آریا بانو
يک فعال اجتماعي حوزه زنان:
زنان مي توانند مولد توسعه کسب و کار باشند
يکشنبه 1 مرداد 1396 - 4:38:28 PM
عصر بانوان -
بانو نيوز -
زنان مي توانند در عرصه‌هاي هاي مختلف گردشگري ، توليد ، صنايع ، خدمات،بازرگاني و....مولد توسعه کسب و کار باشند.
جداي از افزايش تعداد زنان در جوامع مختلف با توجه به قابليتهاي آنان در بسياري از حوزه هاي مختلف استفاده از ظرفيتهاي زنان در حوزه کارآفريني و تحقق ضرورت ايجاد بستر مناسب براي حضور هر چه فعال‌تر و خلاق‌تر زنان در جامعه را بايد جدي انگاشت.


فرآيند توسعه در هر جامعه اي بدون لحاظ سهم و جايگاه زنان يک فرآيند توسعه اي اثر بخش نخواهد بود. امروزه در بسياري از جوامع پيشرفته و توسعه يافته جهان، جايگاه و نقش زنان در عرصه‌هاي مختلف به ويژه در حوزه‌هاي اقتصادي و کارآفريني يکي از شاخص‌هاي مهم توسعه يافته و در حال توسعه نرخ رشد تشکيل کارگاه هاي کوچک و بزرگ توسط زنان رو به افزايش هست، در حالي که هنوز در ايران تا تحقق ضرورت شکوفايي زنان در عرصه ي کسب و کار فاصله داريم.



در اين ميان با توجه به اينکه زنان حدود نيمي از جمعيت مازندران را تشکيل مي‌دهند نمي‌توان و نبايد اين قشر را در عرصه هاي مختلف ناديده گرفت. براي استفاده هر چه بيشتر و بهتر از ظرفيت بانوان در عرصه کارآفريني توجه به شرايط جغرافيايي و اقليمي مازندران بسيار اهميت دارد. خوشبختانه وجود صنايع مختلف، دانشگاه‌هاي متعدد، مراکز رشد و شرکتهاي دانش بنيان رو به افزايش جملگي زمينه هاي مناسبي براي تسهيل و تسريع نقش آفريني زنان کارآفرين در حوزه اقتصادي محسوب مي‌شود.


زنان مي توانند در عرصه‌هاي هاي مختلف گردشگري ، توليد ، صنايع ، خدمات،بازرگاني و....مولد توسعه کسب و کار باشند.


ٱنچه در سياستگذاري و برنامه ريزي هاي بخش دولتي و خصوصي براي حمايت از اثربخشي و بهره وري زنان در حوزه ي کارآفريني ضرورت دارد شناسائي و ساماندهي زنان داراي قابليتهاي کارآفريني و تلاش براي توانمندسازي ٱنان در سطوح مختلف اقتصاد خرد-اقتصاد کلان –اقتصاد محلي و اقتصاد بين المللي هست.


تشکيل و تقويت شرکتهاي تعاوني زنان کارآفرين ، تشکيل و تقويت انجمن زنان بازرگان مستقر در بازرگاني استان و ارتباط تنگاتنگ با ساير تشکلهاي تعاوني و سازمان مردم نهاد کشور و حتي فرامرزي مي تواند از طريق تعامل و تبادل دانش و تجربيات کارآفريني در حوزه زنان فرهنگ نهادهاي صنفي زنان مازندران در حوزه کارآفريني را تقويت کرده و اعتلا بخشد.


زنان کار آفرين به اقتضاي قابليتهاي کار آفريني زنان خلاق و نوآور محسوب مي شوند و بدون ترديد بانوان کارآفرين بخشي از مهمترين سرمايه بالقوه استان مازندران براي شکوفائي اقتصادي و توسعه ي همه جانبه استان محسوب مي شوند.


اتخاذ سياستهاي تشويقي براي زنان کارآفرين، معرفي و تشويق آنان در رسانه هاي عمومي و بخش خصوصي از جمله الزامات هوجه به بانوان کارآفرين براي توتنمندسازي بيشار آنان نيز از اهميت فراواني برخوردار است.
اعطاي تسهيلات اعتباري مناسب به بانوان کارآفرين ، توزيع عادلانه فرصتها و امکانات دولتي ، از ديگر الزامات حمايت از کارآفريني زنان در مازندران است.


توجه به اين واقعيت نيز اهميت دارد که در پاره اي از حوزه هاي مرتبط با کارٱفريني زنان ، چالشها و موانعي وجود دارد که حل آنها نيازمند وضع برخي مواد قانوني جديد و يا اصلاح ٱن است.


در کوتاه ترين عبارت مي توان گفت: بهبود سيستم و جايگاه زنان در حوزه کارآفريني و حمايت از زنان کارآفرين مستلزم عزم عمومي از يکسو و مسئولين از سوي ديگر است.

مريم پروين کارشناس حقوق ، کارشناس حسابداري ، کارشناس ارشد mba مدرس دانشگاه




http://www.banounews.ir/fa/News/6309/زنان-مي-توانند-مولد-توسعه-کسب-و-کار-باشند
بستن   چاپ