آریا بانو
پروندۀ میگرن؛ درمان خانگی میگرن با چند راهکار ساده
يکشنبه 31 تير 1397 - 21:19:42
آریا بانو - اگر تابه‌حال سردردهای میگرنی را تجربه کرده باشید، می‌دانید که درد آن چقدر طاقت‌فرساست. درمان میگرن با نسخه‌های شیمیایی که بیشتر توسط پزشکان توصیه می‌شود ممکن است تا حد زیادی مفید باشد، اما این نوع داروها عوارض خاص خود را دارند و اکثرشان چندین کیلو اضافه‌وزن برایتان به همراه می‌آورند. امروز و در این بخش از پروندۀ میگرن سعی داریم شما را با روش‌های طبیعی کنترل سردردهای میگرنی آشنا کنیم. در ادامه با روزچین همراه شوید و در مورد درمان خانگی میگرن بیشتر بدانید.
از کامپیوتر کمتر استفاده کنید
به عقیده دکتر لادر، معمولاً خستگی چشم به‌تنهایی باعث ایجاد سردرد‌های شدید نمی‌شود، اما استفادۀ زیاد از رایانه احتمال ابتلا به این نوع سردرد‌ها را افزایش می‌دهد. وی در این‌باره این‌طور توضیح می‌دهد: «هنوز اثبات علمی‌ برای این فرضیه در دست نیست، اما پس از تجربۀ صحبت با مراجعین بسیاری که از سردرد‌های شدید رنج می‌بردند، به این نتیجه رسیده‌ام که تمرکز‌های ذهنی طولانی‌مدت بر صفحۀ مانیتور منجر به سردرد می‌شود.» طبق گفتۀ دکتر لادر، توجه بیشتر به ایمنیِ تجهیزات در محل کار باعث کاهش فشار بر گردن شده و همچنین استراحت بعد از هر سی دقیقه استفاده از رایانه و گرفتگی عضلات و خستگی چشم را به مراتب کمتر می‌کند.
از نور خورشید دوری کنید
درمان خانگی میگرن
یکی دیگر از راهکارهای درمان خانگی میگرن دوری از نور خورشید است. اگر سردرد‌های میگرنی زیاد به سراغتان می‌آیند، به شما توصیه می‌کنیم هنگامی‌ که در معرض نور آفتاب هستید حتماً مایعات و آفتابگیر به همراه داشته باشید. طبق مطالعه‌ای که در سال 2009 در دانشگاه هاروارد صورت گرفت، با هر پنج درجه افزایش دما احتمال ابتلا به سردرد‌های شدید نیز 7٫5 درصد افزایش می‌یابد. طبق گفتۀ دکتر گرین، نور شدید خورشید و گرما و کم‌آبی بدن، همگی در ایجاد این سردرد‌ها تأثیرگذار هستند. دکتر گرین در ادامه توصیه می‌کند که برای جلوگیری از این نوع سردرد‌ها از عینک‌های آفتابی و کولر استفاده کنید و تا جایی که ممکن است از سایه عبور و مرور کنید.
برنامه ورزشی منظم داشته باشید
درمان خانگی میگرن
طبق توضیحات دکتر گرین، ورزش‌کردن هنگام سردرد توصیه نمی‌شود و درواقع وقتی‌ دچار سردرد هستید، ورزش‌کردن که با افزایش ضربان قلب و نبض همراه است، سبب تشدید سردردتان می‌شود. اما ورزش منظم در مواقعی که سردرد به سراغتان نیامده است احتمال ابتلا به آن را کاهش می‌دهد. طبق مطالعه‌ای که در سال 2009 در سوئد صورت گرفت، افراد مبتلا به میگرن بعد از شروع دوچرخه‌سواری‌های مستمر و منظم، کمتر دچار سردرد‌های میگرنی می‌شدند و همچنین مطالعات دیگری حاکی از تأثیر یوگا در کاهش ابتلا به سردرد هستند. اما طبق توصیۀ دکتر لادر اگر افزایش دما باعث ایجاد سردرد در شما می‌شود، هنگام یوگای بیکرام یا داغ دقت داشته باشید.
