آریا بانو
علت سفيد شدن موهاي سر در زنان و راه هاي پيشگيري
يکشنبه 1 مرداد 1396 - 4:26:28 PM
بانوان ايران
بانو نيوز - در گذشته سفيد شدن موهاي سر را نشانه پيري و بالا رفتن سن مي دانستند ولي امروزه شاهد آن هستيم که افراد زيادي حتي در سنين جواني و در دهه سوم عمر خود موهايشان سفيد مي شود .
مسلما اين مشکل دليل ديگري غير از پيري دارد و بايد علت اين سفيدي زودرس را در عوامل ديگري جستجو کرد.
زنان معمولا زودتر از مردان به اين مشکل دچار مي‌شوند و متاسفانه سفيد شدن موهاي سر قبل از بالا رفتن سن مي‌تواند موجب ناراحتي و حتي خجالت زدگي اين دسته از زنان شود.
اين خانم ها بايد بدانند که پير نشده اند، بلکه عادات و سبک زندگي شان نادرست است! اين سبک زندگي نادرست موجب مي‌شود تا توليد ملانين در موها متوقف شود و موهاي مشکي خاکستري و بي رنگ بشوند.
در ادامه اين مطلب در سايت بانوان ايراني  به شما خواهم گفت که چه عاداتي مي‌تواند موجب توقف توليد ملانين در فوليکول‌هاي مو و سفيدي پيش از موعد موها شود.
1 – نقش استرس در سفيد شدن موزنان معمولا  استرس بيشتري را در زندگي شان تجربه مي‌کنند. گاهي اوقات اين استرس‌ها در همه سطوح و وجوه زندگي نمايان است. مثلا خانمي‌در موقع رانندگي و يا حتي برخورد با افراد جامعه و حتي بي هيچ دليلي در منزل استرس دارد.
داشتن ميزان کمي‌استرس در همه افراد طبيعي است اما وقتي اين ميزان بالاتر از حد معمول شود مي‌تواند بر توليد ملانين تاثير گذاشته و توليد آن را ضعيف نمايد. پس از مدتي تعداد موهاي سفيد در سر اين افراد رو به ازدياد خواهد گذاشت.
استرس مي‌تواند روي ژن‌هاي بدن انسان تاثير فراواني بگذارد بنابراين با استفاده از راهکارهاي مختلف استرس را از خود دور کنيد چرا که سفيد شدن موها فقط يکي از بي خطرترين آسيب‌هايي است که خواهيد ديد!
2 – سيگار کشيدنسيگار کشيدن در ميان زنان جوان بسيار بيشتر از قبل مشاهده مي‌شود و اين يکي از دلايل سفيدي زودرس موها است. سيگار نه تنها به ريه‌ها آسيب جدي وارد مي‌کند، حتي مي‌تواند به ناباروري نيز منجر شود.
مطالعات نشان داده که زنان سيگاري 4 برابر بيشتر از ساير زنان در معرض سفيدي زودرس موها هستند. مواد سرطانزاي موجود در سيگار موجب آسيب به فوليکول‌هاي مسئول توليد ملانين در مو مي‌شوند.
3 – نقش رژيم غذايي نامناسب در سيد شدن موغذايي که مي‌خوريم براي سلامتي همه بدن مهم است. يکي از اين اعضا موهاي ما هستند.
در موهاي سر ما پروتئيني به نام کراتين وجود دارد که که به فوليکول‌هاي مو براي توليد ملانين کمک مي‌کند.
وقتي بدن خود را از محصولات لبني مانند شير و پنير و يا سبزيجاتي مانند اسفناج و ساير مکمل‌هاي پروتئيني محروم مي‌کنيد، توليد ملانين در موها بسيار ضعيف خواهد شد و موهاي سر رنگ خود را از دست خواهند داد.
4 – شامپوي نامناسب
گاهي ممکن است شامپويي که استفاده مي‌کنيد محتوي مواد شيميايي فراوان و خشني باشد که به رنگدانه‌هاي مو آسيب مي‌رساند و موجب از دست دادن رنگدانه‌ها و نهايتا سفيدي مو مي‌گردد.
اگر از چنين شامپويي استفاده مي‌کنيد هر چه زودتر آن را تغيير دهيد.
بهترين راه استفاده از مواد طبيعي و يا يک شامپوي ملايم براي شستشوي سر است. اگر شما خانمي‌هستيد که در اواخر دهه 20 يا اوايل دهه 30 زندگي تان شاهد موهاي سفيد روي سرتان هستيد حتما نگاهي به شامپوي مورد استفاده تان بيندازيد!
5 – اختلال در تيروئيداختلال در عملکرد غده تيروئيد مي‌تواند يک ياز دلايل سفيد شدن موهاي سر باشد. اين اختلال مي‌تواند نشانه‌ها و آسيب‌هاي ديگري در بدن داشته باشد.
بنابراين حتما با يک آزمايش از سلامت غده تيروئيد مطمئن شويد و اگر مشکلي وجود داشت آن را با دارو و تحت نظر پزشک درمان کنيد.
6 – استفاده از ژل و اسپري مواستفاده از ژل و اسپري‌هاي مو و حتي روغن‌هاي معطر بر روي مو مي‌تواند آسيب فراواني به فوليکول‌هاي موها وارد کند. بنابراين اجازه ندهيد که موهايتان در معرض اين مواد شيميايي پر ضرر قرار بگيرند.
7 – عدم آبرساني به موهاعدم چرب کردن منظم و عدم آبرساني به موها موجب خشک شدن آن‌ها مي‌شود. اين مساله با يک شامپوي خوب جبران نمي‌شود و نياز دارد که شما با مواد طبيعي آن‌ها را به موهايتان برسانيد.
هر کدام از موارد بالا به تنهايي و يا با موارد ديگر مي‌تواند موجب سفيد شدن زودرس موها شود. بنابراين احتمالا با ترک اين عادات بتوانيد از سفيدي زودرس مو نجات بيابيد.
اگر تجربه اي در اين زمينه داريد با ما درميان بگذاريد.

http://www.banounews.ir/fa/News/6233/علت-سفيد-شدن-موهاي-سر-در-زنان-و-راه-هاي-پيشگيري
بستن   چاپ