آریا بانو
بُرنزه شدن با نور خورشيد يا سولاريوم، کدام بهتر است؟/ جنوبي ها در اين ساعات از خانه خارج نشوند
سه شنبه 13 تير 1396 - 2:29:19 PM
آريا
دکتر سيدحسن اعتمادزاده متخصص پوست (درماتوژي) بيان کرد: پوست انسان نياز به نور خورشيد دارد و بايد گفته شود بدون تابش آفتاب به سطح پوست، يکسري فعل و انفعالات حياتي در بدن انجام نمي‌گيرد. از همه مهم‌تر ويتامين دي، جذب کلسيم و .. بر اثر نور خورشيد صورت مي‌پذيرد. اما در اين جا يک مسئله‌اي وجود دارد، رنگ پوست هرچقدر کمرنگ‌تر باشد نياز به مراقب بيشتر در برابر نور خورشيد دارد و در واقع تيره‌تر بودن پوست تحمل بالاتري در مواجه با آفتاب داراست.
وي در ادامه افزود: در سال‌هاي اخير با سوراخ شدن لايه ازون مواجه هستيم، اين اتفاق باعث شده است مقدار زيادي از اشعه‌هايي که براي پوست مضر هستند بيشتر و مستقيم‌تر با بدن برخورد داشته باشند. که همان طور همه مي‌دانند اين اشعه‌ها به ماوراي بنفش يا UV معروف هستند. متاسفانه در خيلي از جاها استفاده از نور خورشيد و دستگاه‌هاي سولاريوم براي برنزه شده به عنوان يک عامل زيبايي مطرح شده و نتيجه اين اقدام به اصطلاح مُد و زيبايي باعث کاهش بروز سن ابتلا به سرطان‌هاي بدخيم پوستي شده است(از 60 سال به 25 تا 30 سال کاهش داشته) که علت اصلي آن استفاده از اتاقک‌هاي سولاريوم‌ و نور آفتاب براي تغيير رنگ است.
اين متخصص پوست اظهار داشت: بيشترين کشورهايي که به دليل نورخورشيد و دستگاه‌هاي سولاريوم درگير سرطان‌هاي پوستي شده‌اند به ترتيب امريکا، ايتاليا و کاناداست.
اعتمادزاده در پاسخ به اين سوال که براي تغيير رنگ پوست نور خورشيد بهتر است يا سولاريوم به جام جم آنلاين گفت: پاسخ اين پرسش از ديدگاه يک متخصص پوست اين است که هر دوي اين موارد و در کل اقدام به تغيير رنگ پوست خطرات خاص خود را دارد و هيچ کدام از آنها نسبت به ديگري برتري ندارند. کساني که براي برنزه شدن از اتاقک‌هاي سولاريوم استفاده مي‌کنند بي‌شک و مي‌توان گفت 100 درصد در سال‌هاي آينده در معرض انواع عارضه‌ها و سرطان‌هاي پوستي قرار مي‌گيرند. ناگفته نماند افرادي که از نور خورشيد بصورت پي در پي براي تغيير رنگ استفاده کرده و دچار سوختگي پوست نيز مي‌شوند از اين قاعده مستثنا نيستند.
وي توصيه کرد: افرادي که با قرار گرفتن در معرض نورخورشيد دچار آفتاب سوختگي شدند اولين و بهترين اقدام گرفتن يک دوش آب سرد است چرا که بسيار بهبود دهنده و تسکين دهنده محسوب مي‌شود. جوانان دقت کنند ممکن است با سوختگي پوست عارضه‌هاي چون تاول و زخم‌هايي را روي پوستشان مشاهده کنند مخصوصا افرادي که رنگ پوست روشني دارند بيشتر درگير تاول مي‌شوند اما اين دسته از افراد بدانند عارضه جدي آفتاب سوختگي در دراز مدت تاول و زخم نيست بلکه ابتلا به انواع سرطان‌هاي بدخيم پوستي است. پيدايش چين و چروک و ابتلا به پيري زودرس بي‌شک از عارضه‌هاي جانبي اين دسته از اقدامات محسوب مي‌شوند.
اين درماتولوژيست يادآور شد: استفاده از کرم‌هايي چون زينک اکسايد، وازلين و کرم‌هاي حاوي اوره براي سوختگي‌هاي ناشي از نورخورشيد توصيه مي‌شود. اما اگر سوختگي شديد تر باشد تنها پزشک است که مي‌تواند با توجه به عمق سوختگي‌ دارو تجويز کند. نکته حائز اهميت اين است که افراد در هنگام مواجه با سوختگي ناشي از آفتاب به هيچ عنوان از خمير دندان استفاده نکنند چرا که باعث بروز عفونت‌هاي پوستي شديد مي‌شود. توصيه مي‌شود افراد از کمپرس يخ براي کاهش ضايعات پوستي استفاده کنند.
اعتمادزاده در رابطه با افرادي که در گرم‌ترين نقاط ايران(جنوب کشور) زندگي مي‌کنند هشدار داد: مردم جنوب کشور که در اين روزها طولاني‌ترين و بيشترين ميزان تابش نور خورشيد را تحمل مي‌کنند لذا دقت داشته باشند در ساعاتي که آفتاب بيشترين اشعه ماوراي بنفش را از خود ساطع مي‌کند در معرض آن قرار نگيرند. آفتاب بين ساعات 11 تا 16 بيشترين ميزان تشعشع را داراست. همچنين به هموطنان جنوبي توصيه مي‌شود حتما از کلاه‌هاي لبه دار بزرگ، عينک آفتابي، لباس‌هاي نخي گشاد(آستين بلند) و شلوار بلند نخي استفاده کنند. علاوه بر آن لباس‌هاي رنگ روشن و نخي به تن کنند و از لباس‌هاي پلاستيکي و شلوارک‌ها به شدت بپرهيزند.
وي در پايان خاطرنشان کرد: مردم جنوب کشور مصرف مايعات، ميوه و سبزيجات بايد بيشتر از ساير افراد در نقاط ديگر مصرف کنند چرا که آنان به دليل تعرق بيشتر آب بدنشان را از دست مي‌دهند لذا با مصرف مايعات و خوراکي‌هاي آب دار اين آب از دست رفته را جبران مي‌کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/5935/بُرنزه-شدن-با-نور-خورشيد-يا-سولاريوم،-کدام-بهتر-است؟--جنوبي-ها-در-اين-ساعات-از-خانه-خارج-نشوند
بستن   چاپ