر و سلامت‌تري از متابوليسم گلوكزي برخوردارند. محققان باور دارند نتايج اين تحقيق نشاندهنده اين است كه فعاليت‌هاي فيزيكي متوسط مي‌تواند روند بروز آلزايمر را با تاخير و به كندي پيش ببرد.
در اين مطالعه با كمك شتاب‌سنج‌هايي ميزان فعاليت هفتگي 93 داوطلب ميانسال محاسبه شد، اين افراد همگي از نظر ژنتيكي در معرض ابتلا به آلزايمر بودند اما تاكنون نشانه باليني از بروز بيماري در آنها مشاهده نشده‌بود. فعاليت‌هاي ورزشي در سه دسته سبك،‌متوسط و شديد مورد بررسي قرار گرفتند و اطلاعات گرد‌آوري شده با ميزان متابوليسم گلوكزي مغز مقايسه شد.
محققان با استفاده از تكنيك رديابي به نام FDG-PET روند متابوليسم گلوكزي مغز داوطلبان را از نزديك مورد بررسي قرار دادند و موفق به شناسايي الگوهاي سالم‌تري در مغز تمام افرادي شدند كه فعاليت بدني متوسطي داشتند. همين ارتباط كوچك كافي بود تا دانشمندان فعاليت بدني را عاملي كليدي براي سلامت مغز افرادي معرفي كنند كه در معرض ابتلا به آلزايمر قرار دارند با اين‌همه هنوز ارتباط ميان اين دو به درستي شناخته نشده‌است.

http://www.banounews.ir/fa/News/5880/آلزايمر-را-با-ورزش-مهار-کنيد
بستن   چاپ