کمتر آدامس بجوید
بله درست شنیدید! یکی دیگر از راهکارهای درمان خانگی میگرن کمتر جویدن آدامس است. طبق مطالعه‌ای که در سال 2014 در دانشگاه تل‌آویو صورت گرفت، جویدن زیاد آدامس باعث افزایش فشار و استرس در فک می‌شود. مفصل فکیِ گیجگاهی در ایجاد سردرد نقش مهمی دارد. همچنین در مطالعۀ دیگری که 30 نوجوان در آن شرکت داشتند، مشخص شد که 26 نفر از آن‌ها بعد از کنارگذاشتن عادت آدامس‌جویدن کمتر دچار سردرد می‌شدند. دکتر لادر نیز هرگونه انقباض ماهیچه‌ای طولانی‌مدت در ناحیه گردن و سر را از علل ایجاد سردرد می‌داند. او در ادامۀ صحبت‌های خود به اعتراض بیماران هنگام مراجعه به دندانپزشک اشاره می‌کند و می‌گوید: «بازنگه‌داشتن دهان برای مدت طولانی هنگامی‌ که افراد تحت معاینۀ دندانپزشک هستند نیز آن‌ها را دچار سردرد می‌کند.»
دوری از غذاهای محرک، بهترین راهکار درمان خانگی میگرن
به گفتۀ دکتر لادر، اغلب افرادی‌ که دچار سردرد‌های میگرنی می‌شوند، از خوردن برخی مواد غذا‌یی مانند پنیر کهنه و گوشت با مواد نگهدارنده منع می‌شوند، اما هنوز دلیلی علمی‌ برای این منع وجود ندارد. با این وجود دکتر لادر معمولاً بیماران خود را به توجه به عادات و برنامۀ غذایی خود ترغیب می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد هر‌گونه عادت یا مادۀ غذایی‌ که حس می‌کنند منجر به سردرد در آن‌ها می‌شود را شناسایی کنند. به عقیدۀ او مواد غذایی تأثیر متفاوتی روی افراد مختلف دارند و توصیه می‌کند که بهتر است هرکس با شناسایی برنامه غذایی مناسب خود به آن عمل کند. دکتر لادر در آخر پیشنهاد می‌دهد: « اگر حس می‌کنید مواد غذایی خاصی در شما ایجاد سردرد می‌کنند، آن‌ها را از برنامه غذایی خود حذف کنید و بعد از گذشت مدتی و به‌تدریج آن‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید، این راهکاری تأثیرگذار در درمان خانگی میگرن است.»
از دست ندهید: میگرن؛ تمام آنچه باید در مورد میگرنی‌ها بدانید (1)
دوری از شرایط محرک
طبق گفتۀ دکتر لادر یکی دیگر از علل به‌وجودآورندۀ میگرن، محیط‌های خیلی روشن، با رنگ‌های شلوغ و جیغ هستند. دکتر لادر اضافه می‌کند: « صدا‌های بلند، طرح‌های شلوغ، عطر‌های تند و همچنین تماشای یک فیلم اکشن در سالن تاریک همه‌و‌همه می‌توانند از عوامل ایجادکننده سردرد باشند و در حد امکان بهتر است از این عوامل دوری شود.» اما طبق مطالعه‌ای که در سال 2013 در مجله نورولوژی چاپ شد، مشخص شد که تأثیر این عوامل در ایجاد سردرد‌های میگرنی آن‌قدر‌ها هم شدید نیست. در این مطالعه هنگامی که مبتلایان به میگرن پس از یک ساعت ورزش سنگین در معرض نور شدید قرار گرفتند، پیشرفت میگرن تنها در 22 درصد از آن‌ها قابل‌ِمشاهده بود.
درمان خانگی میگرن با راهکاری ویژۀ مسافرت
سفر یکی دیگر از مواردی‌ست که رابطه نزدیکی با سردرد دارد. این نوع سردرد‌ها معمولاً در افرادی‌ که مبتلا به میگرن هستند یا زیاد دچار حالت‌ تهوع می‌شوند بیشتر نمایان می‌شوند و فقط در مواقعی‌ که با کشتی یا هواپیما سفر می‌کنید اتفاق نمی‌افتند، بلکه ماشین‌گرفتگی نیز از علل رایج آن‌ها‌ست.
برای درمان این سردرد‌ها، قرص‌های درامامین یا مصرف زنجبیل می‌توانند کمک‌کننده باشند، اما به‌عنوان یک راهکار سادۀ درمان خانگی میگرن راه‌حل ساده‌تری مثل نشستن روی صندلی جلو را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اگر دقت کرده باشید رانندۀ خودرو معمولاً کمتر از سایر سرنشینان دچار سردرد می‌شود. دکتر لادر در این‌باره می‌گوید: «در این مواقع راحت‌ترین راه ایجاد سردرد نشستن در صندلی عقب ماشین است!» وی ادامه می‌دهد: «هنگام نشستن در ماشین از تماشای ویدیو و مطالعه نیز خودداری کنید، زیرا با این کار باعث برهم‌خوردن تعادل در گوش‌ها و چشم‌ها می‌شوید که نهایتاً منجر به سردرد و حالت تهوع می‌شود.»
