آریا بانو
شايعات استخري در تابستان
دوشنبه 19 تير 1396 - 7:13:04 AM
آريا
بانو نيوز- بايد بدانيد استخر محل بسيار مناسبي براي انتقال بيماري‌هاي پوستي و عفوني است. از اين‌رو، استفاده از اين استخرها همواره با مسائل و خطرات بهداشتي روبه‌رو است. ضدعفوني نکردن يا ضدعفوني کردن نامناسب و ناکافي استخر و جکوزي، تصفيه نامناسب يا تصفيه نکردن آب استخر و جکوزي به‌مدت طولاني (بيش از دو روز)، تجمع آلودگي‌هاي انساني مانند چربي بدن، تعريق يا استفاده از کرم‌هاي آرايشي، استفاده از آب نامناسب يا به‌عبارتي، استفاده از آب‌هاي غير از آب لوله‌کشي شهري براي کاهش هزينه مصرف آب، بي‌توجهي به نظافت محوطه استخرها و جلوگيري نکردن از ورود افراد مبتلا به بيماري به‌عنوان شاخص‌‌ترين عوامل آلودگي آب استخر و جکوزي‌ شناخته مي‌شود.
برخلاف باور عموم، اضافه کردن کلر به آب استخرها در کاهش صددرصدي اين آلودگي‌ها موثر نيست. درعين حال براساس آمارهاي وزارت بهداشت بسياري از استخرها ممکن است گندزدايي را به‌طور کامل انجام ندهند و دقيقا به همين دليل هر سال شاهد تعطيل شدن تعدادي از آنها به‌ دليل رعايت نشدن مسائل بهداشتي هستيم. از طرفي، اين روزها شايع شده که در بعضي استخرها به‌جاي کلر از وايتکس استفاده مي‌کنند. اين موضوع تا چه حد مشکل‌آفرين است؟
به‌طورکلي، استفاده از وايتکس ممنوع است، چراکه تثبيت‌کننده‌هاي داخلي وايتکس که سمي هستند، در فضا متصاعد مي‌شوند و باعث تغيير PH محيط شده، وضعيت آب را براي استفاده مردم نامساعد مي‌کنند، اما طبق گزارش‌هاي سال گذشته تعدادي از استخرهاي متخلف در اين زمينه پلمب شدند. بنابراين استاندارد بودن و تميزي استخر، عامل مهمي براي سلامت افراد محسوب مي‌شود و قيمت پايين نبايد ملاک باشد.
همچنين عفونت‌هاي قارچي ازجمله بيماري‌هايي هستند که مي‌توانند از طريق استخر منتقل شوند و انتقال هم معمولا از طريق راه رفتن بدون دمپايي روي سطوح مرطوب و لبه استخر است. اگر فردي که در ناحيه پا دچار عفونت قارچي است، با پاي برهنه کنار استخر راه برود و پاي فرد ديگري پس از او با آن محل تماس پيدا کند، شخص به عفونت قارچي مبتلا مي‌شود. البته شرط اوليه انتقال اين بيماري، مرطوب بودن سطوح است. با اين حساب حتي دمپايي‌ها و ديگر وسايل استخر ممکن است آلوده به عفونت‌هاي قارچي باشند.
بنابراين بايد در محيط‌هاي مرطوب و از همه مهم‌تر، استخر دمپايي‌ها را در حوضچه کلر حداقل به مدت 15 ثانيه ضدعفوني کنيد. بسياري از خانم‌ها با اين سوال مواجه‌اند که چرا بعد از استفاده از استخر و جکوزي دچار قارچ و خارش مي‌شوند؟ آيا واقعا انتقال عفونت‌ زنانه از راه استخر منبع علمي دارد؟ بايد گفت بله! رفتن به استخر و شنا کردن ممکن است احتمال قارچ را بيشتر کند، بويژه در صورتي که ناحيه تناسلي براي مدت طولاني مرطوب بماند و فرد بعد از استخر لباس خود را تعويض نکند.

http://www.banounews.ir/fa/News/6003/شايعات-استخري-در-تابستان
بستن   چاپ