برنامه‌ای منظم داشته باشید
دوست ندارند! معمولاً وقتی از برنامه‌های روزانۀ عادی خود فاصله می‌گیرید، بیشتر دچار سردرد‌های میگرنی می‌شوید. aligncenter wp-image-40883 size-full" title="میگرن‌ها تغییر را دوست ندارند! معمولاً وقتی از برنامه‌های روزانۀ عادی خود فاصله می‌گیرید، بیشتر دچار سردرد‌های میگرنی می‌شوید." src="/Uploads/News/20180722211942495.gif" alt="درمان خانگی میگرن" width="315" height="215" />
دکتر گرین توضیح می‌دهد: «میگرن‌ها تغییر را دوست ندارند! معمولاً وقتی از برنامه‌های روزانۀ عادی خود فاصله می‌گیرید، بیشتر دچار سردرد‌های میگرنی می‌شوید.» درحقیقت یکی از عوامل تحریک‌کنندۀ مهم در ایجاد سردرد کم‌خوابی‌ ست. طبق مطالعه‌ای که در سال 2005 در مجلۀ سردرد چاپ شد، مشخص شد، افرادی‌که به‌طور میانگین حدود شش ساعت در شب می‌خوابیدند، بیشتر از افرادی‌ که خواب شبانۀ طولانی‌تر داشتند دچار سردرد می‌شدند. در این افراد سردرد معمولاً شدید‌تر بود و از لحظۀ بیداری به سراغشان می‌آمد. اما دکتر گرین توصیه می‌کند: «از خواب بیش‌ازاندازه نیز پرهیز کنید و سعی کنید برنامه مشخصی (حتی در روز‌های تعطیل) برای خواب خود تنظیم کنید. دقت داشته باشید که زمان خوابتان اگر از مقدار معمول روزانه نیز بیشتر شود، می‌تواند موجب ایجاد سردرد شود.»
بیوفیدبک را امتحان کنید
درمان خانگی میگرن
در تکنیک بیوفیدبک با‌استفاده‌از سنسور‌های الکترونیکی، انقباض ماهیچه‌ها و دمای پوست بدن و ضربان قلب مورد بررسی قرار می‌گیرد و هدف آن آموزش کنترل این عملکرد‌های نرمال و اتوماتیک بدن به بیمار است. در مطالعه‌ای که در سال 2011 در دانشگاه ویک فارست صورت گرفت، مشخص شد که در درازمدت هزینه‌های رفتاردرمانی مانند بیوفیدبک به‌مراتب کمتر از دارو‌های تجویزشده ‌برای سردرد‌های مکرر خواهد بود. دکتر گرین در رابطه با بیوفیدبک این‌طور توضیح می‌دهد: «بیوفیدبک لزوماً میزان اضطراب را کاهش نمی‌دهد، بلکه عکس‌العمل‌های فیزیولوژیکی بدنتان نسبت به استرس را کاهش می‌دهد.» اما اگر اتصال به سنسور‌های الکترونیکی را نمی‌پسندید، می‌توانید از جلسات رفتاردرمانی شناختی استفاده کنید که راهکار‌های تمددِاعصاب و تنفس صحیح را به شما آموزش می‌دهند.
از ویتامین‌ها بیشتر استفاده کنید
مطالعه‌هایی صورت گرفته است که حاکی از تأثیر برخی مکمل‌ها و ویتامین‌ها در جلوگیری از سردرد‌های مکرر هستند، اما تأثیر هریک از آن‌ها در افراد مختلف متفاوت است. به‌طورمثال طی مطالعه‌ای که در دانشکدۀ پزشکی آلبرت انیشتین صورت گرفت، مشخص شد که مصرف روزانۀ مقادیری از گیاه سایبان، میزان ابتلا به سردرد‌های میگرنی را تا 50 درصد کاهش می‌دهد. همچنین در مطالعه‌ای دیگر در آلمان تأثیر مشابهی برای ویتامین B2 یا ریبوفلاوین به دست آمد. ویتامین کوانزیم Q10 که در گوشت و غذا‌های دریایی یافت می‌شود و همچنین منیزیم نیز از موارد تأثیرگذار در کاهش میزان ابتلا به سردرد شناخته می‌شوند، اما فراموش نکنید که قبل از استفاده از هرگونه مکمل بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.
ادامه دارد…
منبع: Health

http://www.banounews.ir/fa/News/60166/پروندۀ-میگرن؛-درمان-خانگی-میگرن-با-چند-راهکار-ساده
بستن   چاپ